Annons

Flytta 16000 Bilder???

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinC73

Aktiv medlem
Min externa hårddisk har gått sönder, glapp i kontakten, måste nu byta ut den till en ny. Använder Organizer 9 till alla mina bilder, på hårddisken har jag bilderna även i olika mappar. min fråga, hur gör jag för att flytta alla mina bilder till den nya disken? Jag vill ju behålla ordningen på hårddisken och självklart vill jag ju att Oganizer ska veta var dom finns. Vet hur man gör det med en mindre grupp bilder, finns det nåt smidigt sätt att göra det med 16000 bilder?
Martin.

Min externa hårddisk har gått sönder, glapp i kontakten, måste nu byta ut den till en ny. Använder Organizer 9 till alla mina bilder, på hårddisken har jag bilderna även i olika mappar. min fråga, hur gör jag för att flytta alla mina bilder till den nya disken? Jag vill ju behålla ordningen på hårddisken och självklart vill jag ju att Oganizer ska veta var dom finns. Vet hur man gör det med en mindre grupp bilder, finns det nåt smidigt sätt att göra det med 16000 bilder?
Martin.

Det finns i det här häftet: http://bildbehandla.se/elements_och_bilder.pdf

Läste bara som hastigast men om jag såg rätt är din rekommendation att aldrig lagra original på datorns interna hårddisk utan istället alltid ha dem på en USB-ansluten disk.

Jag tycker detta är ett ganska kontroversiellt råd. Visst finns det situationer där en USB-disk kan vara en bra lösning men samtidigt finns det flera nackdelar. Att göra en så kategorisk rekommendation som du gör här känns lite "farligt".

Läste bara som hastigast men om jag såg rätt är din rekommendation att aldrig lagra original på datorns interna hårddisk utan istället alltid ha dem på en USB-ansluten disk.

Jag tycker detta är ett ganska kontroversiellt råd. Visst finns det situationer där en USB-disk kan vara en bra lösning men samtidigt finns det flera nackdelar. Att göra en så kategorisk rekommendation som du gör här känns lite "farligt".

Jag inbillar mig att en extern hårddisk lever farligare med tanke på stötar osv. De billiga usb-ditona brukar bli oroväckande varma, vilket heller inte är bra. Detta gäller om man har en stationär dator. En bärbar skulle inte jag ha original på heller om den flyttas runt.

Visst ska du backa upp dina bilder till en annan hårddisk, och det enklaste borde vara att bara flytta över dem med filhanteraren när du väl får den att funka. Om du speglar disken, genom att helt enkelt dra innehållet i dess rotkatalog till rotkatalogen på den andra, så flyttas ju alla filer till precis samma position på den nya disken. Du behöver inte blanda in Elements i det steget.

Sedan, om det bara handlar om en glappkontakt, så kan du skaffa ett kabinett till den som glappar och byta ut kabinettet på den, så kommer den säkert att funka bra ett tag till, och då har du ju två, som du kan spegla.

En extern hårddisk består av fyra delar:
  • Ett gränssnitt mellan USB och hårddisk (seriell eller parallell)
  • En hårddisk av standardtyp, seriell eller parallell
  • Ett skal som omsluter delarna
  • Strömförsörjning
Så där inne i skalet sitter en helt vanlig hårddisk av samma sort som monteras inne i datorer. Den kan vara större eller mindre, seriell eller parallell, men det är bara en vanlig hårddisk, inget särskilt med den, och det säljs lösa kabinett, som man kan bygga sin egen externa hårddisk med. Om du dumpar kabinettet som är glapp och sätter på ett nytt så lär din hårddisk funka.

Det är inte någon stor eller komplicerad operation att skifta kabinettet. Om man inte har alla tummar mitt i handen så fixar man det. Det kan vara bra att öppna skalet innan man går och handlar ett nytt, för att se om hårddisken som sitter därinne är seriell eller parallell, och det är ju också bra om kabinettet man köper är för rätt storlek.

Har garanti kvar på hårdisken, så det blir nog att byta ut den.
Och som du säkert vet så tar dom inget som helst ansvar för informationen som finns på disken du byter in, du får alltså inte med dina gamla bilder på den nya disken, och som Ventures skrev, mig veterligen har dom ingen tystnadsplikt så att säga runt informationen du lämnar in.

Självklart kommer jag att rensa disken innan jag lämnar in den, men jag måste ju först få över mina bilder på en ny disk

Men - är inte själva disken ok? Jag tolkade ursprungsinlägget som att problemet låg i trasig kontakt.

Tänkte mest så här: Kontaktproblemet måste väl ändå lösas om du ska få tillgång till dina data. för lagring på ytterligare ett medium. Bara en backup är ju riskabelt i sig. Om kommunikationen med disken kan fås att fungera (stabilt) är det väl snarast bekvämast att behålla den.

Glapp i kontakten är inte givet att det går på garanti, då det är ett fel som kan uppstå av att disken exempelvis rasar i golvet. Det kan också uppstå om man är oförsiktig när man stoppar in kontakten, eller om man råkar stöta till den när kontakten sitter i, och den går emot någonting.

Det mest sannolika om det är USB-kontakten där man sätter i sladden i hårddisken, är att den har lossnat där den satt ytmonterad på kretskortet. Det är ett fel som ofta kan lagas, och det uppstår väldigt ofta på bärbara datorer när man stöter emot någonting med en sladd eller annat som sitter i kontakten.

Om det blir kontakt av att man lyfter lite lätt på USB-sladden är det ofta det felet.

Det kan så klart vara motsvarande fel på strömkontakten. Sak samma, om den inte hade felet när den var ny, är det inte troligt att det är ett garantifel.

Felet kan då yttra sig som att datorn inte alls ser disken, men att den kopplas in när man lyfter kontakten eller kabeln lite grann. Och visst kan det vara ett ursprungligt fel, och det kan kanske godtas för garantireparation - någon ny hårddisk lär du knappast få om den inte är alldeles ny, men om du har lagrat en massa bilder under en längre tid, så antar jag att du faktiskt har haft den ett tag. Om det inte är fel på själva hårddisken, vilket inte är troligt om du faktiskt kan köra den, så är det i första hand reparation som är aktuellt.

Men kolla där du har köpt den, så lär du få besked.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto