Ruff
Medlem
Hej.
Har en fråga jag inte kan klura ut själv.
Den punkten jag har maximal skärpa på flyttar sig beroende på vilken brännvidd jag har på objektivet.
Objektivet jag har är ett Sigma 70-200mm f/2.8 EX APO HSM, kameran är en Nikon D80
Detta är naturligtvis mest märkbart när jag använder högsta bländare 2.8.
Har kollat det på en liggande snedställd tumstock i cirka 30 grader.
När jag använder brännvidd ca. 115 är fokuspunkten exakt där jag hade fokuspunkten i sökaren på tumstocken.
Använder jag bränvidd 200 ligger den cirka 5 centimeter till höger.
Vid brännvidd 70 cirka 5 cm. till vänster.
Har egentligen inga bekymmer med det då jag vet det, när jag använder bländare 3.6 och uppåt märks det obetydligt då "felet" rör sig om kanske runt 5-7 mm avvikelse i verkligheten vilket är relativt lätt att kompensera dom få gånger man fotar föremål med full brännvid och högsta bländare väldigt nära objektivets närgräns.
Men som sagt, skulle vara intressant att veta varför.
Mvh
// Ralf
Har en fråga jag inte kan klura ut själv.
Den punkten jag har maximal skärpa på flyttar sig beroende på vilken brännvidd jag har på objektivet.
Objektivet jag har är ett Sigma 70-200mm f/2.8 EX APO HSM, kameran är en Nikon D80
Detta är naturligtvis mest märkbart när jag använder högsta bländare 2.8.
Har kollat det på en liggande snedställd tumstock i cirka 30 grader.
När jag använder brännvidd ca. 115 är fokuspunkten exakt där jag hade fokuspunkten i sökaren på tumstocken.
Använder jag bränvidd 200 ligger den cirka 5 centimeter till höger.
Vid brännvidd 70 cirka 5 cm. till vänster.
Har egentligen inga bekymmer med det då jag vet det, när jag använder bländare 3.6 och uppåt märks det obetydligt då "felet" rör sig om kanske runt 5-7 mm avvikelse i verkligheten vilket är relativt lätt att kompensera dom få gånger man fotar föremål med full brännvid och högsta bländare väldigt nära objektivets närgräns.
Men som sagt, skulle vara intressant att veta varför.
Mvh
// Ralf