Annons

Fjärrkontroll och blixt till D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scatkatt

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D80 och skulle vilja köpa en fjärkontroll för att använda t ex när jag tar med lång slutartid eller när jag inte vill röra avtryckaren så det blir skakningar.
Men vad är skilnaden på dom som finns (förutom priset)? Dom jättedyra har jag inte råd med. Men om det är bättre investering få jag ju spara!
Dessa två har jag hittat men som sagt vilken ska jag välja eller ska jag spara till en annan och i så fall vilken.
Nikon Trådutlösare MC-DC1 eller(498 kr)
Nikon ML-L3 Fjärrkontroll (199 kr)

Sen tror jag att jag behöver en blixt, men jag har dålig kunskap om hur man använder en blixt och därför vet jag inte vad jag ska välja.
Har tittat lite på SB-600 eller 800. Men är det rätt sort för mig som är amatör. Vad är en Omni bounce? Sätter man på den på en SB-600 för att få mjukare ljus.

Måste få lov att fråga...
 
Jag köpte min fjärrkontroll (ir) på ebay.com, tror jag gav under 50:- inkl. frakt Honkong. Med en trådutlösare kan du oftast låsa avtryckaren (bulb?) för att få slutartider över 30 sec.

/Peter
 
Hej!

Har en SB-600 som funkar jättebra , är smidigt med nikons egna blixtar eftersom du kan köra dom trådlöst med bibehållen i-TTL .
Mycket smidigt när man som jag använder dom till akvariefoto , slipper sladdar som är i vägen.

Köpte min på ebay för 1460:- inkl. frakt.

Mvh Peder
 
Jag har en trådutlösare från Adit köpt på ebay billigt. dessutom köpte jag nyss en fjärr från nikon som funkar toppen med tanke på priset.
Fjärren är smidigare att ta med än trådutlösaren dessutom påverkas inte kameran alls av fjärren.
Eftersom jag inte behöver vara sammankopplad med kameran.
ang. blixten tycker jag att du skall köpa en sb600 och senare om du vill ha fler köpa en sb800.
 
Senast ändrad:
Jamen vad är skilnaden på SB-600 och SB-800?
Vad har man bouncer till och sätter man dom på en eventuell Sb-600?

Vad är "bibehållen i-TTL" ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.