Annons

Finns det en modern F2?

Produkter
(logga in för att koppla)

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Hej Nikonister!

Min pappa har en F2 (photomic) med några bra gluggar som han sällan använder. Det analoga fördröjningen tar bort lite av tjusnignen nu när man kan få digitala bilder på sekunden. Så han larvar istället runt med någon sorts Minolta med inbyggd zoom.

Finns det något digitalt Nikon-hus som skulle kunna funka för pappa med de gluggar han har. Ett hus som har mätarkoppling med "gaffeln" på bländarringen. Ett hus där han kan stoppa i en mattskiva med snittbild för manuell fokus. Ett hus med FF. Själklart med manuella exponeringsinställnignar men med stöd av den inbyggda ljusmätaren.
Kort sagt ett digitalt hus som skulle kunna ta plats i hans gamla underbara F2-system.


Petter ...
 
Alla Nikons FX kameror passar faktiskt, till exempel D700. Utan att du får naturligtvis ingen bländare gaffel; det är ju någonting Nikon slutade använda på 70-talet :)

Det går att stoppa i en mattskiva för manuell fokus i alla Nikon DSLR kameror, tror jag, men det är inte lika så lett att byta mattskiva i de som i en F2. Kolla till exempel Katz Eye.

Ljusmätaren på D7000 och upp fungerar med äldre manuell objektiv. Vad är viktigt är att det kan skada kameran att använda äldre F-fattnings objektiv än AI. Pre-AI objektiv behöver modifieras för att man kan använda de med Nikons DSLR kameror förutom D40(x)/D60/D3000/D3100/D5000. De kan man använda med nästan vilken Nikon objektiv som helst, men ljusmätaren kommer inte att fungera med de äldre objektiven, så man får plåta i manuellt läge.

Ken Rockwell har bra resurser om objektiv kompatibilitet för Nikon.

Någon gång kunde man hitta information om AI modifikationer på L-Fotos hemsida men jag hittar det inte nu. Tror det kostade 300 kronor + moms.
 
Hej Nikonister!

Min pappa har en F2 (photomic) med några bra gluggar som han sällan använder. Det analoga fördröjningen tar bort lite av tjusnignen nu när man kan få digitala bilder på sekunden. Så han larvar istället runt med någon sorts Minolta med inbyggd zoom.

Finns det något digitalt Nikon-hus som skulle kunna funka för pappa med de gluggar han har. Ett hus som har mätarkoppling med "gaffeln" på bländarringen. Ett hus där han kan stoppa i en mattskiva med snittbild för manuell fokus. Ett hus med FF. Själklart med manuella exponeringsinställnignar men med stöd av den inbyggda ljusmätaren.
Kort sagt ett digitalt hus som skulle kunna ta plats i hans gamla underbara F2-system.


Petter ...

Eftersom F2 är från före Ai-tiden och optiken också kanske är "pre-Ai" är det inte så mycket att göra (om man inte är villig att fila i bländarringarna för att Ai-konvertera).
En D2 t.ex. hanterar det mesta från Ai och framåt om det är OK med ett stort kamerahus.
Men med DX-sensor blir också all optik 1,5 ggr "längre", vilket kan vara en fördel om man föredrar teleobjektiv.
 
Senast ändrad:
Japp, pappas gluggar är "pre-Ai". Tidigt sjuttital alltihop. Men ack i så god kondition.

Om jag förstår tipsen hittills i tråden så kan man fila lite på rätt sätt på bländarringen för att konvertera till Ai-kompatibilitet. Och därmed skulle man alltså kunna åstadkomma det jag frågade efter i trådstarten? Under förutsättning att man väljer något av de nämnda husen i tråden?

Hittade en konverteringsbeskrivning här:
http://rick_oleson.tripod.com/index-107.html

Då är det väl bara att börja då :)

Petter ...
 
Om jag förstår tipsen hittills i tråden så kan man fila lite på rätt sätt på bländarringen för att konvertera till Ai-kompatibilitet. Och därmed skulle man alltså kunna åstadkomma det jag frågade efter i trådstarten? Under förutsättning att man väljer något av de nämnda husen i tråden?

Det behöver du göra för alla Nikon DSLR kameror utan dem som jag nämnde här:

Pre-AI objektiv behöver modifieras för att man kan använda de med Nikons DSLR kameror förutom D40(x)/D60/D3000/D3100/D5000. De kan man använda med nästan vilken Nikon objektiv som helst, men ljusmätaren kommer inte att fungera med de äldre objektiven, så man får plåta i manuellt läge.

Bara för säkerhetens skuld :)
 
Aha, så Ai-konverteringen handlar bara om möjlighet att över huvud taget sätta gluggen på huset? Man får ingen mätarkoppling?

Då får det nog vara tror jag.

Petter ...
 
Aha, så Ai-konverteringen handlar bara om möjlighet att över huvud taget sätta gluggen på huset? Man får ingen mätarkoppling?

Då får det nog vara tror jag.

Petter ...

Nej då, skaffar man rätt hus och konverterar objektiven så får man mätarkoppling.
Om vi pratar kameror som går att få tag i nya så behöver du/han en D300s/D7000/D700/D3s/D3x. Nu skulle det ju vara FF/FX/småbild också och inte APS-C vilket gör att det bara är de tre sista som är aktuella.
 
Nej då, skaffar man rätt hus och konverterar objektiven så får man mätarkoppling.
Om vi pratar kameror som går att få tag i nya så behöver du/han en D300s/D7000/D700/D3s/D3x. Nu skulle det ju vara FF/FX/småbild också och inte APS-C vilket gör att det bara är de tre sista som är aktuella.

Ja men dåså!
Tack för svar. Nu ska jag snacka med farsan.


Petter ...
 
Glöm inte att D3 finns, en riktigt bra kamera som finns till riktigt bra pris begagnat. D3s är kung på ISO men har "bara" 12 megapixel, D3x har 24 megapixel men är inte lika bra på ISO. Seriebildstagningen på D3x är slöare, där är D3 snabbast med sina 11 bilder per sekund.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.