Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fisheye 8mm EF på en Canon M6 fortfarande fisheye?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har blivit erbjuden att köpa ett begagnat Samyang 8mm Fisheye med Canon EF-fattning. Jag har en Canon M6 Mark II och EF --> EF-M adapter. Eftersom det är en cropfaktor på 1.6 när man använder EF-objektiv på M-serien blir ju objektivet ett motsvarande ~13 mm på M6:an, kommer det fortfarande vara "fisheye" då eller mer "vanligt" vidvinkelobjektiv?
Användningsområdet är i första hand vintergatan, men även landskapsbilder skulle ju vara trevligt.

Kanske t om någon som provat och har bilder?
 
Det korta svaret är: JA

Det finns två olika slags fisheyebilder, cirkulära och rektangulära. De förstnämnda ger samma bildvinkel i alla riktningar, vanligtvis 180 grader, men är inte så användbart eftersom bilderna blir runda. För VR-fotografering är de mer användbara.

De flesta vill ha ett fisheye-objektiv som tecknar ut hela den rektangulära bildytan. Då får man bara 180 graders bildvinkel diagonalt. Men fisheye-effekten är ändå tydlig.

Canons egen fisheyezoom går från 8-15 mm. Vid 8 mm ger den en rund bild med fullformat och tecknar nästan ut hela sensorn för APS-C. Vid 15 mm teckar den ut fullformat. Objektivet är alltså anpassat för att matcha både sensorformaten.

En Samyang 8 mm borde alltså teckna ut APS-C ganska bra och ge tydlig fisheye-effekt.
 
Objektivet ändras inte för att man sätter det på en kamera med en mindre sensor. Det är alltså alltid ett fisheyeobjektiv med en avbildning som inte är rätlinjig. Räta linjer som inte går genom bildens centrum avbildas inte som räta linjer.

På en kamera med en mindre sensor än vad objektivet är konstruerat för så används dock inte hela bilden, utan bara en del i mitten, och eftersom distorsionen i en fisheyebild märks mer ute vid bildkanterna så blir fisheyeeffekten mindre.
 
j
Har blivit erbjuden att köpa ett begagnat Samyang 8mm Fisheye med Canon EF-fattning. Jag har en Canon M6 Mark II och EF --> EF-M adapter. Eftersom det är en cropfaktor på 1.6 när man använder EF-objektiv på M-serien blir ju objektivet ett motsvarande ~13 mm på M6:an, kommer det fortfarande vara "fisheye" då eller mer "vanligt" vidvinkelobjektiv?
Användningsområdet är i första hand vintergatan, men även landskapsbilder skulle ju vara trevligt.

Kanske t om någon som provat och har bilder?


Hej !

Köp det, om priset är anständigt, jag anser att max ca halva nypriset
är smärtgränsen.

Jag har ett och tycker det är bra, är alltid kul att använda.


Ett f-e har samma förstoring i alla riktningar till skillnad mot ett raktecknande som har större förstoring mot kanten.

Jag tycker att det perspektivet ett f-e har ger vackra landskapsbilder
så länge det inte finns någon större detalj utanför centrumplanet som man vill uppfatta som rakt.

Det där med rätt perspektiv tycker jag ofta är lite knepigt, man sitter i ett
rum och tittar och ser att väggarna är raka men borde uppfatta dem som böjda.
Men man ska nog inte fundera så mycket, man kan ju alltid lita på det man ser.

langhammarMånförmörkelse.jpg

Bilden är ett antal slarvgt fotade f-e bilder, manuellt monterade, det finns några spökskuggor här och där.
Det var partsiell månförmörkelse den kvällen, en bit på månen saknades, det var lite häftigt att stå och vinka och veta att man då skuggade månen.
En sån där kväll då det går upp för en att är det fullmåne så står solen mittmot.

//MW
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.