Annons

Finns dynamikkompression i kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har läst intressanta inlägg om HDR och "digital blending" här och på andra ställen och har en fråga.

I ljudvärlden kan man ha en så kallad kompressor för att förstärka svaga ljud och dämpa starka ljud för att så att säga "rymmas" i en liten radio, till exempel. Finns motsvarande teknik i någon digital kamera?

Jag skulle kunna tänka mig att man en sådan teknik lättare skulle kunna ta bilder i svåra ljussammanhang, där återgivningtroheten inte skulle vara prio 1.

Per.
 
Tja, i min D7D finns två special lägen. High och Low key.
I vardera läge så läggs tygnpunkten på att information i skugga resp högdager skall framträda bättre än vanlig inställning.

Jag har dock sällan använt funktionen eftersom en RAWfil har samm informationen i båda ändarna och jag får kontrollen på vad som skall väljas att visas.
 
Japp finns i flera varianter, både i efterbehandlingsprogrammen, tex. Photoshops Shadow/Highlight och i kameran, tex. Nikons D-Lightning, kan se ett exempel här:

http://www.dpreview.com/reviews/nikond80/page15.asp

"Problemet" är dock att man alltförofta (enligt min smak) går miste om information (för ljust eller för mörkt) pga. begränsingar i kamerans sensor och övrig logik.
Enda vägen runt det är att använda en kamera och bild-filformat med så bra dynamiskt omfång som möjligt och/eller ta flera bilder med olika exponering för att sedan baka ihop dem liknande "HDR/Digital Blending".

Urban
 
Senast ändrad:
Så all information för att göra detta själv finns i RAW-filen?

Det är alltså inte en teknik som går ut på att man öpnnar slutaren men efter ett ögonblick stänger av de pixlar som är på väg att bli urfrätta medan man låter skuggpixlarna vara på ett tag till?

Per.
 
Senssorerna i dagens D-slr tillåter inte att man läser infromation ur pixlarna samtidigt som man exponerar bilden.

Det är senssorn som är den begrännsande faktorn, inte bildhanteringen i efterföljande steg.
 
Nej, det finns dock oftast lite mer information i raw filen kontra JPG, men den kompressor som du är intresserad av skulle behöva sitta tidigare i denna kedja:
bild -> sensor -> kamerans A/D krets -> intern bildbearbetning -> bildfil.

Nuvarande lösningarna är implementerade i kamerans interna behandling av bilden alternativt efterbearbetning av bildfilen, men information har ofta redan fösrvunnit i första steget - sensorn.

Urban
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar