Annons

Fjärrutlösare till K10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Benjamin83

Aktiv medlem
som sagt.. Finns det?
Jag har kollat på olika nätbutiker, ser inte det nånstans till K10D.

Eller använder alla 2sek fördröjning inkl spegeluppfällning istället?
 
Det finns både tråd och trådlös fjärr. Den trådlösa kostar 195:- och kabelströmbrytaren 375:- hos Cyberphoto.
Vill du låsa slutaren i Bulb-läget är det kabelströmbrytare som gäller.
Tyvärr tror jag inte man kan kombinera någon av dem med spegeluppfällning.
 
Skall finnas på Cyberphoto och till försäljning via www.pentax.se

Fjärrutlösare tar iof inte bort vibrationerna från spegeln så spegeluppfällning kan nog vara bra att ha ändå.
 
Kabelströmbrytare F passar alltså till våra kameror, lätt att veta.. :p

Det går att ställa in att den använder spegeluppfällning med sladden oxå Patrick?
 
Om jag förstått manualen rätt finns bara spegeluppfällning vid självutlösare, inte annars.

Synd, det skulle ju vara användbart med fjärrkontroller också. Den trådlösa fjärren har ett läge med 3s fördröjning, men det framgår inte om den fäller upp spegeln.
 
är det någon som vet om den lilla röda lampan som blinkar på baksidan när man kör med självutlösaren funkar som Ir port för sladdlös fjärrkontroll?
 
bengt luthman skrev:
är det någon som vet om den lilla röda lampan som blinkar på baksidan när man kör med självutlösaren funkar som Ir port för sladdlös fjärrkontroll?

Har för mig att jag läste det i manualen förut idag..
nästan 100 på det..

Edit: Att det går alltså!
 
Senast ändrad:
oskard skrev:
Det finns både tråd och trådlös fjärr. Den trådlösa kostar 195:- och kabelströmbrytaren 375:- hos Cyberphoto.
Vill du låsa slutaren i Bulb-läget är det kabelströmbrytare som gäller.
Tyvärr tror jag inte man kan kombinera någon av dem med spegeluppfällning.
Jag köpte IR-fjärrutlösaren och det går utmärkt att köra den i bulbläget, man får hålla knappen intryckt den tid man vill exponera. Det känns batterimässigt idiotiskt men det funkar i alla fall.
 
Såklart, men det blir ju lika kul som att hålla in en kabelströmbrytare. Du kan ju inte låsa avtryket på samma sätt som med kabelströmbrytaren.
 
Jag skriver som jag skrev i någon annan tråd förut:

Jag begriper inte varför man frångått den gamla hederliga gängan för trådutlösare i avtrycket.

Men nu blev jag ju inspirerad att försöka mig på ett hemmabygge med mina gamla trådutlösare som ligger i väskan!
 
torkel_b skrev:
Jag köpte IR-fjärrutlösaren och det går utmärkt att köra den i bulbläget, man får hålla knappen intryckt den tid man vill exponera. Det känns batterimässigt idiotiskt men det funkar i alla fall.

kanske en dum fråga, men styr Ir-kontrollen autofokusen också, så att man kan ställa in fokus med kontrollen?? eller är den bara till för att sköta slutaren....
 
Man kan tydligen ställa om kameran så att den autofokuserar mha fjärren. Kolla sid 81-82 i svenska manualen.
 
Bygga elektrisk trådutlösare?

erro.se skrev:
Jag skriver som jag skrev i någon annan tråd förut:

Jag begriper inte varför man frångått den gamla hederliga gängan för trådutlösare i avtrycket.

Men nu blev jag ju inspirerad att försöka mig på ett hemmabygge med mina gamla trådutlösare som ligger i väskan!

Jag har försökt få tag i elektrisk trådutlösare till K10D men den finns tydligen inte i lager. En sådan borde man väl kunna snickra ihop själv… Är det någon som vet hur den funkar? Jag skulle gissa att man använt en vanlig stereopropp och några slutande kontakter. Är det någon som mätt upp hur kontakterna sluts?
Det är nog betydligt jobbigare att anpassa en mekanisk trådutlösare.
/Harald
 
Jag gjorde en till min istDL, borde ju vara samma för K10.
ritning finns här:
http://www.digicaminfo.btinternet.co.uk/hmcablerelease.htm

Antinen råkade jag själv förväxla kablarna (fokus blev avtryck o tvärtom) eller så står det fel i beskrivningen, så testa vilken som får vilken funktion innan du monterar det hela...

Som synes blev den ful, men funktionell ;)
Helt ok för 25:-

Jag använde dock bara återfjädrande switchar, så man får hålla in avtryckaren i bulb-läget, men det går ju lika bra att välja en som går att låsa...
 

Bilagor

  • utlösare.jpg
    utlösare.jpg
    41.6 KB · Visningar: 606
johanni skrev:
Jag gjorde en till min istDL, borde ju vara samma för K10.
ritning finns här:
http://www.digicaminfo.btinternet.co.uk/hmcablerelease.htm

Antinen råkade jag själv förväxla kablarna (fokus blev avtryck o tvärtom) eller så står det fel i beskrivningen, så testa vilken som får vilken funktion innan du monterar det hela...

Som synes blev den ful, men funktionell ;)
Helt ok för 25:-

Jag använde dock bara återfjädrande switchar, så man får hålla in avtryckaren i bulb-läget, men det går ju lika bra att välja en som går att låsa...


Det där verkar ju enkelt.. men var får man tag på 2,5mm stereoplugg?
 
Elfa 47-702-03 passar.

Koppla enligt följande:

- Slutning mellan jord och yttre kontakt slutare.
- Slutning mellan jord och mellankontakt fokus.

//Lars ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.