Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Firmware uppdatering a7R II?

Produkter
(logga in för att koppla)

pelle.bo

Aktiv medlem
Har just införskaffat mig en ny a7R II och håller som bäst på att lära mig den och synka med mina ef L objektiv från Canon.
Har firmware 1.0. Det finns en tillgänglig uppdatering i nuläget men senare i oktober kommer uppdateringen för okomprimerad RAW.

Min undran är om jag måste uppdatera nu och sen igen? Eller kan jag vänta och installera den senaste i oktober och då få med de tidigare ändringarna? Brukar de vara inkluderade?

Någon som vet?
Pelle

Ok, tack för informationen. Då sitter jag lugnt i båten ett tag till.
Såg i forumet att många upplevt problem i samband med uppdateringar. Är det något som känns igen med nya a7R II?

Det är inte så vanligt att uppdateringarna strular, men eftersom de måste göras med kameran ansluten till datorn är det lite mer riskfyllt än hos övriga tillverkare där man gör uppdateringarna genom att kopiera över filer till minneskortet. Risken är varken större eller mindre än på andra Sonymodeller.

Jag rekommenderar att ha en nyomstartad dator (baserat på egna upplevelser med stendöd kamera)

Det är ett mycket bra tips, liksom att stänga av alla andra program inklusive de som körs som tjänster och inte behövs.

Jag förstår inte varför Sony inte övergår till att göra FW-uppdateringar via minneskort (fast även om de får till det måste man förstås göra åtminstone en uppdatering med nuvarande metod ...).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar