Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har jag fokusfel?

Produkter
(logga in för att koppla)
Låter inget lysande tycker jag. Kör NEF och ta några alternativexponeringar, trots att du har NEF. Skulle inte förvåna mig om du får mer krut i bilderna då. Sedan kan du ju alltid prova med olika skärpelägen när du "framkallar" bilden.
JB


Du menar väl inte att han skulle få skarpare foton med formatet NEF?
Ett foto blir inte skarpare eller suddigare beroende på vilket format du fotar i.
Färgerna och kontrasterna kan skilja men inte skärpan, på samma bildstorlek.

Och fotot ska ju vara i fokus redan då man tagit det om objektivet fokuserar rätt.
Om man fotar i jpeg eller nef/raw kvittar.
 
Du menar väl inte att han skulle få skarpare foton med formatet NEF?
Ett foto blir inte skarpare eller suddigare beroende på vilket format du fotar i.
Färgerna och kontrasterna kan skilja men inte skärpan, på samma bildstorlek.

Och fotot ska ju vara i fokus redan då man tagit det om objektivet fokuserar rätt.
Om man fotar i jpeg eller nef/raw kvittar.

Nej, jag menar att man i NEF har större möjlighet att styra exponering och sådant som kan få skärpeupplevelsen att bli lite annorlunda. I det här fallet så upplevde jag bilen som något underexpionerat därav mitt "tips".
JB
 
Något som de flesta verkar glömma, eller kanske inte känner till, är att AF-sensorn inte är optimal för stora bländaröppningar, utan det finns ett visst spel i hur kameran fokuserar. De flesta kameror med fasskiftssensor ger skarpt resultat vid f/5,6 men kan ligga en aning snett; felet ligger inom skärpedjupet. Det blir så klart något annat när man använder större bländare. Man kan alltså inte räkna med att kameran kommer att ställa optimal skärpa vid f/2,8. Det beror dels på en liten hysteres i fasskiftbedömningen, dels på att kameran inte itererar, utan gör en koll av hur mycket oskärpa som systemet beräknar att motivet har, och sedan sänder det impulser till fokusmotorn för att flytta fokus precis lagom. Någon dubbelkoll av att det verkligen blir skarpt förekommer inte; det är vad som gör systemet så snabbt. Fasdetektering är snabbt, mycket snabbt, och ofta blir det snabbt men fel.

Det kanske kan bli lite bättre med en kalibrering, men grundsvagheten finns alltid kvar. För kritisk skarpinställning funkar då bara manuell inställning, om det är möjligt med kameran; flera av dagens kameror saknar tyvärr bra hjälpmedel för att ställa skarpt visuellt, så det kan ändå skita sig.

För stillastående motiv om skärpan är kritisk, kan man använda direktvisning om kameran har ett sådant läge med förstoring för skärpeinställning eller med kontrastmätning. Det går inte lika fort, men det blir skarpt.
 
Något som de flesta verkar glömma, eller kanske inte känner till, är att AF-sensorn inte är optimal för stora bländaröppningar, utan det finns ett visst spel i hur kameran fokuserar. De flesta kameror med fasskiftssensor ger skarpt resultat vid f/5,6 men kan ligga en aning snett; felet ligger inom skärpedjupet. Det blir så klart något annat när man använder större bländare. Man kan alltså inte räkna med att kameran kommer att ställa optimal skärpa vid f/2,8. Det beror dels på en liten hysteres i fasskiftbedömningen, dels på att kameran inte itererar, utan gör en koll av hur mycket oskärpa som systemet beräknar att motivet har, och sedan sänder det impulser till fokusmotorn för att flytta fokus precis lagom. Någon dubbelkoll av att det verkligen blir skarpt förekommer inte; det är vad som gör systemet så snabbt. Fasdetektering är snabbt, mycket snabbt, och ofta blir det snabbt men fel.

Det kanske kan bli lite bättre med en kalibrering, men grundsvagheten finns alltid kvar. För kritisk skarpinställning funkar då bara manuell inställning, om det är möjligt med kameran; flera av dagens kameror saknar tyvärr bra hjälpmedel för att ställa skarpt visuellt, så det kan ändå skita sig.

För stillastående motiv om skärpan är kritisk, kan man använda direktvisning om kameran har ett sådant läge med förstoring för skärpeinställning eller med kontrastmätning. Det går inte lika fort, men det blir skarpt.

Jag skaffade en "supermatt" fokusskiva till min kamera för att kunna fokusera manuellt. Standardskivan är ju rena skämtet för det ändamålet. Den nya mattskivan ska motsvara skärpedjupet för f/2.8 vilket stämmer med de linser jag har. Och visst sjutton kan jag fokusera manuellt numera. Men det är rätt så besvärligt. Grov inställning går lätt, men även om jag anstränger mig stenhårt och är noggrann så blir det minst lika skarpt eller skarpare med AF.
Men jag har glädje av min matta fokusskiva ändå. Dels så ser jag i kniviga situationer att AF har satt fokus på rätt ställe. Den kan ju annars välja fel del av motivet när den fokuserar. Dels så har jag nu bra möjligheter att bedöma skärpedjupet när jag trycker in avbländningsknappen.

Petter ...
 
Nja, man har väl mycket högre precision än f/5,6 på AF-sensorerna? Ok att det inte går ned till f/1,4 men f/2,8 är jag rätt säker på att de klarar?
 
Nu behöver man inte krångla till det.

Med zoomen (f:2,8) det handlar om så ska det inte vara några problem att fokusera. Varken MF eller AF.

Testbilderna i första inlägget ser OK ut vad det gäller fokus.

Annars kan man kolla fokus genom att jämföra den "vanlig" AF mot MF i liveview.
Kameran på stativ (i alla fall fast förankrad) och så bokhyllan hemma som motiv och referens. AF och MF ska stämma överens.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar