Annons

Egen fotografisk stil - hur tänker ni?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mycket intressant diskussion detta!

Jag tänker att stilen är något som går utanför motiv och jag tror att i tankenöten ovan, där 5 fotografer får fotografera samma motiv, man KAN känna igen alla 5 OM de har kommit dithän att de har en egen stil. Jag tror inte att man kan medvetet bestämma sig för en stil, däremot tror jag att det är viktigt att ofta titta på sina bilder utifrån "stiltänkande" för att försöka se vad för stil man har.

Mycket intressant diskussion detta!

Jag tänker att stilen är något som går utanför motiv och jag tror att i tankenöten ovan, där 5 fotografer får fotografera samma motiv, man KAN känna igen alla 5 OM de har kommit dithän att de har en egen stil. Jag tror inte att man kan medvetet bestämma sig för en stil, däremot tror jag att det är viktigt att ofta titta på sina bilder utifrån "stiltänkande" för att försöka se vad för stil man har.

Återigen stil är något som växer fram, för en del snabbare för andra senare. Att fastna i en stil tror jag inte är något problem för det är inte samma som att variera sitt fotograferande. Fick i födelsepresent Venedigboken av Ralph Nyqvist och Anders Petersen av Ralph, På skoj (hm dock lite halvtoppad)skulle jag plocka ut Anders och Ralphs bilder(nej där står inte vilken av dem som taget vilken bild, hm tror jag?)
Här har vi då fotografer som kanske inte i alla fall på den tiden var helt enkla att skilja på. Tror faktiskt jag inte gjorde en enda miss, jaja ok kanske en då? Fick hem med dottern en fotobok när hon började gymnasiet som heter något som FRED 100 röster mot våld. På en sida var en bild av Ralph(om jag sett den tidigare? möjligt så därför jag tog den?) Men fick slå upp fotografen och mycke riktigt en bild av Ralph Nykvist. Osv.osv dessa gamla fotografers stil är som en röd tråd sedan kan det gått över till digitalt och färg men deras känsla ligger som en dimma över bilden.
Mvh. Lasse

Det skulle nog mycket väl kunna bli tvärtom; att det skulle hända massor med konsten:)

Kanske det, men isåfall på samma sätt som det händer massor med språket om man inte har koll på grammatik och hur språk "brukar" användas.
Apropå en gammal god diskussion ;-)

Kanske det, men isåfall på samma sätt som det händer massor med språket om man inte har koll på grammatik och hur språk "brukar" användas.
Apropå en gammal god diskussion ;-)
Märklig jämförelse. Språk använder vi för att kommunicera med, så det är lämpligt att man använder det på ett sätt som folk begriper. Konst är något helt annat, och jag förstår inte varför det ska behövas några ramar där. Man kan ju skapa sitt eget skrift- och talspråk om man vill, men det blir nog mest jobbigt.

Märklig jämförelse. Språk använder vi för att kommunicera med, så det är lämpligt att man använder det på ett sätt som folk begriper. Konst är något helt annat, och jag förstår inte varför det ska behövas några ramar där. Man kan ju skapa sitt eget skrift- och talspråk om man vill, men det blir nog mest jobbigt.

Jag tycker inte att jämförelsen är så tokig. Konsten är väl också ett kommunikationsmedel? Och konsten har väl också en inbyggd "grammatik"? En grammatik som man bör lära sig innan man börjar att bryta emot den, precis som i text. Om konsten vore alldeles frånkopplad från kulturen i övrigt, vad har den för värde då?

Jo, det var lite det jag for efter, att det blir ganska jobbigt att inte ha något att förhålla sig till.
Jag använder iallafall bilden till att kommunicera med, och ser den som ett visuellt språk. Vad ska man annars ha den till?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar