Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finska konsert fotografer?

Produkter
(logga in för att koppla)

ddeeds

Avslutat medlemskap
Hej.

Jag tänkte kolla om det finns något intresse för fotografer bosatta i finland att fotografera konserter för en "online bildbyrå"? Man betalas som vanligt med ackredition, (dvs. fotopass)

Mvh
Johan
 
Hej.

Jag tänkte kolla om det finns något intresse för fotografer bosatta i finland att fotografera konserter för en "online bildbyrå"? Man betalas som vanligt med ackredition, (dvs. fotopass)

Mvh
Johan

...Är inte foto ackreditering en grundförutsättning för att överhuvudtaget kunna utföra arbetet?
 
Som regel vill dom inte betala något alls för en konsertfotograf.
Många har dessutom avtal där du avsäger dig, inte bara dina ekonomiska rättigheter utan även upphovsrätten till dina bilder och lämnar över detta till bildbyrån i fråga.

En annan sak är att ersättningsnivån är väldigt låg i förhållande till allt arbete och dom faktiska kostnader man ändå drar på sig för att åka och plåta på exempelvis en festival eller liknande.

Dessutom ser dom inte med blida ögon på att man använder sig av dom bilder man tagit för egen marknadsföring. Får du en direkt fråga från en kund om att sälja en bild så kan du inte sälja den då ditt avtal säger att endast bildbyrån kan ta sådana beslut.

Nu kanske inte alla bildbyråer är för jävliga i sina avtal men dom jag varit i kontakt med och avstått från att samarbeta med har haft "direkt vidriga" avtal för den enskilde fotografen.

Mycket tjuv och rackarspel i den branschen vill jag hävda. Och jag skulle definitivt tänka mig om både en och två gånger innan jag nappar på att bli konsertfotograf åt någon liten site som driver med bara konsertbilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.