Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fisheye!
- Trådstartare Linis
- Start datum
Fredrik H
Aktiv medlem
Om du menar till en systemkamera så är det ett eget objektiv, sen finns det lösa vidvinkellinser till enklare kameror som monteras framför den ordinarie.
Skillnaden mellan en vidvinkel och ett fisheye, är att fisheye objektivet har en bildvinkel på 180° medans vidvinkel ligger mellan ca 80-110° .
Med andra ord så får du med allting framför kameran med ett fisheye, i ett lite förvrängt perspektiv dock.
Skillnaden mellan en vidvinkel och ett fisheye, är att fisheye objektivet har en bildvinkel på 180° medans vidvinkel ligger mellan ca 80-110° .
Med andra ord så får du med allting framför kameran med ett fisheye, i ett lite förvrängt perspektiv dock.
Senast ändrad:
Timo Julku
Avslutat medlemskap
Jag klapp en los vidvinkel / falsk fish eye adapter, begagnad for 100 spann pa en foto butik... den funkar fiiint for detta andamalet... fast det e klart, jag skulle garna haft en fet vidvinkel om jag haft rad...
Det var en thread har pa sidan i veckan om en liknande pryl...
Lycka till
Timo
Det var en thread har pa sidan i veckan om en liknande pryl...
Lycka till
Timo
Mumiemonstret
Aktiv medlem
Definitionen på fisköga verkar vara lite flytande... Gäller 180-kravet så måste objektivet avbilda på en ring på filmen med svart runt om, eller hur? För annars blir det ju bara 180 grader på diagonalen.
Vilken brännvidd motsvarar detta kriterium? Jag skulle tippa på runt 14 mm.
I sådana fall verkar det vara vettigare att köpa ett zoomobjektiv från 17-35 eller liknande. Men de är också rätt dyra...
Vilken brännvidd motsvarar detta kriterium? Jag skulle tippa på runt 14 mm.
I sådana fall verkar det vara vettigare att köpa ett zoomobjektiv från 17-35 eller liknande. Men de är också rätt dyra...
Lex
Aktiv medlem
Det finns två typer av fish-eye.
1. De som tecknar ut hela bilden och har en bildvinkel på 180 grader diagonalt.
2. De som ger en cirkelrund bild och tecknar 180 grader, minst. Nikon hade en variant med 220 graders bildvinkel. Med den fick man alltså med en del av fotografen också, eftersom den även såg en bit bakåt. Vanligast är 180 gradersvarianten.
2. De som ger en cirkelrund bild och tecknar 180 grader, minst. Nikon hade en variant med 220 graders bildvinkel. Med den fick man alltså med en del av fotografen också, eftersom den även såg en bit bakåt. Vanligast är 180 gradersvarianten.
Mumiemonstret
Aktiv medlem
Mycket intressant! VILL HA! Perfekt för oss som både älskar att fotografera och att vara med på bild!
Olivlunden
Aktiv medlem
Hehe, lånade en vidvinkelkonverter på 0,42X och monterade det på en fast 28mm f/2.8.. Behöver jag säga att 12mm brännvidd ger helt SJUKA bilder?? =)
Mumiemonstret
Aktiv medlem
Jag har också en 0,42-konverter men 35mm att montera den på. Det spelar dock mindre roll eftersom den vinjetterar redan vid den brännvidden. Kul bilder blir det i alla fall, såsom denna.
Men inte kan det mäta sig med Nikkors 6-millimeters, titta på exempelbilden! Svårt att inte få motljus...
Men inte kan det mäta sig med Nikkors 6-millimeters, titta på exempelbilden! Svårt att inte få motljus...
northcliff
Aktiv medlem
Nyhet från Sigma
Såg i senaste numret av Photographic att Sigma kommer med ett fisheye på 8mm/f4
Såg i senaste numret av Photographic att Sigma kommer med ett fisheye på 8mm/f4
Merlin
Aktiv medlem
Lex skrev:
Det finns två typer av fish-eye.
Hur ser en sån bild ut? Cirkelrund fisheye-bild har jag sett men inte en som tecknar ut hela bilden. Finns det någon här som kan visa mig ett exempel?
/Stefan
Jeppe
Aktiv medlem
Så här ser Canons 15/2.8 Fisheye ut.. Det tecknar ut 35mm-formatet helt.
http://www.usa.canon.com/eflenses/lenses/ef_15_28/ef_15_28sample.html
141 grader horisontellt, 91 grader vertikalt och 180 grader diagonalt..
http://www.usa.canon.com/eflenses/lenses/ef_15_28/ef_15_28sample.html
141 grader horisontellt, 91 grader vertikalt och 180 grader diagonalt..
Popnea
Medlem
Jag vill ha en fish eye för jag tycker att det blir jäkligt tuffa bilder.
Jag vet dock ingenting om det och dessa inlägg har inte gjort mig klokare... Jag har en simpel Nikon F55 kamera och min mamma sa att hon tänkte ge mig en fish eye i födelsedags present men sa att dom va alldeles för dyra, runnt 5-7000 sek. Kan detta stämma?
Jag vet dock ingenting om det och dessa inlägg har inte gjort mig klokare... Jag har en simpel Nikon F55 kamera och min mamma sa att hon tänkte ge mig en fish eye i födelsedags present men sa att dom va alldeles för dyra, runnt 5-7000 sek. Kan detta stämma?
Fruckan
Aktiv medlem
Det stämmer tyvärr... Men durfa in på http://www.rugift.com/ så hittar du billiga. En rysk sida med zenitarobjektiv. Jag köpte mitt till min D70 för 1500 ink frakt. Manuell fokus och helmanuell bländare. Du kan kika i mina bilder så ser du solnedgång men fisheyestil. Den är tagen med det objektivet.
Kanske inte världens bästa men det duger och så märker man om man tröttnar på fisheye direkt eller om man vill köpa ett bättre.
//Fredrik
Kanske inte världens bästa men det duger och så märker man om man tröttnar på fisheye direkt eller om man vill köpa ett bättre.
//Fredrik
Popnea
Medlem
jag har kollat lite på ebay och hittade det här, det står att det funkar på Nikon F50 men det står ingenting om F55...
är det nåt sånt jag vill ha? Det här sätter man ju på sitt lilla objektiv, finns det inget som man sätter direkt på kameran? Det måste ju ge bästa effekten.
http://cgi.ebay.com/FISH-EYE-LENS-F...7549014195QQcategoryZ3343QQrdZ1QQcmdZViewItem
är det nåt sånt jag vill ha? Det här sätter man ju på sitt lilla objektiv, finns det inget som man sätter direkt på kameran? Det måste ju ge bästa effekten.
http://cgi.ebay.com/FISH-EYE-LENS-F...7549014195QQcategoryZ3343QQrdZ1QQcmdZViewItem