Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fix å

Produkter
(logga in för att koppla)

Brittas

Medlem
Sha, Tänkte just till att framkalla lite tri-X 400 film, men jag vet inte vad jag skall använda för Fix tid!
Som framkallare använder jag, stena SD 76.(5 min?)
Och Fix, står det
Fuji Hunt
Starfix Tone
Fixer replenisher.B/W...
2+8 konc
Någon som har en aning, eller andra fina tips? ;P

FörstaRullen i mitt liv :p, Tacksam för svar.(glad bara det syns vad det är på den sedan) ;P

Även om dina förväntningar är lågt ställda får jag väl hoppas att de tider du anger inte är helt tagna ur luften. Känner du till The massive devchart? Om inte har du en länk här http://www.digitaltruth.com/devchart.php .

Tja, vad gäller fixeringstid har jag förstått att Tri-X 400 kräver lite längre tid än andra filmer. Känner inte alls till den fixeringsvätska du nämner, men 4 minuter torde vara minimum.
"Fix replenisher" förresten, betyder inte det att det är någon slags förnyelsevätska. Och om i så fall, vad är det du förnyar?

Ingen aning :D
Körde en film i går i alla fall.
5 min framkalning
Och
5 min Fix

En bild blev det!
Men jag tror att den blev lite ljus.(vet dock inte hur det perfekta negativet ser ut).
Vilken tid är det som skall förlängas/förkortas då?
Mindre Framkallning?

Din framkallare Stena SD 76 är ingen jag känner till, men det har förmodligen ingen betydelse. Det viktigaste är ändå vad du känner till om denna kemi. Prova gärna att söka här i forumet efter info om framkallaren ifråga.

Mycket sannolikt har du framkallat för kort tid. The massive dev chart anger tider från 3 minuter och uppåt beroende på vilken framkallare och spädning samt vilken känslighet man vill framkalla till, så rent generellt kan man inte säga att du gjort fel. Men det skulle kunna vara så att den framkallare du använder dig av säger exempelvis 12 minuters framkallningstid.

Det perfekta negativet borde väl ha den kontrast och teckning som du avsåg när du tryckte av bilden?

Stena SD 76, skall vara samma slag som Kodak D 76. Om jag förstått saken sätt.
Körde utan utblandning.

Tri-X 400 D-76 stock 400-800 6.75 6.75 20C
Tri-X 400 D-76 1+1 400-800 9.75 9.75 20C

Skall testa blanda lite. 1+1
Hur påverkar Fix tiden slut bilden?
Ex, hur ser en för mycket/lite fixad bild ut :p
Är på Expriment Stadiet.

Du kan inte fixera för länge. För kort fix lär du märka ganska omgående. Sköljer man dåligt så kan det bli fixrester kvar på filmen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar