Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fjärrkontroll med mobilen till K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Zulan

Aktiv medlem
Hej!

Om jag inte har missat något fundamentalt så fungerar fjärrkontrollen till Pentax K10d med hjälp av IR. Det borde betyda att man ganska enkelt borde kunna "spela in" koden med hjälp av vilken programmerbar fjärrkontroll som helst och eventuellt stoppa in koden i mobilen för att kunna fjärrutlösa kameran med den. Jag sökt på nätet efter koden men kan inte hitta den. Någon som kan hjälpa mig med den? Program för mobilen finns i massor.
 
1. Ja
2. En mobil använder radiosignaler med hög frekvens, ej infrarött. Men du kan använda en programerbar fjärr.
 
Tack för ditt svar, då återstår bara att någon skulle kunna dela med sig av koden.

Min mobil har även IR, det har även dom 4 senaste mobiler jag använt och är inget ovanligt.
 
Mobil med innbyggd fjärr-hade inte en aning.
Finns universalfjärr på Ebay som går till flera(Canon,nikon...).
 
Tycker din idé var riktigt grym! Vet du några som är bra på mobiltelefonprogrammering och som vet hur man styr ir-delen i luren så borde det ju vara snabbt fixat. Svinschysst att slippa ha en pryl till att hålla reda på och istället alltid ha med sin fjärrkontroll till kameran iform av ett litet program i telefonen.

Men efter lite letande fick jag fram detta:
http://www.mobilesheaven.se/forum/about1504.html

Fast jag vet ju inte hur duktiga dessa snubbar är.
 
Till Palm-PDA´s finns det en programsnutt som gör den till fjärrkontroll för t ex TV.
Tror liknande finns till PocketCE PDA oxâ.

Sedan är väl inte steget lângt till att välja en nalle med lämpligt OS och sâ testa.
 
Det är nog knappast nån speciell kod just för Pentax. Kameran funkar t.ex. med vanliga fjärrkontroller för tv-apparater. Se om du hittar nån lista över koder för tv-fjärrkontroller, så är det bara att börja gå igenom dom och lägga till den som funkar i ditt program för mobilen..
 
Ok, philips mute knappen är inte svår att replikera. Det visade sig dock att programmet jag tänkt använda inte fungerade på min mobil modell utan bara dom äldre :-( Men det är väl en tidsfråga.
 
Lekte lite med fjärrkontrollerna på soffbordet. Knappen för text-tv funkar på min Sony TV-fjärr och K10D. Fast jag har ju en original-fjärr till kameran och den är ju lite mindre. Räckvidden kanske är bättre på TV-fjärren. Jag har inte provat än.

//Lars
 
Mera lek. Jag plockade fram en gammal IR-fjärrkontroll som är avsedd att koppla till datorn. Den heter Redrat 2 för den som är intresserad och finns i nyare versioner.
Med den kan man spela in koden och sända den vidare eller helt enkelt göra ett program som styr utrustningar om man känner till koderna. Den kod jag fick med Pentax fjärrkontroll F är:

[PF67LC9302EB60F80X43FFEC60P1FFFR00]

Koden skickas en gång för varje knapptryck.

Den kanske du kan använda till din mobil om formatet är rätt representerat.

//Lars
 
Det är för bägge. Det finns bara en kod. Man ställer in i kameran om autofokus skall aktiveras med fjärrkontroll eller inte. Slutaren utlöses då när kameran fokuserat. Kan den inte fokusera så blir det ingen bild.

//Lars
 
Har en Logitech Harmony 885, men aldrig sett nånstans man kan lägga in koder, utan endast överföra från orginalfjärren. Ska man kunna lägga in via koder också?
 
Jag har en philps pronto, med den kommer ett program som heter prontoedit. Med det kan man mycket enkelt redigera IR koderna eller bara skriva in dom helt manuellt. Bör finnas liknande till Logitech tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.