Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finjustering icc profil

Produkter
(logga in för att koppla)

Kendu

Aktiv medlem
Hej,

jag har skapat en ICC-profil för "Epson Traditional Photo Paper" med hjälp av Color Munki Photo.
Jag skriver ut från Lightroom på Epson 3800.

Utskrifterna blir helt ok förutom att det blir lite för mycket gulstick i bilden. Finns det något bra sätt att efterjustera ICC-profilen?

Leif Lundin

Hej,

jag har skapat en ICC-profil för "Epson Traditional Photo Paper" med hjälp av Color Munki Photo.
Jag skriver ut från Lightroom på Epson 3800.

Utskrifterna blir helt ok förutom att det blir lite för mycket gulstick i bilden. Finns det något bra sätt att efterjustera ICC-profilen?

Leif Lundin

Fick du ett dåligt resultat med den profil som kommer från Epson. Problemet att få fram en bra profil med dessa papper är att det innehåller rätt mycket optiska vitmedel, vilket gör att profiler ofta blir för varma. Det finns flera program som kan justera en profil i efterhand, men de är rätt ordentligt dyra. Ett sätt att göra en kallare profil är att lägga på en lite varmare ton på din testkarta innan du skriver ut och mäter den. Genom att utskriften blir lite varmare kommer kalibreringsprogrammet försöka kompensera för detta genom att göra en kallare profiler.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto