Man hittar fåglar lite överallt. Häromveckan besökte jag Ängsö slott (Ängsö ligger i östra Västmanland). Där flög rätt många tornseglare omkring på hyfsat fotovänlig höjd. En del av dem "formationsflög" vilket kan göra sig bra på bild om man är en bättre fotograf än jag (samt inte har lämnat teleobjektivet hemma
.
Längs en liten väg bort mot ett fågeltorn siktade jag ett antal hägrar, rätt många änder (och några oidentifierade fåglar). Vid fågeltornet fanns dock inga fåglar.
Ovanför åkern ett par hundra meter från min bostad ser jag då och då en hök av något slag. Jag tror att det är antingen en ängshök eller en brun kärrhök (troligast). Idag råkade den vara på plats när jag var ute med hundarna i närheten, men den fortsatte sin jakt bort från mig innan jag hann få upp mobiltelefonen samt parkera hundarna. Telefonen har en hyfsat bra optisk zoom så chansen att kunna identifiera fågeln hade varit rätt stor om jag hade varit snabbare och inte haft så många koppel att hålla i.
Så, som sagt: fåglar finns överallt. Det gäller bara att vara på samma plats som dem, men jag tror att det går att hiitta annat än skator och blåmesar bara genom att vandra runt lite på olika platser.
F.ö. är skator inte att förakta som fotomotiv. De kan bete sig rätt skojigt ibland.