Annons

Fjärrkontroll/trådutlösare till D90

Produkter
(logga in för att koppla)

jocke_endofall

Aktiv medlem
Vill ha tag på en fjärrkontroll till min D90 och har kikat lite på Tradera. Någon som använder piratgrejor? Funkar de bra? Vill ha en fjärr/trådutlösare som jag kan använda BULB med, dvs öppna och stänga slutaren manuellt, utan att behöva hålla nere "avtryckaren" på kameran under tiden..
Tacksam för svar!
 
Vill ha tag på en fjärrkontroll till min D90 och har kikat lite på Tradera. Någon som använder piratgrejor? Funkar de bra? Vill ha en fjärr/trådutlösare som jag kan använda BULB med, dvs öppna och stänga slutaren manuellt, utan att behöva hålla nere "avtryckaren" på kameran under tiden..
Tacksam för svar!

Hej!
Varför pirat? Nikons kostar 250kr om jag minns rätt och fungerar som du beskriver? På sidan 85 i den svenska manualen pratas om M-lägena "Bulb" och "- -" som ger upp till 30 minuters exponering. Man behöver i det läget inte hålla nere knappen för att hålla slutaren öppen. Andra gången du trycker stängs den. Kanske var till någon hjälp
Mvh, Pontus
 
Hej!
Varför pirat? Nikons kostar 250kr om jag minns rätt och fungerar som du beskriver? På sidan 85 i den svenska manualen pratas om M-lägena "Bulb" och "- -" som ger upp till 30 minuters exponering. Man behöver i det läget inte hålla nere knappen för att hålla slutaren öppen. Andra gången du trycker stängs den. Kanske var till någon hjälp
Mvh, Pontus

Detta läge går endast att använda med fjärrkontroll
 
Tack för era svar!

Läste i manualen, där står det att Nikons egen trådutlösare MC-DC2 kan användas till BULB, dock står det inget om huruvida deras egen fjärrutlösare ML-L3 fungerar för ändamålet. Dock står det om fjärren på Cyberphoto, att den kan användas till BULB. Finns en piratvariant på Tradera för 120 inkl frakt, Nikons egna kostar 210 inkl frakt, får se vilken det blir.
 
Tack för era svar!

Läste i manualen, där står det att Nikons egen trådutlösare MC-DC2 kan användas till BULB, dock står det inget om huruvida deras egen fjärrutlösare ML-L3 fungerar för ändamålet. Dock står det om fjärren på Cyberphoto, att den kan användas till BULB. Finns en piratvariant på Tradera för 120 inkl frakt, Nikons egna kostar 210 inkl frakt, får se vilken det blir.

Som jag skrev står det i D90's manual på sidan 85 om du köpt genom svensk distributör. Men det kan kanske finns flera versioner? Kolla i så fall på Nikons hemsida, går ju säkert att ladda hem senaste manualen som pdf... ML-L3 fungerar, har just testat det. Lycka till!
 
Som jag skrev står det i D90's manual på sidan 85 om du köpt genom svensk distributör. Men det kan kanske finns flera versioner? Kolla i så fall på Nikons hemsida, går ju säkert att ladda hem senaste manualen som pdf... ML-L3 fungerar, har just testat det. Lycka till!

Aha..läste om fjärren på sid 241 i manualen, där nämns inte BULB-funktionen. Men tack för tipset! Blir nog en ML-L3 eller en piratversion.
 
Pirat

Fick här om veckan en pirat fjärr till min D90 från Tradera 89:-
Fungerar utan problem (dock ej Bulb)

Mvh//Thomas
 
Ja självklart. Tycker man att de 70 kronorna är skitsamma kan man skänka de till barncancerfonden. Och vill man ha råd att skänka ännu mer kan man köpa en på Ebay i stället, bra va?

Per

ironiskt nog så är det nog stackars barnarbetare som tillverkat pirat fjärrkontrollen. så det är nog bättre ur rättvisesyfte att köpa nikons original
 
ironiskt nog så är det nog stackars barnarbetare som tillverkat pirat fjärrkontrollen. så det är nog bättre ur rättvisesyfte att köpa nikons original

Tja, kanske det. Eller så görs kopiorna i samma fabriker av samma arbetare, men mindre slantar går till mellanled och aktieägare?
 
Om det kostar 190 kr är det då värt att köpa en kopia på tradera för 120 ?

Pirat: 105 kr + 15 kr frakt = 120 (Tradera)

Nikon: 190 kr + 20 kr frakt = 210 (Cyberphoto)

Så det skiljer 90 kr, inte 70 kr. Vill vända på frågan: Är det värt att pröjsa 90 spänn extra för att det ska stå Nikon på den, förutsatt att de fungerar lika bra?
 
Pirat: 105 kr + 15 kr frakt = 120 (Tradera)

Nikon: 190 kr + 20 kr frakt = 210 (Cyberphoto)

Så det skiljer 90 kr, inte 70 kr. Vill vända på frågan: Är det värt att pröjsa 90 spänn extra för att det ska stå Nikon på den, förutsatt att de fungerar lika bra?

Frågan är ju om de gör det? Thomas skrev ju igår att hans pirat-fjärr ej fungerade med Bulb, som jag förstod att du ville använda?
 
Om ej BULB fungerar så är det ju knappast aktuellt med en piratversion. De jag har kikat på sägs dock ersätta Nikons egna ML-L3, därför ser jag dem som ett alternativ.

Har haft pirat-fjärr/trådutlösare till både min D70/D80/D90, och de har fungerat helt klanderfritt. Kika på dessa är mitt förslag:

Trådlös, med bulbfunktion, ca 170:- (inkl frakt):
http://cgi.ebay.co.uk/Aputure-Wireless-Remote-Set-N3-for-Nikon-D90-MC-DC2....

En trådad variant, med timerfunktion (du kan ställa in så den tar i olika sekvenser). Bulb är inga problem, 455:- (inkl frakt):
http://cgi.ebay.co.uk/NEW-Aputure-LCD-Timer-Remote-for-Nikon-MC-DC2-D90....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.