Annons

Fine Nude Art

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag behöver råd!

Jag har för en tid sedan gjort några nunnebilder
Dom var inte i min typiska stil, men dom var kul att göra.

Tillsammans med samma tjej är tanken att jag skall försöka göra "Fine Nude Art" - det kallas väl så.

Jag tycker det är en spännande utmaning, men har inte mer erfarenhet än det jag fotat på mig själv.

Ni som har erfarenhet, kan ni ge några generella råd eller tips?

/Janne
 
Fine nude art är ju ett ganska vitt begrepp. Kanske det är därför du inte fått några svar. Just för att du inte specifierar mer noga vad du vill ha för resultat.

Jag kan inte ge dig många direkta tips men två grejer jag gjort och haft mycket igen av för att luska i andras tekniker är:
1. Kolla med en duktig fotograf om du kan få vara modell. Då har du bästa möjligheten att syna tekniken för ljus e t c med egna ögon och frågor.
2. Kontakta någon du tycker är duktig och fråga om ljus, film e t c som du vill ha tips om. (jag har fått väldigt bra svar på det sättet från några jag aldrig trodde skulle bemöda sig med att svara på mina mail.)

En av mina egna favvotillbehör för nude art numer är aluminiumfolie för att styra och minska ljusstrålarna från B-ljuset jag kör till s/v, men det är ju jag det.. Tror andra kanske är ute efter mer ljus?
 
Arleklint skrev:
Jag behöver råd!

Jag har för en tid sedan gjort några nunnebilder
Dom var inte i min typiska stil, men dom var kul att göra.

Tillsammans med samma tjej är tanken att jag skall försöka göra "Fine Nude Art" - det kallas väl så.

Jag tycker det är en spännande utmaning, men har inte mer erfarenhet än det jag fotat på mig själv.

Ni som har erfarenhet, kan ni ge några generella råd eller tips?

/Janne

Ska du göra det i studio eller på plats/utomhus/inomhus?
Gör du det i studio så se till att noga ha testat ut vilka ljussättningar du vill ha innan modellen kommer (finns inget mer irriterande än att inte ha det klart när modellen uppenbarar sig)- bra grej att öva på är polare eller skyltdockor.
-Less is more när det gäller ljus till den här typen av bilder tycker jag - dvs skärma av ljuset rejält, precis som Lotta skriver angående folien.

Är det utomhus bilderna ska tas så är det ju som alltid innan en session, ta dig till platsen o kolla av den rejält så att du redan inann ni sätter igång har ett antal "locations" du vill ta bilderna på. Om modellen har möjlighet så gå dit tilsammans o kolla av platsen innan sessionen.

Problemet med att ta detta utomhus e ju risken för fluktare som kan vara fan så störig - inte så skoj med peeping Toms när ni börjat fota... Avskiljd plats som du är väl förtrogen med m.a.o.
 
Bra tips Joakim.

Jag kom på en grej till. Kanske inte som påverkar bildresultatet alla gånger men kontakten och att känslan mellan modell/fotograf känns bra är ju himlans viktig iaf.
Handuk eller morgonrock är ett bra tillbehör för bekvämligheten. Kan ju kännas bra för modellen att inte behöva vara helt spritt språngande mer än framför kameran och även mer avslappnat för fotografen kanske (jag föredrar skylda modeller vid tittar i display/på dator e t c iaf.)
Alltså ha något tillhands att skyla med i pausar eller småstunder som filmbyten, kollar på skärm e t c.
 
Jaa absolut Lotta - det är ett måste, morgonrock eller liknande funkar utmärkt.
Känns bättre för båda parter enligt egen erfarenhet.
 
Inget åtsittande

Hej!
Kul att du får testa på en ny genre, det är alltid spännande! De andras tips kommer man långt med och jag tänkte bara komplettera med några egna tips/erfarenheter jag fått:

# Be modellen att ha löst sittande kläder innan sessionen. Det finns inget värre än en massa märken från resår, åtsittande jeans och BH-banden. Om det nu inte är en effekt man vill ha.

# Morgonrock eller liknande till modellen att svepa in sig i är bra.

# Visa modellen respekt och låt henne själv sätta sig tillrätta om det är vissa utmanande postioner som ska fotografers. Väl på plats är det bara vända sig om och ta bilderna. Det låter kanske konstigt, men jag hoppas du förstår vad jag menar. Jag skulle t.ex. fotografera en bild där modellen sitter med brett särade ben och bara håret för skötet. Innan hon satt på plats tyckte jag att det passade sig bra att inte tvärstirra för att tala ren svenska. Det här tipset gäller väl generellt, men allt handlar om att få ett bra samspel med modellen. Jag föredrar att vara reserverad och kanske överdrivet respektfull och sen får modellen lägga nivån för samspelet.

# Tänk igenom hela sessionen innan, titta på andras bilder och låt dig inspireras! Ha några positioner/idéer klara och börja med det tills ni blir varma i (och utan!) kläderna. Poser och idéer är ju ofta det som lyfter bilderna lite extra, så undvik att det bara blir "nakna porträtt" med lite genomtänkta idéer!


Så, det var nog allt för den här gången! Lite upprepning kanske, men jag hoppas det kan bidra på något sätt...
 
Jag har ingen erfarenhet av modellfotograferande så ta mina tips med en nypa salt.

Beroende på vad du vill framkalla för känslor hos modellen och hur bra han/hon är så kan musik kanske hjälpa.

Te eller nåt annat varmt kan vara trevligt om man blir tvungen att vara naken där det är mindre varmt.
 
värmefläkt om det är kallt i rummet eller om man använder vindmaskin (eller rejäl fläkt).
morgonrock är bra.
uppmuntran och humor är bra.
musik är bra, säskilt om det blir tyst och genant stämning.
effektljus bakifrån, släpljus och reflexskärmar ger många vackra ljussättningar. allmänljuset kan man vara mycket försiktig med.
likaså ljus rakt framifrån eller två lika starka ljus på vardera sida om modellen så skuggorna krockar överallt.
tänk på att du har all möjlighet att ljussätta på olika sätt även om du har få lampor/blixtar.
du kan ha de som karaktärsljus, lättningsljus (kan både vara allmänljus, svagt direkt ljus eller reflexskärm), effektljus och ev. bakgrundsljus.
försök undvika skarpa, fula skuggor på modell, bakgrund, golv osv, skärma gärna av nedtill om det behövs eller kör reflekterat ljus om du inga softboxar har.
härma gärna solen när du sätter karaktärsljus. för lågt satt ljus kan ge inbyggdblixtkänsla eller skräckljus om det sitter ännu lägre.
släpljus kan man oftast sätta i vilken nivå som helst utan att det känns konstigt.
beroende på bakgrund kan ett bakgrundsljus frilägga modellen något från bakgrunden om färgerna/gråskalorna krockar och man inte vill att de ska flyta in i varann.
börja gärna med mjukt ljus, då det är lättare för modellen att röra sig utan att ljuset blir osmickrande.
 
Tekniken kan ju variera beroende på resultat. Musiken kan jämföras med vilken annan modellplåtning som helst. Inget man vill studsa runt och headbanga till och inget man vill gråta till utan något skapligt neutralt på måttlig nivå i bakgrunden.

Några fler oskrivna "regler" jag själv tillämpar förutom något att skyla med är:
1. Ta aldrig i modellen, inte ens för att rätta till poser eller hår eller så utan visa istället själv.
2. Kommentera aldrig modellens kropp. Inte ens positivt. Att be någon spänna en muskel eller ställa sig på tå är en sak men att säga att brösten eller benen är snygga kan ställa till stämningen.
3. Be aldrig modellen om något du inte själv skulle ställt upp på.
 
Jag måste säga att det här med att inte ta i modellen ibland är lite överbetonat. (Säger jag som nyss sa att man skulle vara reserverad! ;-)) Skämt åsido så bör man inte ta i modellen utan att fråga, men något som också kan bidra till en tryckt stämning är ju det blir för konstlat och man blir *för* pryd. En bra dialog är alltid bra att ha! När det gäller ljus och sånt så har ju Christel redan sagt det mesta, kan bara hålla med. I mina egna ögon är skuggorna ofta mer intressanta än ljuset, så jobba gärna med det. Annars är det svårt att säga något mer om ljuset, det beror ju på vad du vill få fram helt enkelt!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.