En femtitals-FED tycker jag verkar ett bättre val, men jag har inte så stor erfarenhet av ryska kameror.
Annars finns ju även Kiev som är en Contaxkopia. De tidiga Kievkamerorna är nog att föredra eftersom de är tillverkade med samma maskiner som Zeiss använde för att tillverka Contax. (Ryssarna lade beslag på hela fabriker som krigsskadestånd efter andra världskriget och flyttade dem till Sovjetunionen). Senare Kievkameror har konstruktionsändringar och lider av sämre kvalitetskontroll.
Klippte ihop en översikt av Leicakopior. Det finns inte bara Ryska kopior som synes:
1934 - 1990: The FED manufactured in the Kharkov labour commune in USSR.
1934 - 1968: Kwanon (later Canon) manufactured in Japan by Seiki Kogaku, Tokyo
1940 - 1961: The Leotax manufactured in Japan by Showa Kogaku, Tokyo.
1947 - 1959: The Minolta-35 manufactured by Chiyoda Kogaku, Osaka (24×32 mm at first).
1947 - 1954: Kardon manufactured by Premier Instrument Corp., New York, USA.
1948 - 1959: Nicca manufactured in Japan by Nippon Camera Co. Ltd, Tokyo.
1948 - 1977: Zorki manufactured in USSR by KMZ, Krasnogorsk.
1951 - 1964: Reid Post WWII by Reid and Sigrist from seized Leitz plans
1953 - 1959: Tanack IIC manufactured in Japan by Tanaka Optical Co., Tokyo.
1953 - 1961: Periflex manufactured in England by K. G. Corfield Ltd. Wolverhampton.
1958 - 1963: Shanghai 58-I manufactured in China by Shanghai Camera Factory.
1959 - 1960: Yashica YE manufactured by Yashica as a continuation of the Nicca range
En sak att vara medveten om är att Leica och Contax använde olika avstånd till filmplanet. Detta slår igenom även på kopiorna där båda avstånden förekommer . Konsekvensen om man använder objektiv gjort för ena avståndet och kamerahus gjort för andra stämmer inte fokuseringen helt (trots att det är samma fattning). Två vanliga objektiv till de ryska kopiorna var Industar (Leica avstånd) och Jupiter (Contax avstånd). Jag har mer erfarenhet av Ryska objektiven än kamerorna. Konstruktionerna var ofta inte så dumma (kopierade från trevliga original), men verkar använda billiga material i tillverkningen. Dessutom mycket ojämn kvalitet. Man kan nog gissa att situationen är samma för kamerorna. Men priserna är oftast låga för både kameror och objektiv.