Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokus fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Newnoise

Aktiv medlem
Har ett AF-s Nikkor 50mm 1.8G som jag inte får till bilderna med, fokus sitter fel. Sätter fokus betydligt bättre med mitt 35mm , till och med mitt 90mm Tamron ger fler keepers.

Misstänker nu att objektivet felfokuserar. Har gjort ett lite ovetenskapligt test som ni gärna får kika på:

http://www.flickr.com/photos/97522049@N03/sets/72157636429433823/


De första 10 bilderna ingår i 2 set (5 bilder i varje) Första bilden är utan AF justering, bild nr 2: -5, nr 3: -10, 4: -15 och bild nr5: -20.


De tre sista bilderna är kontroll bilder (2 första utan af justering och den sista bilden är tagen med ett annat objektiv, Tamron 90mm och utan af justering).

Kameran jag fotar med är en Nikon D7000
 
Jag har också D7000 och kom fram till -8 med mitt 50/1.8D objektiv. Ta kort med stativ på något med tydliga konturer så är det lättare att se, men tycker ändå både -5 och -10 ser bättre ut än 0 på dina bilder.
 
Har ett AF-s Nikkor 50mm 1.8G som jag inte får till bilderna med, fokus sitter fel. Sätter fokus betydligt bättre med mitt 35mm , till och med mitt 90mm Tamron ger fler keepers.

Misstänker nu att objektivet felfokuserar. Har gjort ett lite ovetenskapligt test som ni gärna får kika på:

http://www.flickr.com/photos/97522049@N03/sets/72157636429433823/


De första 10 bilderna ingår i 2 set (5 bilder i varje) Första bilden är utan AF justering, bild nr 2: -5, nr 3: -10, 4: -15 och bild nr5: -20.


De tre sista bilderna är kontroll bilder (2 första utan af justering och den sista bilden är tagen med ett annat objektiv, Tamron 90mm och utan af justering).

Kameran jag fotar med är en Nikon D7000

För att enkelt se precis hur fokus ligger så fotografera en skala med streck på, t.ex. ett måttband, i 45 graders vinkel med största bländare och ett avstånd på 15 ggr brännvidden. Då kan man se var fokus sitter precis.

/Mats
 
Jag har också D7000 och kom fram till -8 med mitt 50/1.8D objektiv. Ta kort med stativ på något med tydliga konturer så är det lättare att se, men tycker ändå både -5 och -10 ser bättre ut än 0 på dina bilder.

Gjorde några mer tester på en testkarta:

http://www.flickr.com/photos/97522049@N03/sets/72157636429433823/

Körde Live View, +/- 0, -10 och -20. Tycker -20 ser bäst ut, vilket får mig att fundera på om det blir ännu bättre efter "-20". Kanske ska gå tillbaka till butiken, har garanti kvar...
 
För att enkelt se precis hur fokus ligger så fotografera en skala med streck på, t.ex. ett måttband, i 45 graders vinkel med största bländare och ett avstånd på 15 ggr brännvidden. Då kan man se var fokus sitter precis.

/Mats

Tycker det är jäkla svårt att få till dessa test, får väl fortsätta att testa
 
D7000 är ökänd för kass skärpa.
Mitt D7000 satt inte skärpan perfekt med något objektiv.
Testa objektivet på ett annat Nikon-hus, kan nästan lova att det kommer fungera perfekt då.
 
D7000 är ökänd för kass skärpa.
Mitt D7000 satt inte skärpan perfekt med något objektiv.
Testa objektivet på ett annat Nikon-hus, kan nästan lova att det kommer fungera perfekt då.

Mitt hus verkar ju funka bra med mitt 35mm samt Tamron 90mm. Så det verkar ju vara objektivet.

Men kanske är läge att lämna in både kameran och objektiven, har garanti kvar på båda...
 
Anser inte att fokus är fel, eller att det är fel objektiv. Men om det är fokusfel eller fel på objektiv är det en annan sak :)
 
Korrigerat objektiv, men hur göra med zoom?!?

Har nu konstaterat att båda mina Nikon objektiv bakfokuserar. Har justerat dem (-10 och -14) So far so good...

Men hur ska jag göra med en zoom ????? (Har desutom tänkt att köpa en en Sigma zoom). Går det ens att justera?
 
Jag tror att det ska gå. Man fokusjusterar på längsta och kortaste brännvidden och sedan interpolerar kameran själv justeringen däremellan.

Hmm, jag kan ju bara justera ett värde per objektiv, så jag fattar inte hur jag skulle kunna justera en zoom. Känns ju inte heller som om Nikon är jätte sugna på att justera ett kamerahus med en Sigma zoom på...
 
Va?? Är det verkligen så?

Ja, under förutsättningen att kameran har stöd för det i mjukvaran men det har de flesta av de nyare husen.

Ett tips är, som jag nämnde ovan, att köra DOT-testet för både den vida änden samt teleänden.

Hmm, jag kan ju bara justera ett värde per objektiv, så jag fattar inte hur jag skulle kunna justera en zoom. Känns ju inte heller som om Nikon är jätte sugna på att justera ett kamerahus med en Sigma zoom på...

Om du har en zoom monterad och går in i inställningarna för microjusteringar, har du då inte möjligheten att sätta ett justeringsvärde för den vida änden och sedan ett för teleänden?
 
Ja, under förutsättningen att kameran har stöd för det i mjukvaran men det har de flesta av de nyare husen.

Ett tips är, som jag nämnde ovan, att köra DOT-testet för både den vida änden samt teleänden.



Om du har en zoom monterad och går in i inställningarna för microjusteringar, har du då inte möjligheten att sätta ett justeringsvärde för den vida änden och sedan ett för teleänden?

Har inte provt (har ingen) zoom. Tanken bara slog mig eftersom jag är på gång att köps en sigma 70-200.
Jag får forska vidare, tack för hjälpen!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.