Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flygfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

jysm

Aktiv medlem
Jag ska upp i ett litet flygplan för en rundflygning över gamla hemtrakter inom den närmaste tiden.

Naturligtvis tar jag med kameran men vad ska jag tänka på när jag fotograferar från ett plan?

Lämlipga brännvidder?
Lämpliga slutartider, bländaröppningar?

Det kommer inte riktigt att vara läge att lära av misstagen eftersom det nog kommer dröja innan nästa flygtur går av stapeln.

Någon som har goda tips att ge och vet hur de värsta misstagen undviks?
 
Har fotat lite från modellhelikopter men ungefär samma tips gäller nog för foto från fullskala-flygplan.

Undvik skak - stödj dig inte mot flygplanet. Använd snabba slutartider typ 1/500s,
 
Hej!

Vidvikel är enligt mig i stort sätt oanvändbart då du alltid får med delar av flygplanet i bilden, detta förutsatt att du inte vill ha med flygplanet :)

70mm till 200mm tycker jag e lagom. Akta dig bara för att ta med för stora objektiv. Ofta är det ganska trångt!

MVH Uffe
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.