Annons

Finnar på fotosidan!

Produkter
(logga in för att koppla)

Aviator

Aktiv medlem
Har under senare tid lagt märke till att det finns en del finnar (finlandssvenskar) här på fotosidan. Det är roligt, så känner man sig inte så ensam, bland alla svenskar. Nej, skämt åsido, jag är mycket glad att man som bosatt i Finland ändå får vara med på en så här fin site med många proffs som kan ge råd. Tack Sverige!

Men nu vänder jag mig till ni finnar här på FS. Jag undrar varifrån ni köper era kameraprylar (främst analogt, SLR). Går jag över ån för att hämta vatten när jag beställer i princip alt från Tyskland och Sverige. Alla finnar har säkert märkt att priserna är ganska höga i Finland, men jag funderar om det finns något i Finland som motsvarar Scandinavianphoto, cyberphoto osv. (jag har inte hittat några sådana sidor) eller är man tvungen att handla utomlands? Eller finns det någon mindre dyr butik i H.fors- Åbotrakten med stort urval?

Tack för svar!

Vi har en sommarstuga inte långt från din hemstad, på Kimitoön, så jag har också varit runt och jagat fotoaffär någon gång, och jämfört priser. Tycker att priserna verkar ligga en nivå högre än i Sverige generellt, men det är kanske bara jag som inte letat tillräckligt mycket.

Att beställa från Storbritannien eller Tyskland, blir ju ofta billigare även för oss svenskar, så det är nog ingen dum idé. Köper du något som kan ha tendens att krångla bör man ju tänka på att man ska kunna lämna in den snabbt för garantireparation, och då kan det kanske vara värt några extra euro.

Du är inte släkt med Ernst Lindroos i Kimito förresten?

/Pontus

Priser...

Morjens!

Tyvärr är det väl nog så att den finska marknaden är så liten att utbudet är litet och priserna höga. Har letat som fan på nätet efter kamerabutiker, men faktum är tydligen att de inte finns så många. De e Rajala, Helios och några till. På nätet finns ju verkkokauppa.com och deras kamerakauppa, men priserna gör ingen glad.

Så länge priserna är vad de är i Finland håller jag mej till utlandet. E-bay är ok så länge man håller noga kolla på vem det är man köper stuff av (och ser upp för gömda extrakostnader). Har du bekanta som reser till USA lönar det sig att lägga in en beställning - inte minst med tanke på att dollar är så svag som den är mot euron just nu! Tänk t.ex på Canons 300D Kit - i Finland kan man med lite tur hitta paketet för 1100 euro. I USA var väl utgångspriset 999 dollar i höstas och det har säkert sjuknit en hel del. Det paketet kan alltså vara närmare 400 euro billigare på andra sidan Atlanten! Det samma gäller väl det mesta i kameraväg (objektiv etc.).

F.ö kan jag tillägga att Mr. Kamera i Kampen i Hesa ( http://www.digipartner.com/mr3/ ) har en jäkla massa begagnat från alla tänkbara tidsperioder. Ibland har de en del EF-objektiv och man kan säkert göra en deal så att dom ringer upp så fort dom får in någonting som man är intresserad av.

Andreas

Joseph, misstänker att cyberphoto.fi bara är en finsk version av sidan. Priser är exakt de samma och produkterna kommer från samma lager, med samma leverans?

Rajala

Tänkte bara slänga in ett exempel på hutlösa priser:

Var på Rajala i Helsingfors förra veckan och lade märke till deras pris på Hoya cirkulärt Polariserande Filter 58mm: 79 euro. Samma filter får man från E-bay för 20 dollar...

Ett annat exempel är deras pris på 50mm/1.8 II som är 147 euro. Fick det objektivet i posten förra veckan. Köpt över E-bay, splitternytt från Hong Kong: totalpris 99 euro.

Andreas

Re: Re: Finnar på fotosidan!

Glock skrev:
CyberPhoto finns även i Finland. http://www.cyberphoto.fi

Ja vill man tävla om vem som har högsta priserna tror jag att Finland blir en klar etta. Kan bero på att Finlands kameramarknad är 1% (!) av hela Europas marknad...

Som Andreas misstänkte, kan jag bekräfta att cyberphoto.fi endast är en översättning av cyberphoto.se så att finnar skall kunna handla från Sverige.

Pongu: Min fars släkt är också från Kimitoön, men någon nära släkting med Ernst är jag inte vad jag vet...

Roligt!
Vi får ha ha en fototräff någonstans runt Kimito i sommar! ;-)

Min mormor heter Margareta "Jejje" Karlson och var gift med Rabbe Karlson. Mina kusiner heter Robert och Benjamin Laine. Ernst Lindroos bor lite längre bort i stranden. Någon Von Weissenberg känner jag inte, men mormor vet säkert!

/Pontus

Jo, mikäs ettei som man säger (varför inte på finska, liksom)! Den enda i släkten som bor kvar på Kimitoön är farmor som bor i det stora gröna huset vid Strömma kanal. Har en lite konstkällare där!

Får titta in till din farmor i sommar! Jag har ju kört förbi huset hundratals gånger, men jag visste inte att det var konstkällare! Ligger i släkten kanske..? ;-)

/Pontus

Här har vi en öbo (dvs kimitoöbo) till! Numera emigrerat till Helsingfors via Ekenäs, men rötterna starkt fästa i Dragsfjärd. Dessutom kompis med Andreas. Det är väl det här som kallas den finlandssvenska ankdammen... :)

Angående det där med kamerapriser i Finland så är det nog så att vill man ha kvalitetsgrejer av kvalitetsåterförsäljare så får man vara beredd att betala för det. Som någon tidigare nämnde: Det kan löna sig att någongång betala lite extra för att vara på säkra sidan då det gäller t.ex. garantier.

Själv är jag ute efter en vidvinkelzoom och eftersom jag är en fattig amatör så är det nog nätet som gäller.

Borde forumet få en finländsk sida? ;-)

Jag mötte Lassie

mengblom skrev:
.....//....Ekenäs, men rötterna starkt fästa i Dragsfjärd. Dessutom kompis med Andreas. Det är väl det här som kallas den finlandssvenska ankdammen... :)

Borde forumet få en finländsk sida? ;-)

Min sambo är född och uppvuxen i Ekenäs, vi seglar dit varje sommar och jagar älg där varje höst. Detta har inget med kameror att göra alls.....
Det har knappt med något att göra alls....

// A

Det gör inget! Vi kom väl fram till svaret på frågan ganska snabbt och sedan blev det en mera socialpatriotisk (ny politisk term?) tråd av det! Fler finlandssvenskar på sidan? Presentera er!

/Pontus

Jag är inte finlandssvensk, däremot har jag finskt påbrå då min mamma är från Finland. Det skulle vara kul om man kunde samordna någon resa till släkten med en träff med fotografer i Finland någongång. Nu finns släktens rötter visserligen så långt bort som Mikkeli, men man måste ju passera Åbo eller Helsingfors för att komma dit och då skulle man ju kunna träffa andra fotografer antingen på ditvägen eller hemvägen. :)

Vi skulle kunna åka och fota björn i sommar!
Det finns en tråd om att fota björnar i Finland någonstans, hinner inte söka nu!

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar