Annons

Finns det många typer av sigma 400 5,6

Produkter
(logga in för att koppla)

Stranna

Aktiv medlem
Jag fortsätter frågandet här på forumet.

Som överskriften säger, finns det många typer av sigma 400 5,6 till EOS?
Vilka modeller är att föredra?
Finns det någon annan tillverkare som gör hyfsade långa telen som går att hitta till rimliga priser.

Kan vara roligt ibland att ha ett långt tele men eftersom man är glad amatör vill man inte lägga ner alla lönepengar på ett objektiv.
 
Såvitt jag vet så finns det med eller utan AF och med eller utan Macro och APO glas.Kan säkert finnas i fler modeller..

MVH Erik Å
 
Sigma 400/5.6 - inte så bra
Sigma 400/5.6 APO - bra men äldre AF
Sigma 400/5.6 APO macro - riktigt bra enligt vissa men något sämre MTF-resultat i FOTO
Tokina AT-X 400/5.6 - bra och prisvärd

Billigast är nog en begagnad Tamron eller Tokina 500/8. Manuella spegeltelen som passar EOS via adapter. Undvik övriga lågpris spegeltelen.

Eller en begagnad manuell Tokina 400/5.6 med lämplig adapter.
 
Jag skulle undvika spegeltelen. Ljuspunkter ur fokus blir runda ringar, vilket stör mig. Kontrasten sjunker eftersom det sitter en liten spegel mitt i frontlinsen. Ljusstyrkan är låg och bländaren kan inte varieras. Bländarvärdet är matematiskt framräknat och stämmer inte med den faktiska ljusstyrkan (jämför du en 300/4 med 2x-konverter och ett 600/8 spegeltele ger det första alternativet snabbare slutartider trots att bländaren i båda fallen borde vara 8). En del spegeltelen ger en "hotspot" i mitten och få är riktigt skarpa. De är svåra att hantera på fri hand pga att de är så lätta men ändå förstorar kraftigt, vilket ger skakningsoskärpa.

400/5,6 är en bra kompromiss mellan pris, brännvidd, ljusstyrka och vikt. De två med bäst rykte är Sigma APO Macro och Tokina AT-X. Jag har ett annat AT-X objektiv som är vrålskarpt och flera proffs har tidigare använt just Tokina AT-X 400/5,6, t ex Moose Peterson. Kan du hosta upp lite mera pengar är Tamron 400/4 skarpt och ljusstarkt (10-15000kr), och mitt Nikon 400/3,5 helt underbart (15-20000kr). Båda dessa är dock manuella.

/Pontus
 
Jag har redan ett 300/4L med converter. Ett spegeltele vore mer som en leksak man kan exprementera lite med. Det var därför jag undrade hur sigmas spegeloptik är jämfört med Tamrons och Tokinas.

lcf
 
OK, jag förstår. 6000kr skulle vara lite mycket för mig för en leksak, men Sigmat har fått bra kritik. För att pröva på skulle jag hellre leta upp ett riktigt billigt Tokina/Tamron. Det svider mindre i plånboken om du skulle komma fram till att vanliga glasobjektiv ändå är bättre, och du kan få tillbaka nästan hela kostnaden om du säljer det.

/Pontus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.