Annons

fixa hyn?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag brukar göra ett nytt lager som jag fyller med 50% grå och sedan sätter till overlay/soft light, på detta jobbar jag sedan med dogde/burn lite försiktigt med mjuk pensel.

Är inte så erfaren på detta som man kan tro. :)
 
pallep skrev:
Är inte så erfaren på detta som man kan tro. :)

dock lyckades du trolla fram en förträfflig tutorial

och nu när jag testat så ger soft light/mjukt ljus precis den effekten jag vill - det blir en mörkare hudnyans istället för gråaktig
 
Hemligheten med att retuschera människor är att det inte ska märkas. Om huden ser plastig ut och ögonen är knallblåa så har man totalmisslyckats. Jag trodde inte att folk skulle överdriva så mycket när det faktiskt bara var hyn som skulle fixas.
Ett tips är att aldrig förlora hudens textur. Man ska se att det är hud, inte plast. Därför är smink egentligen den absolut bästa retuscheringen. Men om man inte känner en makeup-artist eller någon som är duktig på att sminka så blir det Photoshop.
Jag tycker också att NeatImage aldrig ska användas för retuschering. Det ska ta bort brus, inte släta ut hyn. Jag har aldrig testat, men det måste väl vara oerhört klumpigt att arbeta i NeatImage? Har man Photoshop så borde väl det vara det man väljer först? :S

Iaf, för att jämna ut hy så använder jag alltid en lagerkopia av grundlagret med Median-filtret med låg opacitet för att behålla textur. Sen lägger jag till en lagermask, inverterar den och målar därefter för hand på de ställena som ska slätas ut. Det tar bara någon minut och blir väldigt bra. Jag litar aldrig i livet på Photoshop om det ska släta hyn med någon Surface blur eller nåt annat automatiskt! ;)

Jag tog också bort några prickar och en finne med det hederliga lagningsverktyget, på en kopia av grundlagret.
 

Bilagor

  • attachment.jpg
    attachment.jpg
    70.1 KB · Visningar: 385
1. "mycket" Neatimage
2. maska in ögon, läppar och hår från originalet

( plus lite levels och sharpening)
 

Bilagor

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    55.8 KB · Visningar: 182
Exakt samma som oven, förutom en transparens på 50% på neatimage-lagret (istället för 100%).

Ger tillbaks lite av hudens struktur.
 

Bilagor

  • untitled-2.jpg
    untitled-2.jpg
    58.2 KB · Visningar: 179
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.