Annons

Flera 550 med ST-2

Produkter
(logga in för att koppla)

Tirheden

Medlem
Tänkte kolla med Er som har 550 blixtar och sändare hur väl det fungerar? Är det mycket pyssel/inställningar? Svårt att få till bra? Är ni nöjda med resultaten?

Tirheden skrev:
Tänkte kolla med Er som har 550 blixtar och sändare hur väl det fungerar? Är det mycket pyssel/inställningar? Svårt att få till bra? Är ni nöjda med resultaten?

Funkar kanon faktiskt, har kört två sessioner med två 550EX och en ST-E2. Blir ett häftigt ljus om man blandar med naturligt ljus utomhus.

Inget pyssel alls, sätt sändaren i blixtskon och slå på blixtarna i SLAVE-läget, sen är det bara att köra. Se bara till att blixtarnas mottagare är vänd mot sändaren om du är utomhus.

Inga problems. Funkar finemang. Jag hade lite strul nyligen, men det var för att batteriet i sändaren var nästan slut. Annars alltid super.

Men det är inga inställningsproblem? Jag menar att man får testa väldigt många gånger för att uppnå bra resultat...

Tirheden skrev:
Men det är inga inställningsproblem? Jag menar att man får testa väldigt många gånger för att uppnå bra resultat...

Det skulle väl isåfall vara hur du vinklar blixtarna, om man kan kalla det för en inställning?

Det är inte mycket som du måste pilla med rent tekniskt på grejerna. De styrs fortfarande från kameran.
Med automatik så ställer sig blixtarna på 24mm, det kan du kanske behöva ändra om det är en bit mellan blixtarna och objektet.
Om du sen skaffar fler 550EX så kan du köra dem i olika grupper, då kan man behöva ändra lite förhållandeinställningar, om man vill och behöver.
Allt står i instruktionsboken till sändaren och till blixtarna.

Lycka till!

Det handlar ju om hur mycket man kan om ljusättning. Men att ha blixten lite från sidan brukar bli toppen.

Exempel:

BISKOP PÅ BÅGE

Direktblixt nära motivet. bakgrund underexponerad

FOTOGRAF MATS

Direktblixt från sidan. bakgrund underexponerad 1 steg. (dvs exponerad så att himlen blev rätt)

DILBA PÅ BOLAGET

Blixt i paraply från sidan.

En klassisk studiouppställning är att ha två blixtar i paraply. Den ena sidan är "solsidan" och den normalexponerar man. Man kan ju blixtspotmäta på den ansiktshalvan med FEL-funktionen. Kallas oftast modelljus eller huvudljus.

Andra blixten sätter man på minus 1 steg eller max minus 1,5 för att få en skuggsida. Kallas även grundljus.

Kör du negativ film kan du öka förhållandet ett steg. Så att den ljusa sidan blir ett steg överexponerad för att få fram skuggdetaljerna. Det kompenserar man sedan för i kopiering eller skanning.

Här är ytterligare ett exempel på blixt i paraply från sidan. Har mätt det befintliga ljuset i bakgrunden och exponerar efter det. Blixtljuset mäter jag med FEL-funktionen i ansiktet. Om jag kör negativ färgfilm ställer jag blixtexponeringen på +1 för ansiktsmätningen. Annars normal.

Bilagor

• karin.jpg
    karin.jpg
    38.7 KB · Visningar: 737
Det är det här som är så läckert med blandningen av artificiellt och naturligt ljus. Hon ser nästan inklippt ut, mycket snyggt!

Körde du manuellt här Magnus, mätte bakgrunden först (evaluerande, eller?) och låste blixtljuset på modellen?

Finns det paraply att köpa till 550EX eller har du byggt dem själv?

Glock skrev:
Det är det här som är så läckert med blandningen av artificiellt och naturligt ljus. Hon ser nästan inklippt ut, mycket snyggt!

Paraply eller reflexskärm är överlägset mycket snyggare än direkt blixt.

Körde du manuellt här Magnus, mätte bakgrunden först (evaluerande, eller?) och låste blixtljuset på modellen?

Precis. Mätte bagrunden med evanluerande och ställde in värdet manuellt. Sedan mätte jag med blixtspotmätningen (FEL) i ansiktet.

Finns det paraply att köpa till 550EX eller har du byggt dem själv?

Det finns små paraplystativ och paraplyer för kompaktblixtar.

Jag kör med ett stadigt Manfrotto 004 belysningsstativ (så att det inte riskerar falla och så att man kan få det högt). På stativet hag jag Manfrottos blixthållare TiteLite som funkar super. Inte så dyr. På TiteLite fäster jag det lilla stativet som följer med blixten. Mycket lätt och snabbjobbat.

Jag har ett 85 centimeters vitt paraply. En bra kompromis mellan kvalitet och hanterlighet. Jag ska skaffa ett 105 centimeters också.

Tänk på att ju större den relativa storleken på ljuskällan är, desto mjukare ljus. Sätter man blixten närmare eller skaffar större paraply blir ljuset mjukare.

Bifogar bild där jag slagit blixten i en reflexskärm. (reklambild för Bondelids scouttröjor)

Bilagor

• crw_5708.jpg
    crw_5708.jpg
    42 KB · Visningar: 701
Fick idag mitt paket med UPS från Adorama. 2 st 550EX, 2 st stofen omnibounce och 1 st ST-E2. Måste bara inhandla batterier och sedan är det bara att testa...

Jag betalade 6730kr till Adorama och sedan kommer nog snart ett brev från tullen på ca 2250kr varav 450kr (tullavgift på 6,7% - vilket det troligen blir) och 1800kr i moms. Momsen bryr jag mig inte om eftersom jag har företag.
Så utan den blir priset 7180kr. Inte illa. Om man jämför med t ex www.cyberphoto.se så ligger deras pris på 8836kr.

dapa skrev:
Detta skulle jag också gärna vilja veta! Någon som har möjlighet att testa?

Hur det är att styra en eller flera 550EX med ST-E2 står högre upp i tråden. Om Sigmas blixtar går att styra med ST-E2 har jag ingen aning om. En Volvonyckel funkar ju inte i en Saab, om ska göra den jämförelsen. ;)

//Joseph

Glock skrev:
Hur det är att styra en eller flera 550EX med ST-E2 står högre upp i tråden. Om Sigmas blixtar går att styra med ST-E2 har jag ingen aning om. En Volvonyckel funkar ju inte i en Saab, om ska göra den jämförelsen. ;)

//Joseph

Å andra sidan funkar sigma-gluggar på canon (om de är avsedda för det)!

Det som var min tanke med detta är att ha en 500 DG super parallellt med min 550Ex (styrs av st-E2). Sigman kostar typ 2/3-delar av priset av 550EX och det är en väsentlig skillnad!
Då jag inte använder denna uppsättning regelbundet är jag inte intresserad av att lägga hur mycket pengar som helst på blixtar, men vill ha möjligheten att köra manuell inställning av blixten.

/PG

Senast ändrad:
gameburg skrev:
Å andra sidan funkar sigma-gluggar på canon (om de är avsedda för det)!

Det som var min tanke med detta är att ha en 500 DG super parallellt med min 550Ex (styrs av st-E2). Sigman kostar typ 2/3-delar av priset av 550EX och det är en väsentlig skillnad!
Då jag inte använder denna uppsättning regelbundet är jag inte intresserad av att lägga hur mycket pengar som helst på blixtar, men vill ha möjligheten att köra manuell inställning av blixten.
/PG

Går Sigmas blixt att styra trådlöst, det är frågan? Om de gör det så har de antagligen samma system och då borde det funka.

Köp den från USA, 300USD hos B&H. Det gjorde jag! :)

Glock skrev:
Går Sigmas blixt att styra trådlöst, det är frågan? Om de gör det så har de antagligen samma system och då borde det funka.

Köp den från USA, 300USD hos B&H. Det gjorde jag! :)

De ska gå att styra trådlöst, men har inte hört om någon som gjort det eller hur resultatet blivit, funkar de med A resp B-slave lägena för att justera de olika blixtarna separat osv.
300USD (plus frakt, moms och tull?) för 550EX är fortfarande dyrare än sigman här i sverige som kostar mindre än 2900SEK.
Tack ändå för ditt engagemang!
Någon annan som vet något om detta med sigmans möjligheter eller om det finn fler alternativa blixtar med manuella inställningsmöjligheter?

/PG

Glock skrev:
En Volvonyckel funkar ju inte i en Saab, om ska göra den jämförelsen. ;)

Nä med de flesta skruvmejslar tycks funka.

(kunde inte bara låta bli som Volvoman)

En sak jag har lärt mig om ST-E2. När man tycker att det börjar bli dålig på att utlösa blixtarna. Byt batteri. Tyvärr finns ingen batteri-indikator.

froderberg skrev:
En sak jag har lärt mig om ST-E2. När man tycker att det börjar bli dålig på att utlösa blixtarna. Byt batteri. Tyvärr finns ingen batteri-indikator.

Har du ngn ungefärlig koll på hur många exponeringar/ljusmätningar den klarar. Har själv aldrig behövt byta batteri ännu. Har för mig att det står ca 15-1600 i manualen, stämmer det?

/PG

gameburg skrev:
Har du ngn ungefärlig koll på hur många exponeringar/ljusmätningar den klarar. Har själv aldrig behövt byta batteri ännu. Har för mig att det står ca 15-1600 i manualen, stämmer det?

/PG

2 år varade mitt batteri. men då använde jag inte sändaren så mycket det förta året. Roligare nu när man kör digitalt och kan kolla resultatet. Förr chansade man inte lika mycket.

KUL MED ST-E2

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar