ANNONS
Annons

Focuspunkt flyttar sig vid olika brännviddder

Produkter
(logga in för att koppla)

Ruff

Medlem
Hej.
Har en fråga jag inte kan klura ut själv.
Den punkten jag har maximal skärpa på flyttar sig beroende på vilken brännvidd jag har på objektivet.
Objektivet jag har är ett Sigma 70-200mm f/2.8 EX APO HSM, kameran är en Nikon D80
Detta är naturligtvis mest märkbart när jag använder högsta bländare 2.8.
Har kollat det på en liggande snedställd tumstock i cirka 30 grader.
När jag använder brännvidd ca. 115 är fokuspunkten exakt där jag hade fokuspunkten i sökaren på tumstocken.
Använder jag bränvidd 200 ligger den cirka 5 centimeter till höger.
Vid brännvidd 70 cirka 5 cm. till vänster.
Har egentligen inga bekymmer med det då jag vet det, när jag använder bländare 3.6 och uppåt märks det obetydligt då "felet" rör sig om kanske runt 5-7 mm avvikelse i verkligheten vilket är relativt lätt att kompensera dom få gånger man fotar föremål med full brännvid och högsta bländare väldigt nära objektivets närgräns.
Men som sagt, skulle vara intressant att veta varför.
Mvh
// Ralf

Vad menar du med "höger" och "vänster"? Skärpeplanet är parallellt med filmplanet, och fokus ska inte skifta i sidled. Dock finns det objektiv där skärpeplanet är något välvt, men använder man mittersta fokuspunkten så ska fokus ligga där och ingen annanstans.

Glömde skriva i min fråga att problemet med var skärpedjupet hamnar finns endast när autofocus används.
Dvs, jag märker att autofocusen placerar skärpan olika enligt nedan beroende av vilken brännvidd jag använder mig av... sorry

Jag kan beskriva det så här, om jag använder ett linjerat ark och lägger det plant på ex. golvet.
Arket kan vara focuschart21 http://www.focustestchart.com/focus21.pdf
Placerar kameran på stativet vinklar kameran cirka 45 grader mot det linjerade arket och sätter focuspunkten i sökaren på exakt samma punkt (använder mig av singleservo) på arket.
Tar bilden med ett avstånd av cirka 180cm, vilket är objektivets närgräns.

Då kommmer skärpan på den tagna bilden att ligga cirka 2-3 centimeteter under den punkt jag hade siktat in focuspunkten i sökaren på vid en brännvidd om 200 mm brännvidd, dvs. 2-3 centimeters framfocus.

Om jag gör exakt samma sak som ovanstående med 70 mm brännvidd hamnar skärpepunkten 2-3 centimeter ovanför den punkt jag placerade sökarens focuspunkt, dvs bakfokus.

Gör jag exakt samma sak som ovan med en brännvidd om 115 mm hamnar skärpan på den tagna bilden exakt där jag hade placerat sökarens focuspunkt när jag tog bilden.

Läste nedanstående tråd utan att bli så mycket klokare.: http://www.fotosidan.se/forum/showt...e=15&highlight=fokuserar framför&pagenumber=1

// Ralf

Senast ändrad:
Läste ett sakfel i mitt förra inlägg.
Ändrar enligt nedan.

"Gör jag exakt samma sak som ovan med en brännvidd om 115 mm hamnar skärpan på den tagna bilden exakt där jag hade placerat sökarens focuspunkt när jag tog bilden"

Skall naturligtvis vara

"Gör jag exakt samma sak som ovan med en brännvidd om 135 mm hamnar skärpan på den tagna bilden exakt där jag hade placerat sökarens focuspunkt när jag tog bilden"

Antagligen behöver objektivet kalibreras. Ev kan det vara något (optiskt) fel på det eftersom det både ger fram och bakfokus, men med lite tur löser sig allt med en kalibrering hos Sigmaverkstad (i alla fall funkar det så på Canonobjektiv).

Gjorde för skojs skull samma test med mitt Nicon kit objektiv 18-55 ED.
Detta test är naturligtvis lite mer subjektivt då bländaren ökar från 5,6 till 3,5 genom zoomomfånget.
Men, tendensen finns där.
Från att matcha bra vid 18mm F3.5 kryper det uppåt för att på brännvidd 55 mm ange ett helt klart bakfokus med F5.6
// Ralf

Då förstår jag problemet, och jag har precis samma med min normalzoom. Vid 50 mm fokuserar den perfekt, men vid 30 ligger fokus en halv centimeter hitom vid närgränsen. Jag har lämnat in kamerahuset för kalibrering, för så funkade det inte med min D50 som jag hade innan.
Dock vet jag inte om detta går att justera, men jag hoppas det.

Finner det oxå märkligt.
Om autofokusen skulle ligga konstant fel ex. framfokus 2 cm är det förståeligt.
Men att skärpeområdet för autofokus flyttar sig med brännvidden från bakom, rätt till framför det menade skärpeområdet är skumt.
// Ralf

Epilog på fokusbekymret...
Då jag hade bytesrätt i 30 dagar och kamerahuset var köpt i Sverige åkte jag tillbaka och bytte in kameran mot en ny.
Innan jag bytte in den kontrollerade jag i affären (Expert) att bytet av kamerahus verkligen löste felfokuseringen.
Nu har jag ett nytt kamerahus och inga problem med autofokus.
Ps. fick reda på av Expert, om man köper en ny kamera (Nikon) och reklamerar ett fel inom två veckor får man en ny utan problem då det blir en sk. DOA.

Mvh
// Ralf

Ruff skrev:
Epilog på fokusbekymret...
Då jag hade bytesrätt i 30 dagar och kamerahuset var köpt i Sverige åkte jag tillbaka och bytte in kameran mot en ny.
Innan jag bytte in den kontrollerade jag i affären (Expert) att bytet av kamerahus verkligen löste felfokuseringen.
Nu har jag ett nytt kamerahus och inga problem med autofokus.
Ps. fick reda på av Expert, om man köper en ny kamera (Nikon) och reklamerar ett fel inom två veckor får man en ny utan problem då det blir en sk. DOA.
Fasen vad fint. Då funkar mitt objektiv förhoppningsvis också bra när jag får tillbaka min kamera från service:)
Extremt märkligt att det kan fokusera fel vid olika brännvidder på grund av kameran:-S

Det låter misstänkt som ett fel men det kan också vara fel på testet, 45-graders linjal är vanskligt.

Åtminstone på Canon så är markeringen ("ramen") kring fokuspunketn i sökaren mindre än sensorn, dvs sensorn känner kanske av något annat än det du tror. Markeringarna på linjalen hamnar kanske olika beroende på zoomingen. Bättre är att fokusera på något plant, jag har gjort en liten anordning där målet är en upprättstående linje och sedan kan man läsa av fokusfelet på en 45 grader lutande skala under själva målet. Se bifogad bild.

Bilagor

• myfocuschart.jpg
    myfocuschart.jpg
    24.3 KB · Visningar: 292
Hej.
misstänker oavsett om arket eller kameran är i cirka 45 graders vinkel bör resultatet bli detsamma.
Sedan anser jag inte att det är någon exakt mätmetod då som du skriver markeringar för aktiva sensorer säkert inte är exakta.
Men i mitt fall gick dom långt utanför alla markeringar ifråga om framfokus eller bakfokus beroende på brännvidd.
Försöker skicka med en bild som tydligt visar framfokus.
Bilden är tagen med brännvidd 200 mm samt F2.8
Mvh
// Ralf

Bilagor

• dsc_00018.jpg
    dsc_00018.jpg
    53.6 KB · Visningar: 220
Grejen är att man inte fokuserar på något i 45 graders vinkel utan helt plant mot det upprättstående arket på min bild. Mätskalan ligger sedan i vinkel, men det påverkar inte fokuseringen. Hursom, felet ser rätt stort ut i ditt fall.

Nu ser jag Anders, det bör ju vara lättare och bli ett mer exakt resultat då kameran focuserar på den upprättstående svarta stapeln.
Tack för tipset.
// Ralf

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar