Annons

Fjärrutlösare till K10D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon som lyckats få en universal fjärrkontroll att fungera?
Kan ju vara kul, men inget man släpar med sig kanske.
 
Jag provade att sätta dit en sladd med fastgjuten 2.5 mm audiopropp i kameran men det gick jättetrögt. Kollade proppen och den var inte riktigt blank. Gick då till Clas och köpte en ”Adapter” som består av en kort sladd med en 2.5 mm stereopropp i ena änden och en 3.5 mm stereohylsa i andra. Denna propp gick att sätta i kameran med lagom hård kraft. Proppen är skinande blank och förgylld.

Köpte även en 3.5 mm stereopropp och två mikrobrytare utan arm. Lödde en flätad treledare till proppen och mikrobrytarna som Lars beskrev. Virade lite eltape över mikrobrytarna och det funkar!
Adaptern heter 38-1618, pris 39:-
Mikrobrytarna 22-4980, pris 22:-

Jag tror att det inte är hälsosamt för kameran att plugga in proppar av dålig kvalitet. Det kan slita onödigt mycket på förgyllningen i kamerans kontakt. I värsta fall kan kanske kamerakontakten skadas.

Om man behöver en längre sladd kan man ansluta en förlängningssladd mellan adaptern och proppen. Clas har sådana sladdar på upp till 10 m.

Om man tycker att mikrobrytarna är för stora kan man t ex köra med tangentbordsströmställare utan arm, storlek 6x6 mm. Man har då en för skärpan och en för avfyrning. Dessa kan sättas med tryckknapparna mot varandra så att båda sluts när man trycker ihop dem med tumgreppet. För att få skärpekontakten att sluta först så bör den ha lägre tryckkraft.
Finns på Elfa.
Tangentbordsströmställare med tryckkraft 1 N heter 35-655-61 och med 1.6 N 35-790-00.
Man kan stoppa in dessa kontakter i en lagom stor krympslang ev. med härdande tätningsmassa om man vill ha det väderbeständigt…
/Harald
 
oskard skrev:
Om jag förstått manualen rätt finns bara spegeluppfällning vid självutlösare, inte annars.

Ja, du ställer in kameran på självutlösare med spegeluppfällning (2s läget) - men du aktiverar självutlösaren med avtrycket på kameran, eller så kan du aktivera självutlösaren med en fjärr.

Hälsar
R
 
om man är inne på att ha så långa slutartider så man måste använda bulb så kanske det inte är så känsligt med det lilla skaket från spegeluppfällningen i början?

om man inte fotar stjärnor eller nåt kanske, som man vill ha rakt och fint.. men med stabilt stativ tror jag iaf inte att det gör så stor skillnad, eller?

nån som testat på en 20sek t.ex. med spegeluppfällning eller bara trådutlösare utan det?

Jag gjorde förresten en egen fjärrutlösare oxå, med låsbar slutare.. funkar bra, fast mitt stativ verkar för klent för långa tider i dessa blåsiga dagar ändå.. iaf på längsta utfällningen..
 
Ju längre slutartid du har, desto mer märks varje skakning... Eller för att säga samma sak, fast på ett annat sätt: när du förlänger slutartiden, så ökar skakningens påverkan i proportion till den förlängda slutartiden.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Ju längre slutartid du har, desto mer märks varje skakning... Eller för att säga samma sak, fast på ett annat sätt: när du förlänger slutartiden, så ökar skakningens påverkan i proportion till den förlängda slutartiden.

Hälsar
R

va?

hängde inte med..

om det är möörkt ute, och du ska ta en 20min exponering, då menar du att det lilla skaket i början gör mer skada än på en 1sek lång exponering i bättre ljus?
 
Jag tror Roland Mabo menar handhållen kamera med för handhållen lång slutartid.
För minutlånga slutartider gör inte ett litet skak någonting, utom möjligen från en stark ljusskälla som en lampa eller om du skulle skaka när blixtljuset (från himlen) kommer.
 
Kan Torkel eller nån annan som provat infrafjärr beskriva hur den funkar och vilka begränsningar som finns. Måste man stå framför kameran? Går det att stå bakom/under och hur långt ifrån funkar det? I solsken?
 
Måns H skrev:
Kan Torkel eller nån annan som provat infrafjärr beskriva hur den funkar och vilka begränsningar som finns. Måste man stå framför kameran? Går det att stå bakom/under och hur långt ifrån funkar det? I solsken?

om det är k10d du menar så går det enligt manualen både framför och bakom kameran, och i bulb så länge som man håller in tror jag?

men det är väl inte huvudtanken med IR-modellen, sladd är mkt lämpligare för långa exponeringar i bulb..

ingen låsning som på sladdmodellen alltså
 
Måns H skrev:
Kan Torkel eller nån annan som provat infrafjärr beskriva hur den funkar och vilka begränsningar som finns. Måste man stå framför kameran? Går det att stå bakom/under och hur långt ifrån funkar det? I solsken?

Kan iaf svara på en av frågorna. Kameran har ett IR-öga även på baksidan och således kan man stå bakom också! :)
 
Pentax DS, DL, K100D mfl har bara "öga" på framsidan vs K10D som även har öga på baksidan.
Avstånd upp till ca 5 meter med Pentax fjärr F, funkar antagligen bakifrån med spegel oxå men jag har inte provat.
OBS att fjärr E(med zoom) bara funkar på kompaktkameror medans fjärr F funkar på båda.
Den är liten och smidig men pirater går antagligen på längre avstånd.
 
En notering - kameran måste ställas in för att ta emot signalen från en trådlös fjärrutlösare. Detta gör att den trådlösa ej fungerar med kameran i de andra drivlägena än just läget för trådlöst.

Med en trådfjärr så har man full tillgång till kamerans alla drivlägen, som 2s läget med självutlösaren som fäller upp spegeln för att minimera skak. Ur kamerans synvinkel är det ej någon skillnad mellan att ta bilder med trådfjärr jämfört med att trycka ner slutaravtrycket självt. Däremot är det en skillnad mellan trådfjärr och trådlös.

Så, vad man väljer beror på vilket behov man har. :)

Hälsar
R
 
Ögat i nacken verkar bra

Tack för svar att K10D har "öga" även på baksidan. Har beställt en Pentax fjärr, den är inte så dyr. Ska bli kul att prova.
 
Infrafjärren testad ... sådär

Har nu testat infrafjärren. Den funkar bra i mörker och om signalen går vinkelrätt in i kameran, upp till 10 meter.

MEN: På dagen blir räckvidden kort. Och i sneda vinklar funkar den inte tyvärr.

Har byggt en fjärr med sladd i stället, funkar pålitligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.