Annons

Flera, mindre frågor..

Produkter
(logga in för att koppla)

VicR

Aktiv medlem
Hej!
Jag tänkte starta en tråd här där jag frågar om saker som jag inte riktigt funnit svar på.

Passar alla objektiv till alla kameror?
Förstår att Canon inte funkar till Nikon och vice versa men liksom, själva fästet där man sätter fast objektivet på kameran, är där olika storlekar?

Försämras kameran med tiden?

Hur stor roll har egentligen megapixlarna?

Finns det nåt sätt som man kan räkna ut hur långt(till exempel) ett 250 mm objektiv kan zooma?

Kommer säkert fler frågor med tiden. Nu tog jag bara dom som kom upp i huvudet.

Mycket tacksam för svar!
Viktor
 
Läs, läs och åter läs

Du ska få svar, men jag misstänker att du då inser att du behöver läsa lite mer här på FS i alla artiklar som finns om bl.a. fototeknik.

1. Olika kameror (ibland även av samma märke) har olika fattningar. alltså kan man inte alltid använda ett objektiv till olika kameror.
2. kan försämras med slitage mm
3.Megapixlarna kan ha stor roll. En kamera med fler Mpix kan många gånger ge ett sämre resultat pga högre brus.
4.Ett 250mm objektiv kan inte zooma - Det är ett objektiv med fast brännvid
 
Tack så mycket för svaren!
Tyckte att denna frågan kunde vara ganska lätt att finna svar på, men fann inget, så ställer den här.

På min kamera, Nikon D40, så ställer jag in bländaren på 5,6 för att få kortaste möjliga skärpedjup. Har sett en del andra fotografer som fått till väldigt mycket kortare skärpedjup. Undrar då ifall det finns nåt annat än bländaren som påverkar skärpedjupet, eller om det är från kamera till kamera?
 
VicR skrev:
Tack så mycket för svaren!
Tyckte att denna frågan kunde vara ganska lätt att finna svar på, men fann inget, så ställer den här.

På min kamera, Nikon D40, så ställer jag in bländaren på 5,6 för att få kortaste möjliga skärpedjup. Har sett en del andra fotografer som fått till väldigt mycket kortare skärpedjup. Undrar då ifall det finns nåt annat än bländaren som påverkar skärpedjupet, eller om det är från kamera till kamera?

Sannolikt ör det så att den största bländaren på det objektiv du har är 5,6. Det finns objektiv med ner till bl 1,4 som medger mycket kortare skärdedjup.
 
Ok, tack för svaret!

En fråga som ställs av ren nyfikenhet.. Vad händer i kameran när man ställer in skärpedjupet? Man reglerar bländaren, jojo, men.. vad är bländaren för någonting egentligen?
 
VicR skrev:
Ok, tack för svaret!

En fråga som ställs av ren nyfikenhet.. Vad händer i kameran när man ställer in skärpedjupet? Man reglerar bländaren, jojo, men.. vad är bländaren för någonting egentligen?

Inne i objektivet sitter ett antal blad, kan vara fler eller färre, men oftast färre i lite enklare objektiv, som kan öppna eller sluta sig. Ju mer de sluter sig, ju mindre bländaröppning och ju större bländartalet och vice versa. Bländartalet, ex 5,6, är representerar öppningens storlek i förhålande till obkektivets storlek men exakt hur matematiken ser ut kan jag inte svara på. Men det som händer är att ljuset som kommer in i objektivet bryts på olika sätt vid olika bländaröppningar och detta i sin tur leder till olika skärpedjup.
 
VicR skrev:
Tack så mycket för svaren!
Tyckte att denna frågan kunde vara ganska lätt att finna svar på, men fann inget, så ställer den här.

På min kamera, Nikon D40, så ställer jag in bländaren på 5,6 för att få kortaste möjliga skärpedjup. Har sett en del andra fotografer som fått till väldigt mycket kortare skärpedjup. Undrar då ifall det finns nåt annat än bländaren som påverkar skärpedjupet, eller om det är från kamera till kamera?

Skärpedjupet styrs helt korrekt av bla bländaren. MEN!, Det styrs också av ditt kunnande som fotograf...


Fotografera på f 2.8 en människa som sitter på en stol 10 meter bort. Hela människan kommer vara skarp. Fotografera på samma bländare och samma person med gå fram 9 meter så får du se vad som händer med skärpdedjupet.

Bländaren mycket kortfattat är ett antal lameller som sitter i en krans och reglerar hur stort hålet där ljuset kommer in i objektivet skall vara. Kamerans bländare kan direkt jämföras med människans pupiller. Ljust ute och dina pupiller drar ihop sig och bildar ett litet hål, allt för att se till att inte för mycket ljus skall komma in i ögat. Mörkt ute och pupillerna öppnar upp sig för att få in mer ljus i ögat. Exakt samma med bländaren!
 
Kalle_B skrev:
Skärpedjupet styrs helt korrekt av bla bländaren. MEN!, Det styrs också av ditt kunnande som fotograf...


Fotografera på f 2.8 en människa som sitter på en stol 10 meter bort. Hela människan kommer vara skarp. Fotografera på samma bländare och samma person med gå fram 9 meter så får du se vad som händer med skärpdedjupet.

Bländaren mycket kortfattat är ett antal lameller som sitter i en krans och reglerar hur stort hålet där ljuset kommer in i objektivet skall vara. Kamerans bländare kan direkt jämföras med människans pupiller. Ljust ute och dina pupiller drar ihop sig och bildar ett litet hål, allt för att se till att inte för mycket ljus skall komma in i ögat. Mörkt ute och pupillerna öppnar upp sig för att få in mer ljus i ögat. Exakt samma med bländaren!
En vild gissning.. Om man då fotograferar när det är ljust ute, kan man då få ett ännu kortare skärpedjup? Jag har nämligen sett ljusa dagar att bländaren gått neråt 3, kan dock ha sett fel.
 
Det har inget med befintligt ljus att göra. Ditt objektiv har största bländare 3,5 vid 18mm och största bländare 5,6 vid 55mm så det du beskriver beror helt enkelt på vilken brännvidd du valt för tillfället. /FW
 
VicR skrev:
En vild gissning.. Om man då fotograferar när det är ljust ute, kan man då få ett ännu kortare skärpedjup? Jag har nämligen sett ljusa dagar att bländaren gått neråt 3, kan dock ha sett fel.

Just dagsljuset tror jag inte spelar in i skärpedjupet mer än att mer dagsljus låter dig leka med en midre bländare och följaktligen större skärpedjup samt att du fortfarande kan ha samma slutartider som vid något mörkare då du tvingas använda största möjliga bländare.

Om det är 18-55an du har på kameran tror jag den som störst kan ha 3,5 i bländare. Det är siffrorna efter brännviddsskalan i objektivnamnet som anger största bländare, bl. 3,5 på 18 mm brännvidd och 5,6 vid 55 mm osv.
 
Ett billigt tips för att få ner skärpedjupet och göra bakgrunderna mer suddiga är att investera i ett fast 50/1,8D. Visserligen kommer det vara manuell fokus som gäller då eftersom din kamera inte har ett fokusservo i huset men så länge du har ett par sekunder på dig att justera fokus så är det inga problem och jättekul.

50:an går att hitta för runt 700-800kr begagnat här på fotosidan och ger mycket bättre bildresultat än din kitglugg. Om man lägger fokus rätt då så klart :D
 
VicR skrev:
Är det soppas? Får ta och kolla det objektivet!

Jo, så är det :D

Du offrar ju flexibiliteten med en zoom och sen den automatiska fokusen men jag köpte nyligen just ett fast 50 och tycker det är skitkul att försöka hitta nya lösningar då man saknar zoom.
 
Fråga!
Vad betyder bokeh?
Kan ju söka detta, men det är förstås inte lika kul!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.