ANNONS
Annons

Fjärrutlösare: ir vs sladd

Produkter
(logga in för att koppla)

Benjamin_widlund

Aktiv medlem
Ja, mycket svårare än ovan rubrik antyder är inte min frågeställning, är det någon skillnad och vad i så fall samt vad skulle ni råda mig att välja? Det jag spontant kommer på är ju att ir bara borde fungera om jag står på rätt sida kameran, eller?

Kan rekommendera sändare/mottagare som kör via radiovågor.
Dessa har fördelen att de fungerar oberoende av ljusförhållandena, fungerar genom väggar, slipper sladd man kan snubbla på och har räckvidd uppåt 100 meter.

IR är den enklaste lösningen om du står på nära avstånd inomhus.
En liten pyts att utlösa kameran med kostar en hundring eller två och du slipper sladdar som krokar fast på absolut fel ställe vid fel tidpunkt.
Nackdelar: Ingen bulb, noll räckvidd och det blir till att ha fri sikt till kamerans IR-sensor.

Kabel har fördelen att det funkar i alla lägen. Desssutom är det enda sättet att få till bulbexponering på många kameror. Nackdelen är sladden i sig. En jämrans trassel på kameran och i väskan kan det bli svettdrivande rörigt om man fuskat det minsta med en lång kabel.

Radio är bäst men kan bli stökigt ihop med fel trigger till blixtarna.
Bulb går att få till beroende på märke men det käkar batterier i både sändare och mottagare.
Dessutom är det två batterier till som ska fungera.

Har alla tre. Det jag helst använder är kabel.
Som tvåa kommer Magic Lanterns "vinka-åt-kameran-trigger" vilken funkar ypperligt vid landskapsfoto etc.
Sen kommer radio och väldigt långt ned IR.

Tack allihop! Jag tror jag köper en kabel och om jag skulle vilja använda den på längre anstånd så kanske man slår till på en med radiosändare... :)

Tack allihop! Jag tror jag köper en kabel och om jag skulle vilja använda den på längre anstånd så kanske man slår till på en med radiosändare... :)

Tycker du allvarligt ska överväga radiosänd fjärr. För det första funkar den som en trådad fjärr också.
Utlösningsknapp finns på mottagaren. För 495:- får du en Phottix hos Scandinavian Photo som matchar de flesta märkena. Den gör sitt jobb och funkar på 50-100 meters avstånd med alla de funktioner du har på din ordinarie utlösare på kameran. Single,flerbild och bulb. En spootstyver. Du blir inte heller låst till ett märke/utförande då förbindningskabel på 1 m finns i stort sett till allt för 49:- .
MVH
Lennart Christianssion

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto