Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Focal length: 456,0mm ???

Produkter
(logga in för att koppla)

UrbanJ

Aktiv medlem
Vad har hänt här ??
Kameran har visat Focal length: 456,0mm
Hur kan det vara möjligt ?
Har någon mer råkat ut för detta ?
Obj är ett Sigma 70-200/2,8 APO HSM

Camera Model: Canon EOS 10D
Firmware: Firmware Version 2.0.0
Date/Time: 2004:01:02 23:53:14
Shutter speed: 1/15 sec
Aperture: 25
Exposure mode: Manual
ISO: 100
Lens: 70,0 to 200,0 mm
Focal length: 456,0mm
AF mode: Manual Focus

200mm med 1.6x "brännviddsförlängning" blir ju 320mm. Räcker inte. Kan det vara så att du har tagit bilden med lägre upplösning, eller digitalzoomat? Digitalzoom är ju en beskuren bild som sedan "fuskats" till högre upplösning. Många kameror beskär också bara bilden om man fotograferar med lägre upplösning (medan somliga tar hela bilden och minskar upplösningen). Och om bilden på något av dessa sett är beskuren så är ju det i praktiken också en "brännviddsförlängning". Och kameran kanske är vänlig nog att räkna ut detta.
Den angivna brännvidden har då ingenting med brännvidd att göra egentligen, utan anger bara bildvinkel/utsnitt för motsvarande brännvidd på 135-film.

Eller kan det vara så enkelt att "focal length" betyder "fokuseringsavstånd"? (Men så är det väl inte, för det heter väl nåt annat?)

10D har ingen digitalzoom (ingen annan D-SLR heller).

"Lens: 70,0 to 200,0 mm
.Focal length: 456,0mm"

Skumt...

Senast ändrad:
Hur är det med lägre upplösningar då? En snabb koll säger mig att den har tre olika. "Fullstor", 2/3 (av antalet pixlar både i höjd- och sidled), och 1/2. Blir sådana bilder beskurna, eller "omskalade"?

Har aldrig funderat på detta förrut men hur i hela friden vet kameran vilken brännvidd man för tillfället har på???

Senast ändrad:
Den får det av objektivet. Sitter massa elektronik i objektiven som ger info till kameran. Man skulle kunna göra massor med den infon om man ville... Ibland undrar jag var det är för pannben som knackar koden till kamerorna. Ta till exempel att kunna få upp exakta avståndet man har focusen instäld på, eller varför inte hur många millimeter skärpedjup man har. Hade ju varit användbart.
Och varför konverterar man inte bränvidden med 1,6 innan man sickar upp infon till bilxten?

Sorry blev lite OT men ni överlever säkert.

martinh skrev:
Den får det av objektivet. Sitter massa elektronik i objektiven som ger info till kameran. Man skulle kunna göra massor med den infon om man ville... Ibland undrar jag var det är för pannben som knackar koden till kamerorna. Ta till exempel att kunna få upp exakta avståndet man har focusen instäld på, eller varför inte hur många millimeter skärpedjup man har. Hade ju varit användbart.
Och varför konverterar man inte bränvidden med 1,6 innan man sickar upp infon till bilxten?

Sorry blev lite OT men ni överlever säkert.

Det finns! Minolta har det pa Dynax 7 och med deras nya D optik. Ganska bra faktiskt :)

hmm.. jag hade samma men åt andra hållet..

jag maxade ut mitt 70-200 till just 200mm läget tog ett par bilder, kom hem kopplade upp kameran till datorn, där visade den 184mm, skumt..

Jag är helt säker att den har visat 200mm innan, men denna gång funkade det inte. =)

Jag har inte forskat vidare på detta, men det var kul att se att andra hade problemet ibland med.

Jag råkade en gång ut för att den rapporterade bländare 1.0 på ett Canon 50/1.8 objektiv. Ett programmerningfel, inget allvarligare än så. Jag ser det mest som kuriosa och en kul grej.

http://w1.920.telia.com/~u92017196/images/Temp/EXIFdata.jpg

--jalle

Ubbz skrev:
Vad har hänt här ??

Camera Model: Canon EOS 10D
Firmware: Firmware Version 2.0.0
Date/Time: 2004:01:02 23:53:14
Shutter speed: 1/15 sec
Aperture: 25
Exposure mode: Manual
ISO: 100
Lens: 70,0 to 200,0 mm
Focal length: 456,0mm
AF mode: Manual Focus

Ubbz skrev:
Vad har hänt här ??

Jomenvisst. På mitt Sigma 70-200/2.8 EX APO HSM så får jag focal length 456,0 mm när jag fotograferar i 200mm.. Det är endast vid 200mm.. i övrigt ger det rimliga värden i exif. har inte orkat bry mig eftersom jag fortfarande är så förälskad i objektivet och bilderna blir så sjukligt bra :) .. Ska ta kontakt med dom där jag köpte objektivet efter helgerna.

Hehe, "Dagens I-land problem"

Vad jag har förstått så räknar inte kameran om brännvidden alls, tar jag en bild på 105mm så visar den 105mm i exif-infon ändå. Fstän den i praktiken ligger på 168mm...

martinh skrev:
Ta till exempel att kunna få upp exakta avståndet man har focusen instäld på, eller varför inte hur många millimeter skärpedjup man har.

Åtminstone min 10D sparar ner var den har focusen och vilka värden. Canons egen FVU-program plockar fram infon. Skärpedjupet minst jag inte, men en ryslig massa info fanns det som jag aldrig sett att nån av mina andra kameror sparar ner.

Abhraxxas skrev:
Vad jag har förstått så räknar inte kameran om brännvidden alls, tar jag en bild på 105mm så visar den 105mm i exif-infon ändå. Fstän den i praktiken ligger på 168mm...
Det är ju för att brännvidden är 105 mm. Den är inte i praktiken 168 mm. Bilden har bara beskurits till en bildvinkel som skulle krävt ett 168 mm-objektiv på en småbildskamera för att åstadkomma. Det är fortfarande den riktiga brännvidden som är intressant, för skärpedjupet.

Tackar för alla svar och samtidigt lider med alla som inte kan sova om näterna ;). Jag tror mest också att det är et programmeringsfel men skönt att höra att det inte bara är jag, då kanske inget är på väg att rasa iaf.

har också fenomenet endast vid 200mm. Så då vet vi att Sigmor har en bugg där då. Kan man leva med på ett sånt bra objektiv, för det är det för dom pengarna.

Abhraxxas skrev:
Vad jag har förstått så räknar inte kameran om brännvidden alls, tar jag en bild på 105mm så visar den 105mm i exif-infon ändå. Fstän den i praktiken ligger på 168mm

jimh skrev:
Det är ju för att brännvidden är 105 mm. Den är inte i praktiken 168 mm. Bilden har bara beskurits till en bildvinkel som skulle krävt ett 168 mm-objektiv på en småbildskamera för att åstadkomma. Det är fortfarande den riktiga brännvidden som är intressant, för skärpedjupet.

Det vettigaste vore naturligtvis om kameran visade bildvinkeln, det är ju egentligen den som är intressant och inte brännvidden.
Vad gäller brännviddens betydelse för skärpedjupet vore ju det bästa om kameran kunde visa var skärpedjupet börjar och slutar.

(Men som tur är slipper jag bekymra mej om detta eftersom det inte sitter några chips i mina objektiv. Vilken brännvidd jag har får jag hålla reda på själv och bländaren speglas in via ett litet förnster alldeles under prismat, inga buggar där inte :) )

Uppdatering angående 456mm-problemet ;

Köpte sigmas 1.4 x APO teleconverter, och nu visar den korrekt (dvs 280 mm (1.4 x 200)) i ändläget..

Måste vara något mjukvaruproblem som overridas av teleconvertern.

D30

Hej!

Jag använder D30 med Sigma 70-200/2,8 APO HSM och där är inga problem med det, den visar 200mm när den ska så det måste vara kombinationen mellan 10D och Sigmat som inte fungerar korrekt.
Använder också Sigmas 2x telekonvertor och det stämmer också, 400mm.

Mvh Martin

ANNONS