hgpuke
Aktiv medlem
Hej! Som ny innehavare av digital systemkamera (Pentax K10D) försöker jag förstå mig på det här med brus och vad man kan göra åt det. Visserligen är jag inte speciellt känslig för brus, men i vissa lägen skulle det vara bra att plåta med ISO1600 inställningen och då vore det bra att kunna minska bruset. Jag har testat olika program för att göra detta, men undrar ändå över följande:
Brus är väl till sin natur slumpmässigt? Om så är fallet, borde man då inte kunna ta två eller fler bilder i snabb följd på samma motiv (med kameran på stativ) och sedan "lägga ihop dem" för att statistiskt sett bli av med eller i alla fall drastiskt minska bruset?
Om mina tankegångar stämmer, vilket/vilka programvaror behöver man då för att åstadkomma detta? Finns det någon "tutorial" på nätet där man kan lära sig detta?
//Hans-Göran Puke
Brus är väl till sin natur slumpmässigt? Om så är fallet, borde man då inte kunna ta två eller fler bilder i snabb följd på samma motiv (med kameran på stativ) och sedan "lägga ihop dem" för att statistiskt sett bli av med eller i alla fall drastiskt minska bruset?
Om mina tankegångar stämmer, vilket/vilka programvaror behöver man då för att åstadkomma detta? Finns det någon "tutorial" på nätet där man kan lära sig detta?
//Hans-Göran Puke