Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fler blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Sammy Johannesson

Aktiv medlem
Jag har idag en Minolta 7i och en Minolta 3600 HSD och är lite inne på att skaffa någon form av lite billigare studio blixt. Vad har jag då för alternativ om jag vill kunna använda dessa tillsammans med min minolta blixt, då helst vill jag ju använda denna trådlöst.

Har hört att studio blixtar inte skall fungera som slavblixt när man använder digitalt pågrund av att den skjuter förblixt.

Är helt ny på detta med blixtar och sånt, Alla tips tackar jag för.
 
Har tyvärr stött på ett hinder när det gäller att blanda Minoltas nyare blixtar tillsammans med studioblixtar!

De tycks inte ha någon vanlig slavfunktion som studioblixtarna ofta har. Istället triggas de med Minoltas eget "trådlösa språk" via den inbyggda blixten. Det gör att studioblixtarna utlöses för tidigt samt 2-3 gånger.

Vill man som jag hellre använda kabel för pc-synk mellan kamera och studioblixtar då triggas inte Minoltablixten alls eftersom den ej kan fungera som en "dum" slavbixt och utlösas av studioblixtarna.

Min Minoltadedikerade Sunpak PZ5000AF däremot har både Minoltas trådlösa "språk" och ett vanligt slavblixtläge! (Dock har den inte alls samma prestanda i WL-läge och vid HSS som Minoltas originalblixt).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.