Annons

Flektogon "electric"

Produkter
(logga in för att koppla)

interior

Aktiv medlem
Tänkte köpa CZJ Flektogon 20mm till min Canon 5D2. En del objektiv har elektriska kontakter - för kommunikation med vissa kamerahus, antar jag. Fungerar dessa objektiv mekaniskt också? Kan jag köpa ett sån't, eller är det bättre att köpa ett utan "electric" ?
 
Flektogonen har väl en m42 gänga och därmed behöver du en m42/EOS adapter för att kunna använda den på din Canon. Adaptern i fråga kan ha kontakter för att hjälpa till med fokus, i övrigt är allt mekaniskt, från att ställa bländare till att fokusera. Det bästa hjälpmedlet du kam inhandla borde istället vara en ny mattskiva som undelättar oerhört när det kommer till att få fokus rätt.

/Niklas
 
Objektivet ser ut att ha separat bländarring och en liten "knapp" som man säkert ställer in om man vill ställa bländaren manuellt eller elektroniskt med, skulle jag gissa på, och själva kontakterna lär täckas av adapter å så länge dom inte får någon ström in så bör dom heller inte spela dig något spratt vill jag gärna tro, har själv suttit och sneglat på just ett Flektogon 20mm/2,8 ett tag...
Mvh Tor
 
De elektriska kontakterna skall inte ställa till några problem, de täcks helt av adaptern och har således ingen kontakt med kamerans elektronik. Mekaniskt fungerar det lika bra med som utan elektriska kontakter, de sistnämnda objektiven är dock oftast nyare och kan därför vara av bättre kvalitet (det är främst kvaliteten på antireflexbehandlingen som kan variera).

Omkopplaren för M/A som finns på dessa objektiv bestämmer om det är automatisk (kameran sköter nedbländningen) eller manuell bländarstyrning, lite beroende på hur adaptern är konstruerad brukar det inte spela någon roll vilket läge du använder. Det förekommer dock adaptrar där nedbländningspinnen lämnas fri (normalt låser adapterringen den i intryckt läge) och då behöver du ställa om objektivet till M-läget.
 
Kul objektiv.
Sålde ett sånt där för bara nån månad sen.

Sarnor sammanfattade det ganska bra.

Dom elektriska kontakterna har ingen som helst betydelse när du ska använda det med adapter och det spelar nog ingen större roll om du väljer ett med eller utan kontakterna.
Många Carl Zeiss Jena-objektiv gjordes både utan kontakterna och med.

Omkopplaren som sitter på objektivet mellan A och M fungerar så att sätter du den i M-läge, så bländas objektivet ner när du snurrar på bländarringen.
Har du knappen i A-läge, så bländar det inte ner, förräns kameran (nu pratar vi gammal kamera med M42-fattning alltså) exponerear och då bländar ner, alltså lite som moderna objektiv fast mekanisk överföring.
Den nedbländningnen sker genom att kameran har en arm som petar till pinnen som sitter bakpå objektivet.

Beroende på vilken typ av adapter du köper (det finns två, en som petar in pinnen och en som inte gör det) så kan du använda den funktionen. Tex du kör i A-läge. Vrider ringen till tex F11, men istället för att få en mörk sökarbil så kan du komponera på största bländaren (mycket ljusare och lättare).
När du är färdig så slår du över till M och vips, så bländar objektivet ner och du kan ta din bild.


Objektivet är skarpt i mitten och har bra närgräns, men dess största fördel är den låga distortionen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.