Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flatbäddsscanner eller diascanner?

Produkter
(logga in för att koppla)
silverfast vs Epsonscan

Har jobbat på lite med Epsonscan och nu scannar jag utan färgkorrigering (varför väljer programmet då oskarp mask av sig självt??). Bilderna blir tokmörka och histogrammet (nivåer) "slutar" halvägs, eller något mer. Tilldelar sedan en profil som heter Epson 4870TPU så blir faktiskt färgerna riktigt bra.
Lite pill med nivåer och kurvor så tycker jag att det blir finfint!

Men, det kanske kan vara ide att testa Silverfast så småningom. Just nu så tycker jag faktiskt att det blir bättre utan ICE. Fick några konstiga effekter av ICE på ett par bilder - det blev som vita korvar där det var damm...

Mats: När du kör med kornreduceringen vilken nivå tycker du blir bäst då? Jag upplever att det blir oskarpt när jag har på kornred. Fast å andra sidan så kan man ju ge mer USM. Vilket väl antagligen är tanken.

Funderar en hel del på varför den användarhandbok som följer med är så fullständigt värdelös. Kan det vara så att Epsonfolket tror att skannern fixar kanonskanningar av sej själv, oavsett vilka inställningar man gör. Scannern är ju avancerad och duger säkert till det många avancerade amatörer och kanske professionella också kräver, men manualen sträcker sig knappt till att skanna bilderna med engångskameran från grisfesten på kos, eller nåt. Eller räknar man med att köparna kan hantera utrustningen av sej själva? Jag tycker att det är rätt kass i alla fall. Så fick jag spytt lite på det också :eek:)

/Tomas
 
Jag hade den inställd på medium, men jag har inte hunnit testa så mycket än, jag körde en bild utan kornreducering och en med.

Ser faktiskt ingen större skillnad på skärpan när bilden är klar för utskrift (med pålagd USM i photoshop, ICE var inkopplad på bägge), däremot samma bild skannad med 3200 har inte alls samma detaljrika skärpa och innehåller dessutom mycket störande kromatisk aberration + att jag suttit och klonat bort skräp i säkert en halvtimme på varje bild, skönt att slippa det med 4870. Det enda jag kan klaga på än sä länge är att det tar lite väl lång tid att skanna med ICE igång.

Jag litar aldrig på automatiken, den träffar sällan rätt, kurvor och histogram är dom enda parametrar jag använder, men oftast behövs bara små justeringar.

Användarhandboken har jag inte ens läst så den kan jag inte uttala mig om, men jag kan tänka mig att du har rätt.
 
sharp skrev:
Hej igen, alla!
Jag har lyckats komma över ett testexemplar av Epson 4870 Photo.
Problemet är att mitt USB-uttag (tydligen) är för långsamt (se bifogad bildfil).

Någon som vet vad jag ska göra åt det?


Jag fick samma meddelande när jag installerat min Epson 3170, men det fungerade ändå. Hastigheten är kanske långsammare, men det har jag inget att jämföra med.
 
Som sagt, jag har en Epson 3170 och den klarar fint att scanna in negativ. Ska man bara ha dem till webben och i mindre format, så går det utmärkt.

Negativen ligger ju 1-2 milimeter ovanför glaset så jag misstänker att scannern utnyttjar optikens skärpedjup för att klara det. Då kan det ju inte bli helt skarpt

Större negativformat ser skarpare ut än småbild när de är scannade, men det beror på samma sak som när man kopierar dem. Man behöver ju inte förstora stor- och mellanformatsnegativ lika mycket som småbild för att få ett givet format, vilket ger de större negativen en fördel.
 
M.O.Y skrev:
Jag litar aldrig på automatiken, den träffar sällan rätt, kurvor och histogram är dom enda parametrar jag använder, men oftast behövs bara små justeringar.

Justerar du bilden i scanningsprogrammet eller gör du justeringarna i ett bildbehandlingsprogram efteråt??

Som jag har förstått det hela så får man med sig mest information om man inte justerar när man scannar, utan bara gör en råscanning och gör alla justeringar efteråt. Stämmer det?
 
Jag gör det i skanningsprogrammet, troligtvis mest för att jag är van vid det, men inbillar mig också att det är det bästa, har även läst i ett antal böcker som avhandlar området att det är att föredra.
Har också märkt att stora ändringar av bilden i photoshop förstör bilden, speciellt om man ska göra bilden ljusare.
Så jag vill göra så lite justeringar som möjligt efter skanning. Skärpefilter och dylikt lägger jag på i efterhand.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.