Annons

Fjäll film

Produkter
(logga in för att koppla)

_night_

Medlem
Hejsan!

Snart bär det av till fjällen, undrar om ni har nått tips om vilken färg film som jag ska välja.

Jag ska lämna in filmen på framkallning, vilken färgfilm är bäst för fjällens natur?

tacksam för svar!
 
Det beror ju lite på vad du ska fota, men om du menar landskap så är en finkornig film med hög färgmättnad bra. Jag har fotat dia och tycker att Fuji Velvia är väldigt trevlig där, det borde finnas motsvarande för negativ.

Generellt är det, i.a.f. dagtid, bra ljus i fjällen eftersom skogen är ganska gles, eller högre upp obefintlig, så ISO 100 brukar funka även utan stativ för det mesta. För landskapsbilder med stativ är ISO 50 eller 100 det bästa för att få riktigt hög skärpa.

Fjällen så här års måste vara underbart vackert med nysnö och klar höstluft. Får vi se några bilder så småningom?
 
Hej Paulin!

Som Anders skriver är diafilm bra på att ta tillvara på fjällens färger och detaljer.

Men har du aldrig fotograferat med dia tidigare kan det vara knepigt att få ett bra resultat. En diafilm är mycket mer känslig för under- och överexponering. Om du felexponerar en vanlig negativ färgfilm ett steg så märks knappt någon skillnad, men för en diafilm kommer det att märkas rejält.

Så om du tänker fotografera dia och inte är van diafotograf så bör du kanske överväga att inte använda Velvian som enligt min uppfattning är extra känslig för felexponering.

Jag tycker det är lättare att använda Fuji Provia som är finkornig och färgneutral, eller Kodak Extracolor som har mättade färger.

Vill du hellre ha negativ färgfilm så kan Fuji Superia var ett bra alternativ.
Lycka till!

mvh Mattias
 
Använder själv Velvia som jag tycker är väldigt bra. Men Mattias har helt rätt att det kan vara lite knepigt med exponeringen.

Det jag har märkt med Minoltan som jag fotat med, är att jag överlag får bättre bilder om jag väljer att underexponera bilderna lite. Dvs väljer ett högre bländartal än vad ljusmätaren rekommenderar.

Ta med dig flera rullar, ta 2-3 kort med varierarande exponering.

Använd telet och försök hitta diagonalerna, så får du fina kompositioner. Fjäll blir ganska platta och tråkiga när man använder vidvinkel.

Hoppas du får en riktigt trevlig vistelse uppe till fjälls.
 
Jag använder ffa Velvia och har inte haft några större problem med att få bra exponeringar. Är man ovan kan det dock som nämnts kanske vara bra att ta några alternativexponeringar på de där motiven man bara inte vill missa.
Ska du fota vintertid då det är en massa reflekterande snö så ställer det ännu högre krav på att mäta ljuset rätt när du använder dia i allmänhet och velvia i synnerhet.
Du skriver att du ska dit snart!? Det innebär korta dagar vilket i kombination med velvia oundvikligen innebär stativ.
När jag behöver en snabbare film använder jag provia 400.

Lycka till!
/David
 
Sätt ner ISOn på velvia

Man kan rent generellt sätta velvias ISO på 40 eller 32, och framkalla normalt. Men detta ska man givetvis prova innan man ger sig i väg på semester så man inte förstör bilderna.
Annars kan man prova provia.
iso100
Trevlig resa.
 
själv använder jag just nu Agfa Precisa 100 eller 200 iso, dessa går att köpa på expert ganska billigt och då ingår framkallning och ramning.
jag är nöjd med dessa filmer då de har bra färger, dock kanske inte ritkigt lika mättade som velvian, men ändå..... de funkar till det mesta.

ska du använda negativ film så föreslår jag Fuji reala eller Superia 100. båda funkar bra till landskapsfoto.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.