Annons

Fjärrutlösare till K10D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har precis fått hem CS 202:an, trådfjärr. Jag är besviken på den hårda, billiga plastkänslan och på avtrycket med visst spel. Min F fjärr har en finare ytstruktur, bättre känsla och ett avtryck med bättre känsla. Känns mer exklusivt. Kunde de inte bara ha bytt ut kontakten och fortsatt med tillverkningen av F?

Hälsar
R
 
Men det finns i alla fall en fördel med CS-205, det är enklare att låsa den än F-fjärren. Men den kunde ju ha fått samma kabellängd, lätt och skarva, men ändå.

/Mats
 
Enklare att låsa? Hur menar du då? Jag tycker CS 202:an är så ranglig, det känns enklare och stabilare med F. Det är ju bara att trycka ner knappen och skjuta till hold-reglaget. Jag provade att låsa CS202:an och när jag hade gjort det tog det ett tag för mig att få loss den igen, en idiotisk konstruktion. :) Jaja, det är väl en vanesak. Är väl rädd att något går sönder, det är så tunn plast i knappen.

Hälsar
R
 
Ja det är väl bra, då tar motivet mig på allvar ;-), nja en shampoflaska är ju rätt ofarlig.

Btw Hur gör jag för att ställa upp spegeln, lr går det bara via självutlösaren på 2sek??
 
Självutlösaren på 2s fäller upp spegeln, sedan finns det ett läge som fäller upp spegeln så man kan ta bort damm från sensorn - men det var kanske inte den spegeluppfällningen du ville ha? De är de enda varianterna som finns.

Hälsar
R
 
Om ni beställer från Pentax, som jag gjorde, se verkligen till att den finns i lager. Jag fick nämligen vänta i över 4 månader på den... Riktigt segt...
 
Vet inte riktigt vad som skrivits innan angående fjärrutlösare och spegeluppfällning, men jagtyckte att jag läste att det inte gick. Nu prövade jag med kabelströmbrytaren och 2 sek slutarfördröjning som inställning. Det fungerade utmärkt!
 
Ja, det fungerar med kabelströmbrytaren men ej med trådlösa fjärren. Med kabeln så fungerar kamerans alla slutarfunktioner, det är som att trycka på slutarknappen. :)

För att trådlösa fjärren ska fungera så måste kameran vara ställd på att ta emot trådlöss fjärr, det gör man i samma meny som där man väljer slutaravtryckets funktion - dvs där man ställer in självutlösare och så vidare. Det går ej att ställa in 2s självulösare med spegeluppfällning och trådlös fjärr samtidigt.

Hälsar
R
 
Nwanga skrev:
Om ni beställer från Pentax, som jag gjorde, se verkligen till att den finns i lager. Jag fick nämligen vänta i över 4 månader på den... Riktigt segt...

Kabelströmbrytaren har varit slut i hela Europa, därför tog det tid att få den. Pentax Europe missbedömde efterfrågan, så de hade beställt för få. Nu har ett nytt lager inkommit. Dock vet jag ej hur många som kom, så det kanske snart är slut igen.

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.