Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flatbäddsscanner eller diascanner?

Produkter
(logga in för att koppla)
sharp skrev:
Johan > Tack för sidtipsen!

En liten fråga; det står "The Canoscan 9950F will
be available from November 2004 for £339 RRP
inc.VAT / ¤ 489 RRP inc. VAT"

Vad betyder RRP? Och hur mycket är det omvandlat
till svenska kronor?

RRP = "Recommended Retail Price" = av tillverkaren rekommenderat försäljningspris till konsument

339 pund = ca 4527 gurra
489 pund = ca 6530 gurra

./h@nsN.
 
Hur mycket tid tar scanningen?

Ja, det är en nog så viktigt fråga att ställa sig. Har ägt canon 8000F, som är en flatbäddscanner med dia/neg funktion. Den bygger på liknande teknik som 5200an men med skillnaden att 8000F ska vara aningen bättre. Kan väl säga så här: 8000F åkte tillbaka till butiken omedelbums! För det första klarade den inte av färgnegativ för fem öre, groteska färgstick. För det andra krävdes det en hel del efterbehandling av bilderna för att få skärpa och nivåer acceptabla.
Vidare tog det en oändlig tid att scanna negativen. Visst har man ett tålamod, men det finns ju gränser...
Det enda som var bra var flatbäddsfunktionen, så ska man scanna papperskopior är Canons serie ett mycket bra val. Dammreduceringen funkar fint!

Således tror jag inte alls på kompromissen flatbädd/negativscanner!

Epson 4870 ska ju vara ett steg till det bättre, men då får man också ge ca 5000 spänn.
En Minolta Scan DUal IV får du för 3500, och en Canon 5200 får du för runt tusenlappen. Dvs 4500 totalt. Då har man ju 2 bra scannrar istället för en kompromiss!

Något att tänka på.

Mvh Mange
 
Epson 4870

samma utsnitt (ungefär), skannat i 4800ppi nedskalat till ca 400x400 pixlar. Skannat med emulsionsidan mot CCD'n för bästa skärpa. Båda bilderna skannade utan oskarp mask och med damm/repbortagning (ICE) avstängd
 

Bilagor

  • eposn4870_test_400.jpg
    eposn4870_test_400.jpg
    43.7 KB · Visningar: 812
Jepp, det var intressant att se - tack för det Richard.

Inte lika stor skillnad som i Jonas exempel - men ändå en klar skillnad.
 
sharp skrev:
Hans > Tack för den informationen! :)

Magnus > Så du tror på att köpa en av varje istället för 2-in-1?

Japp, det är min melodi. Ska själv göra slag i saken och köpa mig en diaskanner snart. Blir nog en Minolta Scan Dual IV för min del.

Mange
 
Epson 4870 och skärpa...

Jag sitter med en 4870 och får inte riktigt till det... Skärpan finns inte riktigt där, tycker jag. Skannar bara småbild och blir lite konfunderad av allt jag läser om att scannern inte håller måttet för småbild, men att den är kanon till större format. Det blir väl inte skarpare skanningar för att formatet är större???

Tycker också att den ger konstiga effekter, speciellt med ICE på ser mina Tiff-bilder ut som riktigt hårt komprimerade jpegar. Kornigt och fult med hårda övergångar mellan nyanser. Är det någon som har tips på hur man får till scanningarna med 4870 så vore det trevligt!

/Tomas
 
Nu skriver du inte vilket program du använder för att scanna, men om du inte gör det redan: använd silverfast.

Du kan ladda hem den senaste versionen av Silverfast SE (som följer med scannern) från Silverfasts hemsida - den senaste uppdateringen stödjer bla 48 bitars scanning mm.

Skulle det fortfarande strula beror det på dina inställningar när du scannar - försök scanna så "rent" som möjligt, dvs inga automatiska inställningar såsom skärpning mm.
 
Thomas: Aktivera "kornfiltret" (har jag för mig att det hette) som finns i Epsons skannerprogram.
Fick hem min skanner för några dagar sen och har också lyckats få bilder där kornet blivit alldeles för framträdande i speciellt enfärgade partier, men testade aktivera filtret och det försvann.
Jag hade en 3200 innan och 4870 ger betydligt detaljrikare bilder i alla filmformat och bilderna tål mer oskarpmask utan att bli drabbade av kromatisk aberration och andra fula fel.
Du har rätt att det inte blir skarpare med ett större format, skillnaden är att man behöver inte förstora lika mycket och därmed ser det skarpare ut, detaljerna på ett större dia är ju också ofta större än på ett småbildsdia (beroende på brännvidd och avstånd förstås).
Mvh Mats.
 
Hej igen, alla!
Jag har lyckats komma över ett testexemplar av Epson 4870 Photo.
Problemet är att mitt USB-uttag (tydligen) är för långsamt (se bifogad bildfil).

Någon som vet vad jag ska göra åt det?
 

Bilagor

  • hoghastighets_usb_kravs.gif
    hoghastighets_usb_kravs.gif
    8.1 KB · Visningar: 403
sharp skrev:
Hej igen, alla!
Jag har lyckats komma över ett testexemplar av Epson 4870 Photo.
Problemet är att mitt USB-uttag (tydligen) är för långsamt (se bifogad bildfil).

Någon som vet vad jag ska göra åt det?
Har du bara USB 1.0 i datorn är det inte mycket du kan göra åt det, tyvärr. Du kan köpa ett USB 2.0-kort och sätta i. De är ganska billiga, runt 200:-. Kör du XP installerar det sig själv.
Alternativt kan du skaffa ett FireWire-kort.
 
Max - det där innebär att din dator (åtminstone USB porten 4870:an är inkopplad på) inte är USB 2.0

Om du har firewire på datorn kan du använda det istället.

Annars är det inte mycket att oroa sig över - det kommer att gå långsammare med USB 1.0 - men det fungerar forfarande som vanligt.

Du kan givetvis köpa ett USB 2.0 eller firewire-kort till datorn så går det snabbare.

ah - Calle var snabbare ;)
 
Jorå - ICE fungerar!

Det var bara i den versionen som följde med scannern (åtminstone när jag köpte den) som ICE inte fungerade. Det var pga Silverfast inte hunnit lägga in den funktionen i programmet ännu.

Men -som sagt- ladda hem den senaste versionen av Silverfast SE från deras hemsida, den fungerar klart bättre än den versionen som följde med scannern.

Men deras "proffsversion" Silverfast AI - har fler funktioner än Silverfast SE.

Men nu när man kan scanna i 48 bitars färg med Silverfast SE så ser jag faktiskt inte varför man ska lägga ut pengar för att få Silverfast AI.

Personligen får jag klart bäst resultat när jag scannar med silverfast jämfört med Epsons egna program och Vuescan.

Men det beror antagligen på att jag inte har ställt in de andra programmen så bra ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.