Annons

Fisheyelins på Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej jag tror inte du blir missnöjd, för dom där ca 1500 spännen får du en bra optik, i synnerhet om du jämför vad ett märkesfabrikat skulle gå lös på.

Jag rekommenderar att du köper ett som är färdigt Nikonanpassat, eftersom du annars kan få problem med fokus på oändligt.
Jag har sålt 7-8 stycken till folk här på fotosidan i sommar men har ej hört deras åsikter ännu, skulle vara kul.

http://www.jimtardio.com/zenitar.html

http://www.photozone.de/2Equipment/reviews/zenitar16.htm

1550.34 SEK inkl frakt från http://www.rugift.com/photocameras/zenitar_n_fisheye_lens.htm

/Göran

ok göran, får la se om det blir nån beställning från någon av dessa sidor...
Men skulle du komma över ett med Nikon-passning så är jag den förste som köper det direkt, bara så du vet! ;)

martin_ljunggren skrev:
Men det ska inte vara några problem att fota bra med ett Zenitar på min Nikon D70 då? Tror ni jag blir nöjd?? :)

Värt att poängtera en extra gång är att Zenitar inte ger dig möjlighet till vare sig autofokus eller "riktig fisheye" tillsammans med din kamera (dvs motsvarande den med ett Nikkor 16 mm originalfisheye på ett analogt Nikonhus, eller för den skull 10 mm digitalfisheye på din D70). Huruvida detta medför stora problem för dig kan bara du avgöra men om skatefoto är ditt primära mål så skadar det inte att tillägga att manuell fokus ofta är att föredra även om man har tillgång till automatik. Utsnitt och bildvinkel får anses vara en smaksak.

Då det enda bra alternativet är Nikons speciella digitalfisheye vilket kostar minst fem gånger så mycket så är det mest en fråga om värdering av för- och nackdelar för dig personligen.

Vill du absolut ha AF men betala mindre så ska det fungera att använda försättslinser avsedda för videokameror av den typ som diskuterats tidigare i tråden. Fördelen med denna lösning tillsammans med ett zoomobjektiv är att du har möjlighet att själv bestämma önskad bildvinkel, ofta från cirkulära 180-gradersbilder (vertikalt) till måttlig vidvinkel beroende på objektivets brännvidd. Hur kvaliten står sig i förhållande till Zenitar kan jag inte säga eftersom att jag inte har prövat det senare men avser det hobbybruk och man då ställer det i relation till ett alternativ som går lös på närmare tio tusen så kan det bli klart överkomligt.

Om du gör en sökning så ska det finnas flera tidigare trådar i ämnet.

Okej, tack Johan, det var läsning att lägga på minnet... Frågan är om man inte ska vänta lite och kanske spara till riktig utrustning istället...

"Känns" ju nästan bättre att handla in Nikons egna prylar så man vet att det blir önskade resultat av det hela. Just nu är jag faktiskt ganska nöjd med fotona som jag producerat med nya kameran och jag håller på som bäst att lära mig alla miljontals funktioner... :)

En kamera för 13000 är faktiskt jääävligt rolig att leka med... ;)

har samma problem fast till min 500d med raynox mx-3000 fisheye. det går inte fokusera varken auto eller manuellt! vad är det för fel??

ANNONS