Annons

Flatbäddsscanner för film, Epson 4999 eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dimage7d

Aktiv medlem
Jag behöver en scanner som även skall kunna scanna 6x6 negativ och dior.
Epson 4999 fick ju en utmärkelse, har någon av er använt den?
Eller finns det tips på en annan bra skrivare?
 
Jag använder en mycket äldre modell, 2450 och är helnöjd med vad den presterar i mellan och storformat. Och den du funderar på lär ju knappast vara sämre. Allt beror naturligtvis på vilka krav du har, Epsons negscanner F-3200 är väl annars ett par snäpp upp på kvalitetsskalan (9.000kr), ytterligare uppåt i kvalitetskalan är Nikon 9000 för typ 25.000kr (2.000USD i new york bara som ett tips). Har en kompis som gjort jämförelser mellan Nikonscannern och en Imacon, och han svär på att han inte kan se någon skillnad mellan dem.
 
Har en 4990 själv och tycker att den funkar riktigt bra, de flesta bilderna jag har här på FS är skannade med den. Enda anmärkningen är att negativhållarna är en smula plastiga och att det kan uppstå moaré om negen buktar för mycket.
 
Epsons negativskanner F 3200 är (enligt tester) inte bättre än 4990 utan ganska likvärdig. F-3200 är egentligen bara en flatbäddskanner i ett annat skal. Men både 4990 och F-3200 funkar säkert mycket bra för skanning av 6x6 negativ. Jag använder själv en Epson 3200 och den funkar bra. 4990 bör vara ännu bättre.

När det gäller dior vet jag inte hur de här maskinerna presetrar. Dior kan vara betydligt tätare än negativ och det finns en risk att det kan vara svårt att lyckas med täta dior.

Filmskannrarna (Nikon och Minolta) ger överlag ett skarpare resultat än flatbäddsskannrarna, men man får betala ganska rejält för förbättringen.

För riktigt bra resultat är det Imacon-skanner som gäller. Jag har jämfört resultatet mellan min 3200 och en Imacon och skillnaden är påtaglig. Återigen kostar förbättringen mycket.

Men, som sagt, de resultat en 4990 presterar är riktigt bra även om du inte får den där sista prestandan som skiljer mellan "utmärkt" och "perfekt".

F
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.