Annons

Fisheye!

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Är sugen på att ta lite bilder med vidvinkel eller fisheye. Vet ni hur det funkar, köper man ett helt nytt objektiv eller är det som en lins man sätter på!? Har ingen aning nämligen. Tacksam för svar!

mvh
lina
 
Om du menar till en systemkamera så är det ett eget objektiv, sen finns det lösa vidvinkellinser till enklare kameror som monteras framför den ordinarie.

Skillnaden mellan en vidvinkel och ett fisheye, är att fisheye objektivet har en bildvinkel på 180° medans vidvinkel ligger mellan ca 80-110° .

Med andra ord så får du med allting framför kameran med ett fisheye, i ett lite förvrängt perspektiv dock.
 
Senast ändrad:
oki, tack. Jo jag har systemkamera så då måste jag alltså köpa ett helt nytt objektiv!?
 
Japp, så är det.

Men köp inget fisheye, för dom har ett ganska smalt användingsområde.

Köp ett vanligt zoom 20-35mm eller ett fast 15-20mm´s objektiv istället.
 
Jag klapp en los vidvinkel / falsk fish eye adapter, begagnad for 100 spann pa en foto butik... den funkar fiiint for detta andamalet... fast det e klart, jag skulle garna haft en fet vidvinkel om jag haft rad...
Det var en thread har pa sidan i veckan om en liknande pryl...
Lycka till

Timo
 
Definitionen på fisköga verkar vara lite flytande... Gäller 180-kravet så måste objektivet avbilda på en ring på filmen med svart runt om, eller hur? För annars blir det ju bara 180 grader på diagonalen.

Vilken brännvidd motsvarar detta kriterium? Jag skulle tippa på runt 14 mm.

I sådana fall verkar det vara vettigare att köpa ett zoomobjektiv från 17-35 eller liknande. Men de är också rätt dyra...
 
Bör inte fish-eye objektiv ha en ganska konvex förstalins? Enbart låg brännvidd kan väl inte ge sådan effekt?
 
Det finns två typer av fish-eye.
1. De som tecknar ut hela bilden och har en bildvinkel på 180 grader diagonalt.
2. De som ger en cirkelrund bild och tecknar 180 grader, minst. Nikon hade en variant med 220 graders bildvinkel. Med den fick man alltså med en del av fotografen också, eftersom den även såg en bit bakåt. Vanligast är 180 gradersvarianten.
 
Hehe, lånade en vidvinkelkonverter på 0,42X och monterade det på en fast 28mm f/2.8.. Behöver jag säga att 12mm brännvidd ger helt SJUKA bilder?? =)
 
Jag har också en 0,42-konverter men 35mm att montera den på. Det spelar dock mindre roll eftersom den vinjetterar redan vid den brännvidden. Kul bilder blir det i alla fall, såsom denna.

Men inte kan det mäta sig med Nikkors 6-millimeters, titta på exempelbilden! Svårt att inte få motljus... :)
 
Lex skrev:
Det finns två typer av fish-eye.
1. De som tecknar ut hela bilden och har en bildvinkel på 180 grader diagonalt.

Hur ser en sån bild ut? Cirkelrund fisheye-bild har jag sett men inte en som tecknar ut hela bilden. Finns det någon här som kan visa mig ett exempel?

/Stefan
 
Jag vill ha en fish eye för jag tycker att det blir jäkligt tuffa bilder.
Jag vet dock ingenting om det och dessa inlägg har inte gjort mig klokare... Jag har en simpel Nikon F55 kamera och min mamma sa att hon tänkte ge mig en fish eye i födelsedags present men sa att dom va alldeles för dyra, runnt 5-7000 sek. Kan detta stämma?
 
Det stämmer tyvärr... Men durfa in på http://www.rugift.com/ så hittar du billiga. En rysk sida med zenitarobjektiv. Jag köpte mitt till min D70 för 1500 ink frakt. Manuell fokus och helmanuell bländare. Du kan kika i mina bilder så ser du solnedgång men fisheyestil. Den är tagen med det objektivet.

Kanske inte världens bästa men det duger och så märker man om man tröttnar på fisheye direkt eller om man vill köpa ett bättre.

//Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.