Annons

Fjällvandra, vilken utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hade tagit med mig endast 17-40, som det sas tidigare i tråden så chansen att kunna fota något djur på fjället innan dom hinner se eller höra dig och sticker är rätt liten.

Sant för det mesta, men lavskrikor är nyfikna och orädda och därmed lättplåtade. Ett tele kan ju användas också för landskapsfoto om man är ute efter en hopträngd effekt eller motivet befinner sig på lite avstånd. En vacker dalgång, ett ensamt träd, sten, toppröse - vad vet jag.

Sant för det mesta, men lavskrikor är nyfikna och orädda och därmed lättplåtade. Ett tele kan ju användas också för landskapsfoto om man är ute efter en hopträngd effekt eller motivet befinner sig på lite avstånd. En vacker dalgång, ett ensamt träd, sten, toppröse - vad vet jag.

Jo det är klart men varenda gram är guld värt när man vandrar. Jag brukar klara mig på rätt så extremt låga 10kg på en vecka dock utan kamera då.

Tele är guld i fjällen. Jag har varit ute alldeles för många gånger med för kort brännvidd. Inget kan packa ihop vyerna som ett tele, men det är en högst personlig åsikt. Jag hade definitivt tagit med telet och skippat ngt annat för att komma ner i vikt.

Jo det har blivit en och annan vandring för min del och då vecka i tält
På analogtiden då jag endast använde fasta obejtiv, blev det

24mm f2,0
55mm f1,2
135 mm f2,8 + 2x teleförlängare
alt
21mm f2,0
35mm f2,0
85mm f2,0

Kameran var laddad med dia ISO100 och packad i en toploader
Ingen motor
På ryggsäckens midjebälte satt en Rolly 35 SE oftast laddad med Kodak Ektar ISO 25.

Beroende på vikt åkte antingen ett bordsstativ med eller ett enbensstativ, men fann att jag faktiskt hade mer användning för bordsstativet. Att släpa på 055;an var inte att tänka på men däremot skulla jag starkt överväga ett lätt kompositstativ.

Idag täcker jag upp hela brännviddsskalan motsvarande 14 - 400 mm med tre vädertätade zoomar vilket är suveränt, men skulle kunna tänka mig att byta normalzoomen mot en normal- till kort telemacro. Hade även gärna sett ett lättare telezoom än det jag har, kanske ett motsvarande 140 - 600 el liknande.
I vilket fall hade jag aldrig gått till fjälls utan ett kort tele (85 a 135 mm) för att kunna återge mäktigheten i fjällmotiven.
Sedan var det ju det där med batteri!
Någon som testat solcellsladdare eller minigenerator?
MVH//Leif

Jo det är klart men varenda gram är guld värt när man vandrar. Jag brukar klara mig på rätt så extremt låga 10kg på en vecka dock utan kamera då.
En bra säck så går det bära mycket.
32 kilo vägde jag in säcken på vid start för 2 år sedan vid en familjevandring.
Tyvärr var det en lånad säck men nästa gg köper jag en sådan.

På analogtiden då jag endast använde fasta obejtiv, blev det/QUOTE]
När jag fjällvandrar är det alltid analogtid.
En OM1, 28 50 135
dia iso 100
ett ombyggt förlängningsskaft i aluminium till måleri är en vandringstav & stativ. Handen blir svart men annars funkar det bra.
Batteriet är inte bytt på 10år men den funkade i fölrra veckan.

Nu har jag kommit hem efter en helt magisk helg med lite regn, vind, frost och strålande sol. Det slutade med att jag tog med mig Canon 17-40/4, Sigma 100-300/4 och stativet. Nu i efterhand så känns det som helt rätt beslut. Hade känt mig begränsad om jag bara hade haft med mig 17-40 eller om jag bara hade haft med mig Sigmat. Stativet hade jag inte heller velat vara utan då jag tog med mig fjärrutlösare också, så då kunde både jag och min kompis samtidigt vara med på bild. Ska lägga upp lite bilder här när jag gått igenom alla bilder, är rätt mycket att gå igenom.

Till nästa tur, för att spara vikt, hade jag gärna haft en Canon 5D mark II istället för min klump till kamera och gärna bytt ut mitt Sigma mot ett Canon 70-200/4 is. Men på det stora hela har det gått bra. Med lite bök fick jag ner min 1D mark III:a i en liten väska som jag hade på bröstremmen så jag snabbt kunde ta fram kameran och fota, men det hade varit mycket smidigare om man hade haft en lite mindre kamera.

Tack för alla tips och råd.

På analogtiden då jag endast använde fasta obejtiv, blev det

24mm f2,0
55mm f1,2
alt
21mm f2,0
35mm f2,0
85mm f2,0

Kameran var laddad med dia ISO100 och packad i en toploader
Ingen motor
På ryggsäckens midjebälte satt en Rolly 35 SE oftast laddad med Kodak Ektar ISO 25.

Ha, du ligger i lä sillmjölke! Kunde hända (när jag var ung och stark) att jag på en veckovadring tog med:
Bladare med 50, 80 o 150mm, tre magasin, Pentax spotmätare och ett svintungt Gitzo Reporter-stativ (samt, lustigt nog, en Rollei 35SE, alltid redo). Ibland fick även makrobälgen följa med.

Helt ofattbart, med tanke på att man även kånkade på tält, sovsäck, spritkök mm. Fast jag minns stunderna när man mest ville slänga skiten i närmsta bäck. Och det otåliga vandringssällskapet naturligtvis!

Det är svårt att förena fotografering med vadring. Det är bättre att antingen vandra lätt med bara en kompetent kompakt eller att ta med den seriösa utrustningen till ett "basläger" typ stuga eller fjällstation och ta kortare turer därifrån. En dag med ubertung transportsträcka fram o en tillbaka fixar man.

Fina bilder! kul ni fick så fint väder.

2-3 dagar så går det bra släpa lite tyngre, oftast har man bra med energi att bränna.
men 7+ dagar då tär det på sinnet. Är man slutkörd av promenaden så orkar man inte fota så mycket heller så då tjänar man ofta inte så mycket på det.

har gått i samma tankar som dig.
antingen Canon EF 100-400/4,5-5,6L IS USM för extra längd och lite lättare vikt i utbyte mot /4
eller Canon EF 70-200/4,0L IS USM för ordentligt vikt minskning. men jag gillar fånga djur så känns nästan som att kasta in handduken.
finns bra lättviktstativ som kan ta ett par kilo med utan att kompromissa bilderna men annars är det baspackning som man får sikta att trimma ner. alt mittenrangen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar