ANNONS
Annons

Fisheye till Canon EOS 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Eric Hörstedt

Avslutat medlemskap
Hittar ingen tråd när jag söker så, here it goes. Jag har funderat väldigt mycket på att införskaffa mig ett AF-fisheye till min 20D. Tyvärr är de inte så billiga.

Canon EF 15/2,8 Fisheye kostar 6745 kr och Sigma EX 8/4,0 Fisheye till Canon 6663 kr på Cyberphoto.se. Vad är skillnaden på dessa och har ni tips på andra alternativ?

Jag har även funderat på att beställa ett från USA då dollarn är riktigt billig och det är överlag lägre priser där. Någon som har tips på bra siter som skickar till Sverige och är pålitliga?

Tack på förhand.

15 blir 24 på en 20D och då har man ju nästan tappat effekten man vill åt.

Jag föreslår därför deras nya glugg på 10-22 (EFS). Den är inte lika ljuskänslig men jag skulle kika närmre på den om jag var du ;)

Eric Hörstedt skrev:
Hittar ingen tråd när jag söker så, here it goes.
Om du söker på "fisheye" via mig ("kaw") som sök via medlem så får du några träffar (fast det var ju inte så lätt att veta ;-)

Normalt så är det fisheye-objektiv du söker ett sådant som tecknar ut hela bildrutan och har 180 graders bildvinkel diagonalt. Eftersom Canon har flera olika storlekar på sina sensorer i systemkamerorna har de (ännu) inte tillverkat ett fishey för 20D. Nikon har däremot gjort det (10,5 mm).

Vad hade du tänkt att använda objektivet till?

Re: Peleng

Loj skrev:
Den här finns också. Det är en vitrysk kompis som är ett lågprisalternativ till Fisheye. Ingen L-optik, förstås, men helt OK. Helt manuell.

Några bildexempel:...

Är dessa bilder beskurna, eller försvinner vinjetteringen med 20D's mindre sensor?
Pelengobjektivet skapar ju annars cirkulära bilder på en fullframe-kamera.

zlice skrev:
Jag föreslår därför deras nya glugg på 10-22 (EFS). Den är inte lika ljuskänslig men jag skulle kika närmre på den om jag var du ;)

Det enda problemet är att den är inte en fisheye glugg utant en raktecknande
MVH /Micke

Jag har kört Canons 15mm fisheye på 20D och det var inte kul alls. Det ser ut som en helt vanlig vidvinkel, men med en gräslig distortion. Poängen med gluggen försvinner helt.

Dessutom måste man blända ner objektivet ordentligt för att få ok skärpa. Betydligt mer än vad som krävs när man kör med ett analogt hus. Ingen aning om varför.

Re: Re: Peleng

Carlos skrev:
Är dessa bilder beskurna, eller försvinner vinjetteringen med 20D's mindre sensor?
Pelengobjektivet skapar ju annars cirkulära bilder på en fullframe-kamera.

De är aningens beskurna. Obeskurna ser man små svarta musöron i hörnen!

mvh Janne

Om man redan har en fisheye eller ev. specialbehov så kan det absolut vara en poäng. Men om man står inför ett inköp med ambitionen att få en extremvidvinkel, så skulle jag inte satsa på den lösningen. Då känns det väldigt mycket smidigare att köpa 10-22:an.

Vilken poäng är det som försvinner? *nyfiken*

Efter att ha tittat på Erics bilder så antar jag att han är sugen på att plåta lite actionsporter med fisheyen. Då vill man åt den extrema bildvinkeln/distortionen för att skapa mer spännande perspektiv och få hopp etc. att se större ut.

Dessutom finns ett väldigt typisk bildspråk i den genren och jag tror att Eric skulle bli rejält besviken på resultaten efter brännviddsförlängningen. Den uteblivna effekten skulle helt enkelt inte motsvara förväntningarna.

Denna tråden väckte min obotliga nyfikenhet och jag köpte ett http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=4237 sådan på eBay med "buy it now" för under 1500 SEK inkl. frakt. Få se om den kommer genom tull osv gratis oxå. I vilket fall är det värt risken.

Jag frågade säljaren och den ska enligt honom funka på 20D utan risk för att spegeln slår i. Designen som möjliggör EF-S-fattningen borde ju göra att det är ännu säkrare än på andra kameror.

Nu är det bara att vänta på att ryssen kommer ;)

Stiffneck skrev:
Då känns det väldigt mycket smidigare att köpa 10-22:an.
Ja, det kan nog vara riktigt för många (förutom att den har sämre ljusstyrka och är dyrare. Och att den inte fanns förra våren, när bristen på rejäl vidvinkel för APS-C-kamerorna var ett större problem än nu).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar