Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fisköga

Produkter
(logga in för att koppla)

Tindralen

Ny medlem
Jag har en fråga till er mer kunniga:
Och den lyder så som
Jag har sett intressanta bilder runt om för att ge exempel se länk:

(http://images.google.se/images?hl=sv&q=fisheye&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi)

Och jag undrar hur detta tas dessa bilder? Måste man köpa ett objektiv för att ta dess fiskögonlikna bilder. Vad kan detta isåfall kosta.
Eller finns det något annat vis man kan lösa detta på en enkel Canon EOS 1000D (med någon inställning eller så?)
Eller kan man redigera det på något sätt i simpla redigeringsprogram?
 
Canon har ingen, men t ex Sigma har fisheyeobjektiv som ger denna effekt och som funkar på en kroppad kamera med APS-C sensor, som t ex 1000d.
 
Bara att köpa ett fisheyebojektiv.

4-10 mm brännvidd är lagom för din sensorstorlek. Peleng 8mm är billigast och sämst, men ändå inte alls dålig.

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/sets/72157606052457274/

Lite exempel på vad den kan ge dig.


Sigma EX 10/2,8 DC HSM Fisheye är rätt lik Pelengen, men bättre i allt - fast dyrare.

Sigma EX 4,5/2,8 DC HSM Circular Fisheye är coolast av alla - ger helt runda bilder även på APS-C hus. Dock dyr för en leksak.

Canons har jag inte testat, men den skall vara riktigt bra den också och ungefär samma pris om jag inte minns fel.
 
Som sagt, Canons fisheye, 15mm 2,8, kan du inte använda på din kamera, utan det krävs fullformatsensor för att få fisheyeeffekt. På din kamera skulle det bara bli som en ganska kraftig vidvinkel med mkt distortion, så det är inte någon bra idé. Däremot är just det objektivet väldigt bra om man har fullformat, jag har den och älskar den.
 
Tack för alla tips och svar.
Nu har jag lite hum om vad som behövs osv.


Synd att det inte kunde finnas något redigeringstjofräs som kunde lösta "Fisheye effekten" :)
 
Finns en tråd i "Gör det själv" forumet där någon gjort ett Fisheye utav en dörrkikare och ett kameralock...
Kolla där..

Personligen ser jag inte dessa TOK vidvinkel bilder så roliga.. Lite för mycket.
 
Som sagt, Canons fisheye, 15mm 2,8, kan du inte använda på din kamera, utan det krävs fullformatsensor för att få fisheyeeffekt. På din kamera skulle det bara bli som en ganska kraftig vidvinkel med mkt distortion, så det är inte någon bra idé. Däremot är just det objektivet väldigt bra om man har fullformat, jag har den och älskar den.

Rent formellt är ett 15 mm fisköga fisköga även på en kamera med mindre sensor, dock får vi som med alla objektiv en mindre bildvinkel än om samma objektiv hade använts med fullformat (småbild).

Det som avgör om det är ett fisköga eller inte är projektionen, våra "normala" objektiv är vad som kallas för rektilinjära.

Det finns egentligen inget "korrekt" sätt att transformera motivets tre dimensioner till en tvådimensionell bild, vi är bara invanda vid den rektilinjära projektionen (titta bara på förvrängningarna i bildkanten med ett rektilinjärt vidvinkelobjektiv).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.