Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flytta en del mappar i LR till HD

Produkter
(logga in för att koppla)

Mcnab

Aktiv medlem
Jag har skaffat en ny extern hårddisk och vill flytta en del mappar ifrån datorn till den nya HD
Tex bilder 2012 till den externa HD utan att trassla till det i LR.
Eller ska jag bara flytta mapparna i Finder och imortera när jag behöver göra något med en gammal bild?
 
Jag har skaffat en ny extern hårddisk och vill flytta en del mappar ifrån datorn till den nya HD
Tex bilder 2012 till den externa HD utan att trassla till det i LR.
Eller ska jag bara flytta mapparna i Finder och imortera när jag behöver göra något med en gammal bild?
Flytta mapparna inne i LR (i biblioteksmodulen) så håller LR reda på vart de tar vägen.
Anders W
 
Jo jag tänkte detta, men jag ser inte HD i LR så att jag kan dra och släppa mappen.
 
Eller ska jag Exportera mappen som katalog till HD?
Jag vill frigöra utrymme och då flytta gamla mappar.
Men jag vill kunna ta fram den externa HD och titta på
bilderna när jag känner för det.
 
Jo jag tänkte detta, men jag ser inte HD i LR så att jag kan dra och släppa mappen.

Börja med en mapp (i LR) som du högerklickar på och väljer "Uppdatera mapplats...". Placera mappen på din externa HD allt efter eget val:). Då har du flyttat första mappen. Därefter finns externa HDn i LRs mapplista så det är bara att klicka och dra tills allt är flyttat. (Kanske finns enklare vägar att gå,

Redigerat:
Blev nog fel råd - återkommer
Anders W
 
I biblioteksmodulesn vänstra panel så har du ju dina mappar. Där finns ett + att trycka på för att skapa en ny mapp. Gör det på den nya hårddisken. Sen är det bara att dra dina gamla mappar dit, inne i LR.
 
I LR kan du välja Bibliotek --Ny mapp. Skapa därefter en mapp på din externa HD. När detta är gjort dyker den externa HDn upp i LRs mapplista. Sedan är det bara att klicka och dra.
Bortse från mitt tidigare virriga inlägg.
Anders W

Redigerat. Ser att fler gett samma råd:)
 
Tillbaka till problemen :)
Jag bytte namn på en mapp och tydligen så fanns redan en mapp med det namnet.
Jag fipplade runt och vet inte riktigt vad jag gjorde och nu ser jag bilderna i
LR men de finns inte där.
Jag har försökt allt men hittar dem inte.
Vad göra?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.