Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns det några prisvärda 35mm filmkameror som massan inte känner till?

Produkter
(logga in för att koppla)
Köp olympusen Om2n, en kalaskamera litet hus och små bra prime linser. Har typ dom flesta kamerormodeller utom Nikon (av nån anledning??) och återkommer alltid till Olymusen, Leican får mer och mer ge vika för Om2:an iom mätsökaren i Leican som jag inte är helt förtjust i.

Har hittat ett par Olympus OM2, men från jag kan förstå verkar den inte vara lika driftsäker som OM2n. Har jag tolkat det fel? Just för tillfället kommer jag nog satsa på OM1n och OM2n, kan alltid sälja vidare om jag inte gillar kropparna. Nikon FM2n har jag hört gott om men en sak jag inte gillar är dess låshuvud. Hittade en SLR hemma med samma typ av låshuvud och störde mig enormt på att inte kunna ta en bild med infälld "laddare" (vet inte vad riktiga termen kallas), kunde inte trycka ansiktet mot sökaren ordentligt.
 
När det gäller OM1 och OM1n undrar jag om det är något mer än de elektriska kontakterna i blixtskon som skiljer. Då det gäller OM2 och OM2n så har jag inte sprungit på några problem som skulle vara direkt kopplade till bara OM2 inom bekantskapskretsen. Det enda som jag kan komma på som svag punkt på dessa kameror är just blixtskon. Den är gjord av plast och skruvas fast på prismahuset. De flesta exemplar, både med och utan "n" som har använts flitigt med blixt har sprickor i plasten. Däremot brukar detta inte påverka funktionen överhuvudtaget. Så för att summera det hela:
- OM1 och OM1n är skillnaderna utan praktisk betydelse på. Det är i båda fallen en manuell mekanisk kamera. Det enda som går på batteri är ljusmätaren.
- OM2 och OM2n. Den stora revolutionen med båda OM2 var att den mätte ljuset mot ridå och film under pågående exponering. Ett "partytrick" med de här kamerorna är att påbörja en exponering i ett mörkt rum och tända lyset. Då stängs slutaren när det kommit in tillräckligt med ljus. Olympus använde även denna ljusmätning för att styra blixten. Så vid den här tiden skulle jag vilja påstå att OM2 (och "n") hade den bästa blixtstyrningen som fanns på marknaden eftersom den genom kameran mätte hur mycket ljus som verkligen kom fram till filmen. Genom denna länk kan du hitta mer om skillnaderna med och utan "n": https://www.photo.net/discuss/threads/difference-between-olympus-om-2-and-om2n.475039/
Men som jag sa tidigare så har jag rent praktiskt inte sprungit på några egentliga problem som varit relaterade till någon av OM2 -modellerna. Jag tror det viktigaste är att du hittar ett fint exemplar. T.ex kan kameror som legat oanvända länge där det varit mycket varmt, väldigt fuktigt eller mycket smutsigt ta stryk av detta. Men det gäller alla kameror oavsett märke. Något annat som du alltid ska kolla är att ta ut batterierna och se så att det inte finns spår av batteriläckage där.
I valet mellan OM1 och OM2 (med och utan "n") så gillar jag att OM1 är mekanisk och fungerar utan batteri också. OM2 har tidsautomatik men även manuellt läge. Något mycket bra är att sökarbilden ändras då man kör den manuellt så det känns som att köra en helt manuell kamera. Däremot fungerar inte OM2 utan batteri som OM1. Och som du nog förstått tycker jag verkligen om båda modellerna...
 
Hade världen tur när jag köpte Om2n. Hus med beredskapsväska, blixt och 3 objektiv i väska för...500kr på blocket i toppskick. M6:an betalade jag en förmögenhet för bara huset och den tar inte bättre bilder för det. Dumt ju. 😄
 
Hur förhåller sig mer "digitala" kameror till helt mekaniska utifrån ett hållbarhetsperspektiv? T ex Minolta X-700 vs Minolta SRT 101
Min X-700 från -83 fungerar fortfarande felfritt trots ett ganska hårt liv under början av sitt liv. Har haft en XM som är lik Nikon F2 i design.-700 har ett plastigt yttre, men är för övrigt tillförlitlig så länge batteriet ger ström.
Den bästa X-seriekameran är X-500 som hade en bättre exponeringskontroll. Den visar vald manuell tid samt rekommenderad. X-700 visar bara rekommenderad.
Objektiven håller ganska bra klass och kan köpas billigt. Tveksamt om någon kan se om bilderna är tagna med Nikon eller Minolta.
 
...... Den stora revolutionen med båda OM2 var att den mätte ljuset mot ridå och film under pågående exponering. Ett "partytrick" med de här kamerorna är att påbörja en exponering i ett mörkt rum och tända lyset. Då stängs slutaren när det kommit in tillräckligt med ljus.....
Min första systemkamera var en Olympus som jag köpte i början av 80-talet. Tyckte då att detta var ju en bra grej (med exponeringsmätning samtidigt som exponeringen) men nu i efterhand tror jag inte jag hade någon nytta av den funktionen på en enda bild. :) (De flesta exponeringar man gör är ju på mindre än en hundradels sekund och under den tiden ändras ju inte ljuset så mycket)
 
När det gäller OM1 och OM1n undrar jag om det är något mer än de elektriska kontakterna i blixtskon som skiljer.
N-modellerna av OM1 och OM2 har indikatorlampa i sökaren som tänds när blixten är uppladdad. Jag gissar att det var därför som blixtskokontakterna ändrades.

Jag har för mig att jag har sett påståenden om att kretskort och annan elektronik i kameran gjordes om lite på N-modellerna (gäller väl främst OM2, skulle jag tro) för att bli mer robust, men jag hade aldrig några problem med min OM2 (utan N) som jag köpte i slutet av 1970-talet och använde i cirka 15 år.
Numera är den pensionär. :)
 
Min första systemkamera var en Olympus som jag köpte i början av 80-talet. Tyckte då att detta var ju en bra grej (med exponeringsmätning samtidigt som exponeringen) men nu i efterhand tror jag inte jag hade någon nytta av den funktionen på en enda bild. :) (De flesta exponeringar man gör är ju på mindre än en hundradels sekund och under den tiden ändras ju inte ljuset så mycket)

Jag har faktiskt haft glädje av Olympus ljusmätning på OM2. Mest av allt har det varit när jag använt blixt. Det blir väldigt enkelt med blixtstyrningen kopplad direkt till kameran. Vid den här tiden fick man mata in ISO, brännvidd etc. på blixten om man ville ha blixtautomatik. Men med Olympus styrdes allt genom kameran. Jag tyckte det kändes som en radikal förenkling. Sedan gillade jag ljusmätningen när jag tog bilder i svagt ljus på kvällen och natten också. Allra helst när man precis började fotografera något i svagt ljus så gillade jag att använda automatiken för att få utgångsvärden för exponeringen. Och så förstås det uppenbara, då ljuset varierar mycket.
 
En fråga som alltid brukar dyka upp med äldre kameror är batterier. Jag tänkte ta det på en gång för Olympus. OM2n använder två SR44 (silver oxide). De finns att köpa här: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=sr44
OM1n använder däremot ursprungligen ett PX625 kvicksilverbatteri. Dessa finns inte att köpa längre. Däremot finns ersättningsbatterier som är alkaline. Det jag själv använder är detta: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=lr9
Alkaline ger inte exakt samma spänning som kvicksilver. Men det finns ett enkelt trick: Ställ in ISO och tag korrekt bländare samt tid från en annan ljusmätare eller kamera. Sedan ställer du in samma bländare och tid på OM1n och justerar (om det behövs) ISO så att ljusmätaren indikerar korrekt exponering.
Denna enkla koll och "kalibrering" kan vara bra att göra ändå på en äldre kamera (oavsett batteri) eftersom det inte är ovanligt att ljusmätaren visar lite annorlunda jämfört med när kameran var ny.
 
Hur stabil batteriets spänning är spelar också roll. Jag rekommenderar att man undviker kameror som är gjorda för kvicksilverbatterier om man är petig med exponeringen och vill basera den på kamerans mätare.

Det finns ju hur många bra kameror som helst som är nyare och som använder batterier som tillverkas och säljs idag.
 
Det finns kameror som använder batterier som säljs idag (t.ex OM2n). Men kvicksilverbatterierna PX625 var mycket vanliga och många tillverkare av både kameror och lösa ljusmätare använde dom. Själv tycker jag att det är synd att missa en riktigt bra produkt p.g.a detta då det finns enkla lösningar.
- Det jag själv gör har jag redan beskrivit. Jag använder ett alkaline ersättningsbatteri och kollar/justerar (mha ISO) kalibreringen av ljusmätaren. Hur stor skillnaden blir i vad ljusmätaren visar varierar mellan kamera / ljusmätare. Olika konstruktioner gör den olika känslig för spänningen. Men rent praktiskt upplever jag inte detta som något problem eftersom det är så enkelt att justera för alkaline ersättning. https://www.cyberphoto.se/info.php?article=lr9
- Ett annat alternativ är att använda silveroxid ersättningsbatteri. Det skiljer fortfarande i spänning mot kvicksilverbatteri men har i stort sett samma spänning under hela sin livslängd. Alkaline faller något i spänning då de åldras. Man justerar på samma sätt som för alkaline ovan. http://www.smallbattery.company.org.uk/sbc_s625px.htm
- Tredje alternativet är att använda zink/luft -ersättningsbatteri. De har samma spänning som kvicksilver och stabil spänning genom åldrandet. https://www.amazon.com/WeinCell-MRB...rd_wg=JR1N3&psc=1&refRID=414862KGK48CBEJTCERM
Jag rekommenderar i alla fall (som alltid på äldre kameror) en enkel kontroll / "kalibrering" som beskrivits tidigare.
- Det finns faktiskt ytterligare ett alternativ om man vill. Det är att skaffa en adapter som omvandlar spänningen från silveroxidbatteri till spänningen för kvicksilverbatteri. En adapter för PX625 batterier hittar man här http://www.smallbattery.company.org.uk/sbc_mr9_adapter.htm
I denna adapter sätter man in ett 386 silveroxidbatteri. Men även här tycker jag att det är en bra ide att någon gång göra en enkel kontroll / "kalibrering" som beskrivits tidigare.

Som synes går det att dyka djupt i detta med batterier om man vill. Men på min Olympus OM1 har jag valt att gå på det enklaste alternativet med alkaline ersättningsbatteri och är helt nöjd med resultatet. De tillfällen då jag själv haft riktiga problem med kamerabatterier har faktiskt varit på nyare kameror med laddningsbara batterier som varit speciella för bara en eller ett par kameramodeller. Men det är en annan historia...
 
Det finns kameror som använder batterier som säljs idag (t.ex OM2n). Men kvicksilverbatterierna PX625 var mycket vanliga och många tillverkare av både kameror och lösa ljusmätare använde dom. Själv tycker jag att det är synd att missa en riktigt bra produkt p.g.a detta då det finns enkla lösningar.
Kameror som är äldre än cirka 30 år var kanske bra produkter på sin tid, men för praktisk fotografering tycker jag att man hellre bör titta på nyare kameror, som har finesser som t.ex. autofokus.

Kameror från 1990-talet har man inga stora problem att skaffa batterier till, och i de flesta fall är det samma objektivfattning som på dagens digitala kameror. Det senare ser jag som en stor fördel om man både vill fotografera med film och digitalt.

För en nostalgiker (som t.ex. jag) är det förvisso skoj med gamla kameror som är 30-40-50 år gamla eller äldre, men för den som inte var med på filmtiden och vill börja med filmfotografering så är det lättare att komma igång med en modern kamera. Det finns som sagt en stort utbud av billiga och bra begagnade kameror från 1990-talet.
 
Kameror som är äldre än cirka 30 år var kanske bra produkter på sin tid, men för praktisk fotografering tycker jag att man hellre bör titta på nyare kameror, som har finesser som t.ex. autofokus.

Kameror från 1990-talet har man inga stora problem att skaffa batterier till, och i de flesta fall är det samma objektivfattning som på dagens digitala kameror. Det senare ser jag som en stor fördel om man både vill fotografera med film och digitalt.

För en nostalgiker (som t.ex. jag) är det förvisso skoj med gamla kameror som är 30-40-50 år gamla eller äldre, men för den som inte var med på filmtiden och vill börja med filmfotografering så är det lättare att komma igång med en modern kamera. Det finns som sagt en stort utbud av billiga och bra begagnade kameror från 1990-talet.

Det du kommer in på här är den klassiska och nästan omöjliga frågan: Vilken är den bästa kameran, objektivet o.s.v? Det är frågan som det inte finns något enkelt och entydigt svar på utan beror helt på vad man tänker använda grejorna till, vilka förväntningar man har och så förstås tycke och smak. Och du har helt rätt i att med nyare kameror kommer oftast mer finesser. Därför måste man förstås ställa sig frågan "Vad är det jag egentligen vill ha?". För min egen del fotograferar jag både digitalt och analogt. Digitalt blir det när det är viktigt att det går snabbt. T.ex en blixtsnabb och träffsäker autofokus blir viktig här. Men när jag fotar analog är det en helt annan sak för mig. Då är jag ute efter en viss känsla och vill ha full kontroll över alla parametrar själv. Då blir t.ex manuell fokus samt val av bländare och oftast även slutartid det naturliga för mig. För mig får detta ta sin tid.
Så om jag ska ge något råd om kameraval utifrån detta så är det: -Tänk efter hur just du vill använda kameran !
Vad jag sagt om Olympus OM1 och OM2 här är helt baserat på mitt fotograferande och mina egna erfarenheter. Jag hoppas verkligen att det kan ge idéer och inspiration till andra. Men i slutändan är det förstås vad just du vill som ska styra vad du väljer. Konstigt nog är det ofta svårare än vad man tror att komma fram till vad man egentligen vill. Detta är nog en anledning till varför jag (och många andra) har flera kameror...
 
Det du kommer in på här är den klassiska och nästan omöjliga frågan: Vilken är den bästa kameran, objektivet o.s.v? Det är frågan som det inte finns något enkelt och entydigt svar på utan beror helt på vad man tänker använda grejorna till, vilka förväntningar man har och så förstås tycke och smak.
Ja, och det var därför jag skrev att en 1990-talskamera antagligen är bättre för den som vill komma igång med filmfotografering och som inte har erfarenhet av det sen förut. Det betyder inte att det är det bästa valet för precis alla.

Det finns förstås lika många kameror som är "bäst" som det finns fotografer, så undantag från ovanstående regel finns säkert också, men om det inte handlar om att specifikt prova på en viss sorts kamera från en äldre tidsepok så tror jag nog att mitt råd är rätt bra.

Annars gillar jag som sagt OM-systemet skarpt. Jag började med en OM1 och bytte snart till en OM2. OM1:an sålde jag för att finansera inköpet av OM2:an, men på äldre dar jag har köpt en OM1:a igen för att återuppliva gamla minnen. :)
 
Hej,

Jag tänkte börja fota lite analogt nu till sommaren, mest för att dokumentera. Det viktigaste för mig är att kameran ska ha en gedigen byggkvalitet, inbyggd ljusmätare med batterier som faktiskt går att köpa idag och formfaktorn ska vara så liten som möjligt (inkluderar även objektiv). Tittat lite på Olympus OM1n, Canon AE-1 och Pentax K1000 och de verkar schyssta men som en total nybörjare vet jag inte riktigt vad som är prisvärt och vad man ska försöka undvika. Hört att priserna ökat en hel del och fick mig att fundera över om det finns några tillverkare med liknande byggkvalitet och formfaktor fast för en bråkdel av priset?

Tack på förhand!

Hej
Har du blivit något klokare eller fått några bra idéer av allt diskuterande från oss andra??? Eller har vi bara rört till allting för dig ? Det vore verkligen roligt att höra om du har några tankar om hur du vill gå vidare för din del !!!
 
Hej
Har du blivit något klokare eller fått några bra idéer av allt diskuterande från oss andra??? Eller har vi bara rört till allting för dig ? Det vore verkligen roligt att höra om du har några tankar om hur du vill gå vidare för din del !!!

Haha, det har definitivt varit rörigt och förvirrande att lista ut vilken kamera som passar mina behov och preferenser. Det finns för många att välja mellan! Jag är fortfarande inte säker på vilken eller vilka jag ska införskaffa men jag har blivit lite klokare och här kommer lite tankar. Känslan jag får av att använda kameran är det viktigaste för mig, lite därför jag vill testa film. Jag vill att kameran ska vara estistiskt tilltalande. Det låter kanske lite fjantigt för vissa men en viktig aspekt för att jag ska vilja plocka upp kameran och fotagrafera. Jag vill känna att jag vill bära den i min vardag utan att vara klumpig och ful. Det har varit mitt största problem, det är väldigt få serier eller modeller som fått mig att känna så. Mer eller mindre uteslutande Minolta, Olympus OM och Leica.

Just för tillfället kommer nog första kameran bli från Olympus OM-serien av den enkla anledningen att kropparna är små, vilket jag värdesätter högt. Problematiken i det hela är att jag inte kan veta vilken kamera som passar mig först jag testat och det är där jag har landat. Jag får helt enkelt införskaffa mig olika modeller lite i taget och se vilken eller vilka jag föredrar. Uppskattar dock all hjälp och information jag fått!
 
Fujica kameror är ju en annan borglömd liten diamant!
Jag har en Fujica ST901, en riktigt trevlig sak.
Man kan använda alla m42 gluggar dessutom.

/Alf
 
Fujica kameror är ju en annan borglömd liten diamant!
Jag har en Fujica ST901, en riktigt trevlig sak.
Man kan använda alla m42 gluggar dessutom.

/Alf

För alla som inte vet vad en Fujica ST901 är för kamera finns det två bra beskrivningar här:
http://camera-wiki.org/wiki/Fujica_ST901
https://www.cyberphoto.se/bloggen/11134/fujica-st901

Om jag minns rätt finns det två saker men bör vara medveten om ifall man funderar på en Fujica ST901.
- M42 objektivfattningen är specialanpassad av Fuji. Detta kan ställa till det om man använder M42 objektiv som inte kommer från Fuji. Det står lite mer om detta på länkarna ovan och i manualen nedan.
- Jag är osäker på om ljusmätaren ger någon information när kameran är i manuellt läge. Kolla gärna detta först om du är intresserad av att köra både bländare och tid manuellt.

Här finns användarmanual för modellen.
http://www.cameramanuals.org/fuji_pdf/fujica_st901.pdf

Original batteri till kameran är Eveready No.537 eller No. 544
Moderna ersättningar finns som t.ex
https://www.batteriesplus.com/replacement/battery/eveready/544/durpx28ab
eller
https://www.batterytex.com/product/detail/eveready/537/v4034px
 
Vart tvungen att stoppa i ett batteri och kolla lite snabbt.
Använder man andra m42 objektiv får man blända ner manuellt innan man trycker av men ljusmätaren funkar och det verkar bli samma tid som med fujica objektivet.
Det jobbiga blir ju att man först måste ställa fokus och sedan blända ned till önska värde och till sists trycka avtryckaren och se vilken tid den väljer.

Kör man helmanuellt så stänger ljusmätaren av sej. Vilket är lite halvlogiskt och vad fler andra modeller i samma ålder och prisläge mer eller mindre gör.
Canon AE-1 undantagen men där blinkar det ett hysteriskt M i sökaren istället.

Batteriet är samma som Canon dvs 4LR44 som finns lätt tillgängligt.


Andra mycket prisvärda kameror är ju dom som har manuell fokus men lcd display typ Canon T70.
Tyvär är det inte nån kul känsla med all plast och lite otymplig med inbyggd motor.

Beror ju på hur viktigt det är att det ska vara prisvärt.

/Alf

För alla som inte vet vad en Fujica ST901 är för kamera finns det två bra beskrivningar här:
http://camera-wiki.org/wiki/Fujica_ST901
https://www.cyberphoto.se/bloggen/11134/fujica-st901

Om jag minns rätt finns det två saker men bör vara medveten om ifall man funderar på en Fujica ST901.
- M42 objektivfattningen är specialanpassad av Fuji. Detta kan ställa till det om man använder M42 objektiv som inte kommer från Fuji. Det står lite mer om detta på länkarna ovan och i manualen nedan.
- Jag är osäker på om ljusmätaren ger någon information när kameran är i manuellt läge. Kolla gärna detta först om du är intresserad av att köra både bländare och tid manuellt.

Här finns användarmanual för modellen.
http://www.cameramanuals.org/fuji_pdf/fujica_st901.pdf

Original batteri till kameran är Eveready No.537 eller No. 544
Moderna ersättningar finns som t.ex
https://www.batteriesplus.com/replacement/battery/eveready/544/durpx28ab
eller
https://www.batterytex.com/product/detail/eveready/537/v4034px
 
Andra mycket prisvärda kameror är ju dom som har manuell fokus men lcd display typ Canon T70.
Tyvär är det inte nån kul känsla med all plast och lite otymplig med inbyggd motor.

Beror ju på hur viktigt det är att det ska vara prisvärt.

/Alf
Sålde en T70 för någon hundralapp på tradera för några år sedan. Ingen kioskvältare direkt.
Det tråkiga med plast från t.ex. 80-talet är att den kan börja bete sig konstigt. Inget som märktes ännu på T70:n men metall håller i längden. På min Nikon FM, i övrigt i metall, kleggade ljustätningar och spegeldämpare ihop. De går förstås att byta. Lcd från dess barndom bleknar. Den lilla displayen i Nikon F3, en kamera som man inte hittar så billig längre, som visar slutartiden kan vara slut i vissa exemplar. Troligen finns inga reservdelar att få tag på.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar