Filterhållare är mer praktiska om man håller på och byter filter ofta, men är förstås lite otympligare än filter som man skruvar fast i filtergängan på objektivet. Xume tycker jag ser riktigt bra ut, men jag har inte provat själv. Om jag inte redan hade en filterhållare (Cokin) så skulle jag nog köpa att startkit från Xume för att prova.
Att man behöver färre filter för digitalt än för film är helt sant, men att man bara behöver gråfilter, gradientfilter och polarisationsfilter tycker jag är en sanning med modifikation. Det finns andra filter som man kan ha stor användning av även när man fotograferar digital.
Joseph Wisniewski har en bra sammanställning i
Dpreviews forum (det är första delen; andra delen är i nästa inlägg i samma tråd). Väl värt att läsa.
Förutom ovan nämnda filter räknar han upp färgbalansfiter, "The Neodymium Enhancing Filter" och "soft focus"-filter.
Färgbalansfilter kan man ha glädje av för att göra det lättare för kameran (eller RAW-konverteraren) att viltbalansera utan att riskera att en av färgkanalerna bottnar.
Neodymiumfiltret vet jag inte riktigt hur vettigt det är. En del tycks gilla det, men jag vet inte om jag skulle märka så stor skillnad.
Soft focus kan man förvisso åstadkomma i efterbehandlingen, men det blir ett sudd med annan karaktär.