Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fixar de D600 gratis nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

drakelicious

Aktiv medlem
Halloj!

Efter månader utan kamera har jag nu blivit sugen igen på att börja fota.

Ska köpa mig en beg kamera då jag inte har råd med ny fullformatare + optik.

Har kikat på D600, och läste för några månader sen att Nikon fixar damm/oljeproblemen gratis åt dig. Nu är min fråga, gäller detta om jag köper den begagnad och personen som ägt den innan inte har löst detta gratis?

Min budget är 8-16k för kamera + optik, då är väl D600 + nåt fast ändå helt okej setup?

Det bästa skulle nog vara att kontakta Nikon o prata med dom. Ofta kan ställena vara snälla även om man inte har kvittot tillgängligt eller inte är första ägaren, speciellt inom en marknad såsom kameror då man ofta håller sig inom samma märke en livstid pga optiken ska passa även i framtiden.

Om du köper en begagnad D600 så behöver du inte oroa dig för olja på sensorn. Har den inte fått några problem efter ettusen exponeringar så har den inget oljeproblem.

Kolla Nikons svenska hemsida, där skriver de om sina åtagande med sensorproblen D600. Jag råkade ut för detta och kontaktade Nikon. Inga andra problem än att du blir utan kameran en tid. De rengör även dina objektiv om det är Nikonsobjektiv. Allt gratis.

Om du köper en begagnad D600 så behöver du inte oroa dig för olja på sensorn. Har den inte fått några problem efter ettusen exponeringar så har den inget oljeproblem.

Det jag tänker, känns onödigt att köpa en nästan exakt lika dan kamera (610), om jag kan hitta en problemfri 600.

Jag skickade in en Nikon D600 (dock med garanti) och de bytte slutare, rengjorde och kalibrerade kameran helt utan kostnad, även frakten var gratis, trots att det bara var några enstaka dammkorn på sensorn som enbart var synliga vid minsta bländare mot ljus bakgrund och förhöjd kontrast. Dessutom, om åtgärdade kameror får problem på nytt ersätter de kameran med en helt ny av likvärdig modell (=D610).

En beg. D600 är nog det bästa fullformatsköp man kan göra med tanke på priset.

Jag skickade in en Nikon D600 (dock med garanti) och de bytte slutare, rengjorde och kalibrerade kameran helt utan kostnad, även frakten var gratis, trots att det bara var några enstaka dammkorn på sensorn som enbart var synliga vid minsta bländare mot ljus bakgrund och förhöjd kontrast. Dessutom, om åtgärdade kameror får problem på nytt ersätter de kameran med en helt ny av likvärdig modell (=D610).

En beg. D600 är nog det bästa fullformatsköp man kan göra med tanke på priset.

Precis min tanke Anders :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar