Annons

Fjärilar

Produkter
(logga in för att koppla)

rahl

Aktiv medlem
Det var mitt första försök med fjärilar. Bilder är tagna med 1000d + sigma 70-300 apo dg. Tyvärr hade jag inte alltid tid att titta på bilder och testa andra inställningar. Men jag skulle ändå vilja veta vad ni tycker om bilder och vad är det som kunde göras bättre.

IMG_3093.jpg

IMG_3075.jpg

IMG_3082.jpg

IMG_3332.jpg

Det var mitt första försök med fjärilar. Bilder är tagna med 1000d + sigma 70-300 apo dg. Tyvärr hade jag inte alltid tid att titta på bilder och testa andra inställningar. Men jag skulle ändå vilja veta vad ni tycker om bilder och vad är det som kunde göras bättre.

IMG_3093.jpg

IMG_3075.jpg

IMG_3082.jpg

IMG_3332.jpg

Jag tycker att de första två bilderna blir lidande av det korta skärpedjupet. Större bländare eller annan vinkel i förhållande till fjärilen hade hjälpt för min del. Jag tycker att det annars är väldigt fin komposition på den andra bilden, speciellt färgerna.

De sista två har jag ingen mer kommentar på än att jag tyckte att de var fina.

Jag tycker att de första två bilderna blir lidande av det korta skärpedjupet. Större bländare eller annan vinkel i förhållande till fjärilen hade hjälpt för min del. Jag tycker att det annars är väldigt fin komposition på den andra bilden, speciellt färgerna.

De sista två har jag ingen mer kommentar på än att jag tyckte att de var fina.
Du har rätt i 100% :) Jag hade gärna testat mer just precis men större bländare om jag hade mer tid :( men man lär sig av sina misstag. Just den andra har jag ingen annan bild på, jag gillar blå himmel på den vilket gör mer synd att jag tog inte en till :(

Tack!

Den 4:e bilden ser skarp och bra ut. Kanske lite for manga blomknoppar men den gillas. Mvh Thomas

Större bländare ger ännu kortare skärpedjup. I närbildssammanhang, speciellt med längre brännvidder, är det nog att föredra mindre bländare för att öka skärpedjupet och skärpeintrycket. Skärpedjup, som det talas mycket om, finns egentligen inte. Det är starkt beroende av förstoringsgraden. Alltså hur mycket bilden förstoras då den betraktas.
Kunskaper i fotografiska elementa skadar inte.//K

Tillägg

Vi kanske ska tillägga att mindre bländare (bländaröppning) ger ett större bländartal. Jag förmodar att trådskaparen är nybörjare så det skadar nog inte med detta tillägg. Fina bilder!

Vi kanske ska tillägga att mindre bländare (bländaröppning) ger ett större bländartal. Jag förmodar att trådskaparen är nybörjare så det skadar nog inte med detta tillägg. Fina bilder!
Ja precis jag är nybörjare men tack! Det var det jag menade t.ex. bländare 16 eller mer än 6.3 :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar