Annons

Fisheyelins på Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)

martin_ljunggren

Aktiv medlem
Hej!

har en Nikon D70 Digital systemkamera och har ett Sigmaobjektiv 18-50mm till denna. Nu är det så att jag fått ett fisheye med samma diameter som inte är några problem att koppla på.
Saken är den att jag kan inte få något fokus när jag använder fish-eye:et...
Är det något som bara inte kommer att fungera eller kan det vara någon separat inställning i kameran som jag måste aktivera? Låter väldigt dumt detta, jag vet, men jag vill bara veta om det är kört att använda detta fisheye som ska vara ganska bra men kanske för vid för att användas med mitt objektiv?
TACKSAM FÖR SVAR, SNÄLLA!

Mvh Martin

Manuellt fokuseras? Jag har prövat att både fokusera med automatik och själv, får ingen riktig skärpa på någonting. Men hur skulle man kunna fokusera fiskögat? Det skruvas juh bara på?

martin_ljunggren skrev:
Det är juh bara en skruvbar lins kanske man skulle tilläga... :/
Du menar att det du har är en lins med skruvgänga som du kan skruva fast framtill på ditt objektiv? I sådant fall är det inte vad man brukar kalla ett "fish-eye". Fish-eye är benämningen på en typ av vidvinkelobjektiv med mycket stor bildvinkel.

Om jag får gissa är det en försättslins du har. Står det något på filtergängan? Står det något i stil med +2 eller liknande så är det med största sannolikhet en försättslins. Försättlinser används för makrofoto, inte för att öka bildvinkeln. Prova att plåta med motivet närmare så får du se. Läs lite mer om försättslinser och makro här på fotosidan.

Det finns vidvinkeladaptrar som man skruvar fast framtill på objektiv, men dessa brukar vara vanligast till kameror där man inte kan byta objektiv. Med en systemkamera har man ju möjligheten att sätta på ett vidvinkligare objektiv.

Låter som att det är en sådan där Fisheye konverter som var "populära" för 10-15 år sedan..

Får du ingen skarp bild då kameraoptiken är inställd på oändligt??
testa på ett fast objektiv om du har möjlighet..35:a 28:a, kan vara så enkelt att det bara är skräp..dom brukar vara det.

/Göran

Hej igen...

Det är så mycket som ett Raynox mx3000 pro semi-fishey wide angle conversion lens o.3x... Phuu... haha... Men... är det ingen som kan ge tips på ett billigare alternativ till dyra fish-eyes och fish-eye-objektiv? Tar en del skatekort och jag vill ligga väldigt nära men ändå få knivskarp skärpa + få med hela objektet på bild... Tacksam för svar på dumma frågor igen.. ;)

Mvh Martin

(bifogar en fil på fish-eyet...)

Bilagor

• raynox_fisheye_kvalitet_wor.jpg
    raynox_fisheye_kvalitet_wor.jpg
    5 KB · Visningar: 700
det där ser ut som ett sånt som är avsett för videokameror men med en makrolins som Max Zomborszki nämde imellan objektivet och fisheye't ska det nog funka!

Såna där adaptrar är i regel gjorda för kameror med små sensorer. Och i regel är de urusla. Jag skulle inte lägga energi på det.

Vill du ha någotsånär skarpa bilder finns det riktiga ryska och kinesiska fisheyeobjektiv att köpa t ex på e-bay. Sök på peleng här i forumet så hittar du massor av info.

Tack så mycket, alla ni som hjälpt! En sak till bara, är det NÅGON där ute som har en Nikon D70 med ett vidvinkelobjektiv/fishey/vidvinkellins?
Skulle i så fall veta vilka som funkar klockrent, så man inte köper ett och så funkar det inte när man väl får hem det...

Mvh Martin

Ok, kollade in det Zenitar objektivet för Nikon, och det verkar juh faktiskt kunna funka... Ni vet ingen svensk återförsäljare av dessa grejjer? Antar ni i så fall hade skrivit det, men skadar juh inte att fråga...
Är detta det bästa som går att få tag på för 1500:-? Det verkar så...?

Jag tror du blir mer än nöjd med ett Zenithar, tyvärr har jag sålt iväg mitt annars skulle du fått testköra det.

/Göran

martin_ljunggren skrev:
Ok, kollade in det Zenitar objektivet för Nikon, och det verkar juh faktiskt kunna funka... Ni vet ingen svensk återförsäljare av dessa grejjer? Antar ni i så fall hade skrivit det, men skadar juh inte att fråga...
Är detta det bästa som går att få tag på för 1500:-? Det verkar så...?

Det ser ut att finnas ett gäng på tyska eBay med "Buy it now"-pris på ca 140 euro, men där bör man nog vara uppmärksam så att man inte köper en med M42-fattning av misstag. Jag tror jag köpte mitt för 115 euro (men det var M42-fattning + EOS adapter).

M42 adaptrar fungerar väl inte så bra på Nikon på grund av det längre avståndet mellan fattning och filmplan, eller?

[EDIT]
De på eBay just nu ser ut att använda en M42 till Nikon adapter medans www.rugift.com
ser ut att ha en Nikon anpassad variant som borde vara bättre.
[/EDIT]

Senast ändrad:
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto