Annons

Finns det fåglar vid fågeltorn denna tid på året?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan tillägga att dom två senaste dagarna har jag varit ute och promenerat med kameran, tagit det väldigt lugnt, fått syn på många fåglar och annat, räv, rådjur, brun kärrhök och andra småfåglar. Sen om det blir bra bilder eller inte är en annan sak :p Har ju promenerat tidigare med kameran, men dessa två dagarna gick jag väldigt in för det och tog det lugnt, tror jag gick för fort andra dagarna. Bara stå stilla och kolla.

Imorgon eller i övermorgon, så ska jag ta en lång promenad genom Hälleskogsbrännan, bor bara några km därifrån, är ett Naturreservat efter den stora skogsbranden 2014, läst att många olika fågelarter trivs efter en skogsbrand.

Sen blir det Lövstagömslet :)
 
Mycket

Det är väldigt mycket sångare och andra tättingar (mycket ungfåglar) i farten nu, en del på väg söderut. Stanna vid mindre eller större fristående buskage i lite öppna landskap. Är det några större skogar i närheten så kolla söder om dessa i dylika buskage. Och så igen: Efter 8-9 snåret så är fotochanserna bara en handfull % jämfört med ett par timmar tidigare. Detta är mer regel än undantag fast det gäller mer på våren än hösten. Under augusti-september kan det faktiskt vara bra aktivitet på fåglarna långt in på förmiddagen.
 
Det är väldigt mycket sångare och andra tättingar (mycket ungfåglar) i farten nu, en del på väg söderut. Stanna vid mindre eller större fristående buskage i lite öppna landskap. Är det några större skogar i närheten så kolla söder om dessa i dylika buskage. Och så igen: Efter 8-9 snåret så är fotochanserna bara en handfull % jämfört med ett par timmar tidigare. Detta är mer regel än undantag fast det gäller mer på våren än hösten. Under augusti-september kan det faktiskt vara bra aktivitet på fåglarna långt in på förmiddagen.

Tack :)

Får se vad jag hittar imorgon, sitter här och dricker kaffe, ska inte sova något inatt är det tänkt, ska åka till brandområdet vid 04:00 så jag kommer dit och kan promenera under soluppgången.

Står skrivet att det är många ovanliga och hotade arter som trivs efter en brand. Och man har sett dessa i Hälleskogsbranden: Tretåig hackspett, kungsfågel, större & mindre hackspett, spillkråka, gröngöling och gråspett. Ska bli spännande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.