Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Filterdiameter
- Trådstartare Pallys4
- Start datum
Fredrik183
Aktiv medlem
Objektivet har en gänga i framänden för påskruvande av filter. Denna gänga håller en viss diameter, filterdiametern, och kan vara olika från objektiv till objektiv. Denna gänga har dock inget att göra med objektivets fastsättning på kameran. Är det en gammal kamera med M42-gänga för anslutning av objektivet har ju denna en viss diameter, 42 mm. Men alla digitala kameror har i stället för gänganslutning av objektiven en bajonett för att fästa objektiven i kameran. Denna bajonett är olika från kameramärke till kameramärke. Man måste alltså ha ett objektiv med rätt slags bajonett som passar på den kamera man har. Men: det finns adaptrar som gör att man kan montera gängade M42-objektiv i moderna kamerabajonetter, likaså finns det i vissa fall adaptrar som gör att man kan använda objektiv som egentligen är avsedda för ett annat kamerafabrikat på vissa kameror. Det måste man undersöka specifikt för just det objektiv och den kamera man funderar om de går att använda tillsammans. Alla kombinationer går inte. Dessutom kommer antagligen en stor del av objektivets automatik att försvinna med en adapter. Sedan: samma objektivfabrikat kan ha olika fästen för olika kameror. Tex Sigmaobjektiv finns med olika bajonetter för tex Pentax, Nikon och Canon (bara för att nämna några olika fabrikat).
Gården
Aktiv medlem
Det där hjälpte mig en hel del! Tack för att du tog dig tid.
Jag sökte runt lite efteråt och hittade någonting som kallades stepring, är det något helt annat eller går det också att använda? Eller gäller det bara för olika filter osv.?
En stepring gör att du kan använda filtret med störst gänga även på ett objektiv med mindre filtergänga.
Ska du ha filter på fler objektiv, så köper du således ett filter med störst gänga, och sedan en step till det andra.
Hoppas du fårstår.
Fredrik183
Aktiv medlem
Det är något jag inte förstår med din fråga, antar att du menar att ditt kameraobjektivs filtergänga är 52 mm. Men du verkar prata om ett annat objektiv med 67 mm filtergänga? Kameran har som sagt ingen filtergänga, det är bara objektiven som har detta längst fram där man kan skruva på olika filter framför objektivets frontlins. Du kanske menar att det medföljande objektivet du köpte i set med kameran håller 52 mm filtergäng. Denna har dock inget att göra med om du använder ett annat objektiv med 67 mm filtergänga. Det är bara vilken slags bajonett som sitter i bakänden av objektivet som är viktig för dess passform mot kameran. Vill du däremot använda ett 67 mm filter på ditt objektiv med 52 mm filtergänga är det en stepring du behöver, i detta fall en, eller flera, kombinerade, step up-ringar så att du får 52 mm utvändig gänga på sidan mot kameraobjektivets frontlins och 67 mm invändig gänga på andra sidan som filtret skall skruvas på.
Pallys4
Medlem
Oooh... Nu blev det snurrigt. Låt mig förklara min situation så kanske det gör saker och ting klarare.
Jag har en Nikon och mitt kitobjektiv vill jag byta ut. Kitobjektivet har en filterdiameter på 52 mm, det var alltså det jag menade förut. Jag har spanat in mig på ett objektiv från Sigma, med filterdiamter på 67 mm. Är det alltså en adapter jag ska använda då? Och i så fall, vilken?
Hoppas att du förstår min fråga. Tack!
Jag har en Nikon och mitt kitobjektiv vill jag byta ut. Kitobjektivet har en filterdiameter på 52 mm, det var alltså det jag menade förut. Jag har spanat in mig på ett objektiv från Sigma, med filterdiamter på 67 mm. Är det alltså en adapter jag ska använda då? Och i så fall, vilken?
Hoppas att du förstår min fråga. Tack!
Fredrik183
Aktiv medlem
Nu förstår jag. Det du behöver är ett Sigmaobjektiv med fattning för Nikon. Alltså, bajonettfästet i objektivets bakkant, den del av objektivet som sticks in i kameran och vrids fast då man sätter på objektivet, skall passa Nikon. Att kitobjektivet har 52 mm filtergäng och sigmaobjektivet 67 mm behöver du inte bry dig om i detta skedet. Det är bara viktigt för vilken storlek av filter du kan skruva fast fram på objektivet, framför frontlinsen. Till vissa Nikonkameror utan inbyggd autofokusmotor är det däremot viktigt att se till att objektivet har inbyggd fokusmotor (bla Nikon D40, D40X, D60 och D5000).
Då du köper objektivet ser du helt enkelt till att köpa det med rätt slags föste för din kamera. Det är ingen adapter, utan samma objktiv tillverkas med olika bajonetter för olika fabrikat.
Då du köper objektivet ser du helt enkelt till att köpa det med rätt slags föste för din kamera. Det är ingen adapter, utan samma objktiv tillverkas med olika bajonetter för olika fabrikat.